“Dit is de perfecte tijd om te starten”

Door: Dylan Cinjee


Starten als ZRA tijdens de coronacrisis. De een ziet het als een risico, de ander als een kans. Zo ook Martine Tomassen die vanaf 1 augustus aan de slag gaat als MRA bij TUI at Home.

Wat is je achtergrond binnen de reiswereld? “Na mijn toeristische opleiding heb ik anderhalf jaar als reisadviseuse gewerkt op het callcenter van Corendon. Hier heb ik mijn geleerde verkoopskills in de praktijk kunnen toepassen. Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar TUI. Hier heb ik vijf jaar met veel plezier gewerkt op het TUI reisbureau Amersfoort Varkensmarkt.” En nu dus voor jezelf beginnen... “Mijn droom om ooit een eigen reisbureau te starten had ik stiekem al best lang. Ik heb vanaf het begin van de crisis tot een jaar later van dichtbij meegemaakt wat dit met de klant deed. Klanten die normaliter online boekten en zelf reizen in elkaar zetten, kwamen nu radeloos naar het reisbureau om geruststellende woorden vanuit een professional te horen. Daarbij zijn er enorm veel restricties waar je aan moet denken. Juist in zo’n tijd heeft de klant behoefte aan persoonlijk reisadvies en een contactpersoon die te allen tijde bereikbaar is. Dat bied ik ze graag.” Is het niet een risico die je neemt? “Ik zie deze stap zeker niet als een risico, maar juist als een mooie kans. Die persoonlijke service in zo’n verwarrende tijd door de veranderende reisadviezen en restricties zal de klant onthouden. Dit is de perfecte tijd om te starten.” Wat is jouw blik op de reiswereld? “Gelukkig mogen we weer reizen en hebben we ondanks de situatie behoorlijk wat keuzes uit prachtige bestemmingen. Reizen is absoluut weer mogelijk en wat hebben we er behoefte aan. Beetje bij beetje verdwijnt oranje van de kaart en gaan we weer terug naar geel en zelfs groen. Ik ben nog nooit zo blij geweest met deze kleuren!” Wat maakt de reisbranche zo aantrekkelijk? “Reizen is zoiets moois en de grootste levensles die we kunnen krijgen. Iedere bestemming is weer zo uniek. Voor mij is reizen het mooiste wat er is en hoe gaaf is het om hier je beroep van te maken.” Je zat al bij TUI, dus TUI at Home lijkt mij een logische keuze… “Geen moment heb ik getwijfeld aan een andere organisatie. Ik heb vijf jaar lang ervaren wat voor een geweldige werkgever TUI is. Daarnaast sta ik geheel achter de producten en de bedrijfsformule. Dat enthousiasme helpt mij ook enorm bij de verkoop. Bij TUI ben je één grote familie. Het voelt ook niet alsof ik deze familie verlaten heb nu ik voor mezelf begin. Iedereen is blij voor me en het contact met de retail-collega’s is er nog steeds.” Hoe is de ondersteuning van het hoofdkantoor? “Ik ervaar de ondersteuning vanuit het hoofdkantoor als heel fijn. Als starter is het best spannend om je eigen bedrijfje op te richten. Ik heb een heel stappenplan meegekregen en goede tips. We worden klaargestoomd voor het echte werk door middel van een trainingsdag. De marketing materialen worden ook al aangeleverd voor de startdatum. Daarnaast is er een support- en ICT afdeling die mij graag helpt.”

Martine Tomassen


“Bij TUI ben je één grote familie”

Wat is voor jou het belangrijkste tijdens het starten? “In mijn hoofd gaan heel veel ideeën om en ik kan niet wachten om aan de slag te gaan. Maar laat ik eerst mijn klantenbestand, social media en nieuwe systemen op orde hebben. Een belangrijke basis voor de uitwerking van mijn verdere plannen. Ervaring mag natuurlijk niet ontbreken. Tevens is het belangrijk up-to-date te blijven van de laatste ontwikkelingen in de reisbranche. Het komende jaar verwacht ik voornamelijk mijn bedrijf te promoten, nieuwe klanten te werven en deze natuurlijk te binden. Nu reizen weer meer kan verwacht ik dan ook een goede start te kunnen maken. Start je fulltime bij TUI at Home? “Ik ben wel van plan om dit fulltime te gaan doen, maar tast toch nog even af hoe het gaat lopen. Vanwege de fiscus en haar nieuwe regelgeving moest ik mijn geliefde reisbranche voor drie maanden verlaten. Ik ben in de tussentijd gestart als bron-en contactonderzoeker bij de GGD. Een mooi project om de bronnen te achterhalen, de nieuwe besmettingen te voorkomen en zo te zorgen dat iedereen weer zo snel mogelijk kan doen wat ze het liefste doen. Dit houd ik de komende maand voor de zekerheid nog wel even aan. Is het bij de GGD rustig, dan zal de reisaanvraag groter zijn. Is het bij de GGD druk dan zal dat ook weer doorlopen naar de reisadviezen. Het staat met elkaar in verband en is zo goed te combineren.” Waar kijk je het meest naar uit? “Ik kijk het meeste uit naar dat nog persoonlijkere contact met de klant. Dit had ik in de retail al maar met deze stap gaat het nóg persoonlijker worden.” Welke reis zou je zelf nog graag willen maken? “Heb je even!? Er staat nog zo ontzettend veel op mijn lijst. Als ik dan toch moet kiezen zou ik graag mijn gecancelde reis naar Mauritius van vorige zomer alsnog willen maken. Maar even terug in de realiteit met de reisadviezen van nu. We hebben plannen om in het naseizoen naar Madeira of Italië te gaan.”

Deel dit artikel