De reissector: al anderhalf jaar een ramp

Wat moet je als sector die zich al anderhalf jaar in hoog water begeeft nog doen om onder de aandacht te komen van politici wanneer je al die tijd al dagelijks/wekelijks met verschillende ministeries in gesprek bent? Blijf jij wachten, terwijl het water het fundament onder de reissector wegschuurt en deze straks in elkaar stort? Van groot tot klein… Natuurlijk zegt iedereen in de reissector heel netjes ‘dank je wel’ voor de mogelijkheid om geld te lenen en voor de financiële steun die er tot dusver voor alle ondernemers is geweest (wanneer je het recht daarop had), maar wil jij ook niet voorkomen dat Mark Rutte en consorten sorry moet zeggen nádat reisbedrijven failliet zijn gegaan. Ik geloof ook niet dat de wil er niet is om de reissector te helpen, maar net als bij kinderen moet je als sector je boodschap blijven herhalen, blijven roepen. Natuurlijk is er dankbaarheid voor de inzet van een ANVR, VvKR, de lobby achter de schermen en de bekende gezichten in de media, maar ik denk dat het zaak is dat iedereen mee blijft doen. En ik heb het gevoel dat dat op dit moment onmogelijk is in de reisbranche, dat deze aan het versplinteren is, dat de verschillen té groot zijn tussen de ‘kleintjes’ en beursgenoteerde bedrijven, dat de reissector door corona nog verder uit elkaar wordt gedreven. Pietje ziet wel iets in een kort geding tegen de Staat, Jantje ziet niets in een kort geding tegen de staat. Pietje blijft wel vliegen naar een gebied met een oranje reisadvies, Jantje vliegt niet naar een gebied met een oranje reisadvies. Pietje wil wel directe incasso, Jantje wil geen directe incasso. Pietje is wel blij met het Voucherfonds, Jantje is niet blij met het Voucherfonds en ondertussen loopt de consument weg bij de georganiseerde branche en boekt individueel doordat bestemmingen een oranje reisadvies krijgen op basis van besmettingen, terwijl is afgesproken dat er indien volledig gevaccineerd, hersteld of getest vrij gereisd mag worden binnen Europa!!! Naast de discussies binnen de eigen branche zal de branche zich ook schrap moeten zetten voor de negatieve publiciteit waarmee deze zal worden overspoeld. De verhalen die ik her en der hoor zijn prima materiaal om een dagelijks programma van Max de Vakantieman van te maken. Nederlanders in verplichte quarantaine in het buitenland, de PCR-testen waarvan de uitslagen niet op tijd worden geleverd, vakanties die niet voldoen aan de verwachtingen en mensen die nog geld tegoed hebben.

De gehele reisbranche heeft z’n eigen Tjeenk Willink nodig. Iemand die alle partijen bij elkaar om de tafel weet te krijgen om één ‘vuist’ te maken, van klein tot groot, alle gezichten dezelfde kant op, iemand die met alle partijen van touroperators tot airlines, van retailers tot zra’s, hoteliers, vakantieparken en ga zo maar door een plan smeedt waarmee de politiek wordt geconfronteerd wanneer deze terugkomt van vakantie. Je kan er niet in geloven, maar je kan het wél proberen om met zoveel mogelijk partijen bij elkaar te gaan zitten. Als je het niet probeert, verlies je sowieso. En denk niet; mijn management regelt dit wel. Vraag ook eens wat jouw management zélf doet. Inderdaad, ik zie ook al heel veel reisprofessionals die aandacht vragen voor hun benarde situatie. Er moet een duidelijke boodschap komen over de financiële steun die er ook in Q4 en 2022 nodig en er moet als de wiedeweerga voor worden gezorgd dat er niet meer naar besmettingen wordt gekeken maar naar vrij reizen indien volledig gevaccineerd, getest of hersteld. De boodschap moet regionaal én landelijk, met BN’ers en zonder BN’ers, start een crowdfunding voor (landelijke) online en offline campagnes, een hashtag en ga zo maar door. Kijk naar Engeland, waar piloten en stewardessen, reisagenten en productmanagers zij aan zij aandacht vroegen voor de benarde situatie van de reisbranche (Speak Up For Travel). Wie niet waagt wie niet wint, een brutale branche heeft de halve wereld. Aan de sector de taak om de ramp waarin we ons bevinden duidelijk richting Den Haag te blijven communiceren voor het te laat is, ook voor de consument.

Arjen Lutgendorff Arjen@travelpro.nl

Deel deze column