Cem Dal richt eigen incoming agent op in Turkije

“Als wij zelf niet uitvoeren boeken mensen zelf vlucht en hotel”

Door: Arjen Lutgendorff


Cem Dal (Freesun) laat aan TravelPro weten dat hij eind vorig jaar in Turkije een eigen incoming agent heeft opgericht. TravelPro sprak hem over zijn beweegredenen, de situatie op dit moment en zijn verwachtingen voor de toekomst.

Had je al langer het idee om een incoming agent op te richten? “Ik was niet van plan, maar vorig jaar tijdens een gesprek met mijn oude collega kwam hij met voorstel of ik zijn incoming agent wilde overnemen. Na wat overleg met partners in Duitsland heb ik besloten om te doen.” Heeft je incoming agent ook nog een naam? “Ja, BIRCEM/FREESUN.” Welke services biedt je als incoming agent? “We bieden hotels, transfer, handling en diverse excursies aan.” Waarom heb je ervoor gekozen een eigen incoming agent op te richten? Het is allemaal extra werk… “Dat klopt, maar je kan altijd betere deals maken als je direct in gesprek bent met hotels.” Hoeveel hotels heb je gecontracteerd? “Wij hebben nu meer dan 100 hotels zelf gecontracteerd. Deze hotels worden op dit moment in Duitsland via xml partijen aangeboden.” Heb je naast het opstarten van een eigen incoming agent nog andere nieuwe activiteiten? “Verder hebben wij een b2b-hotelbeddenbankplatform laten ontwikkelen. Hier zitten diverse bekende beddenbanken en veel lokale DMC in. Hier worden wereldwijd hotels aangeboden tegen scherpe prijzen. Prijzen zijn netto, de agent mag zelf de marge bepalen. Indien gewenst kan een agent in het systeem ook een eigen subagent aanmaken. Omdat veel lokale agenten hun eigen contracten kunnen invoeren zijn deze heel interessant. Deze hotels worden onder onze SGRZ-garantie aangeboden, wat uniek is voor een beddenbank. Hotelannulerings- en betalingsvoorwaarden worden één op één uitgevoerd. Het kan zijn dat je dus soms pas een paar dagen voor aankomst moet betalen. Reisagenten hoeven dus niet aan onbekende DMC en agenten in het buitenland betalingen te doen." Hoe zit het verder met de vluchten? “Wij werken ook aan nieuwe flight provider die eind augustus live zal gaan.”

Je bent gespecialiseerd in Turkije. Hoe gaat het met je bedrijf? “Ik ben paar jaar geleden ook begonnen met MimosaReizen. Via Mimosareizen doen wij veel landen buiten Turkije. Als wij alleen Turkije zouden hebben zou het nog lastiger zijn geweest in verband met code oranje. Vorig jaar hebben we veel Griekenland en Spanje verkocht. De Turkije-boekingen beginnen langzaam lopen, wij merken dat veel klanten graag op reis gaan. Eind juni kwam ik terug uit Turkije met Sunexpress. De hele vlucht zat vol.” Wat vind je ervan dat Corendon reizen gaat uitvoeren naar Turkije ondanks dat het reisadvies oranje is? “Ik vind het een goed plan van Corendon. Ik had het zelf veel eerder van Corendon verwacht. De coronacijfers van toeristische regio’s zijn volgens EU-normen prima in orde.” Overweeg je om zelf ook reizen naar Turkije uit te gaan voeren? “Wij voeren op dit moment reizen uit, want de meeste klanten willen op reis. Als wij niet uitvoeren boeken ze zelf een losse vlucht en hotel. Wij leggen goed uit wat code oranje inhoud en klanten beslissen zelf of ze op reis gaan of niet. Hotels en airlines die werken ook goed mee als mensen toch langer moeten blijven als ze positief zijn getest. Dat is tot nu toe één keer gebeurd.” Wie kunnen er overigens gebruikmaken van je b2b-hotelplatform? “Geïnteresseerde kunnen zich melden via cem.dal@freesun.nl.”

Deel dit artikel