Moonback start in Antwerpen

“We richten ons op overzichtelijke en niet de allergrootste steden”

Door: Sharon Evers


Geheel tegen de stroom in lanceert Beterboeken onder hun nieuwe naam Moonback deze zomer het eerlijke antwoord op de bestaande hotelboekingssites. Een site waar aandacht is voor de reizigers en de hotels. Moonback gaat van start in Antwerpen en doet dit in samenwerking met de Antwerp Hotel Association en de gemeente Antwerpen. TravelPro sprak erover met Niels Meijssen (oprichter Moonback).

Meijssen en zijn team zijn momenteel druk bezig met de laatste voorbereidingen om in september live te gaan. Op de vraag waarom er is gekozen om te starten in Antwerpen, antwoordt Meijssen: “Toen we nog Beterboeken heette zijn we door de Antwerp Hotel Association benaderd, ze hadden ons verhaal in de media gelezen en waren erg enthousiast. Wij hadden destijds net besloten om ons te focussen op stedentrips en zochten een stad om mee te beginnen om van daaruit verder te bouwen. Door te starten met een stad buiten Nederland laten we zien dat we internationale ambities hebben, daarnaast is Antwerpen natuurlijk ook een hele mooie stad waar veel Nederlanders graag naartoe gaan. Dichtbij huis en toch een heerlijk vakantiegevoel. Het rijke culturele leven, de historische binnenstad, goede restaurants, bijzondere hotels en een enorme keuze aan winkels zorgen ervoor dat een bezoeker zich geen moment verveelt. In Antwerpen is altijd wat te doen en is heel makkelijk en veilig te bereiken met de auto of trein.” Tekst gaat verder onder de video.

Doorpakken Samen met Antwerpen maakt Moonback de blauwdruk voor de uitrol van de site naar andere steden. “Die steden maken we op een ander moment bekend. Ik kan al wel verklappen dat een Nederlandse stad klaarstaat om een maand later live te gaan. We hopen het enthousiasme voor deze twee eerste steden te kunnen gebruiken om daarna snel te kunnen doorpakken. Er lopen al meerdere gesprekken met andere steden. We trekken daarin samen op met lokale hotelverenigingen en vaak ook met de dmo’s (decision marketing organisation), dat werkt heel goed.” Meijssen verwacht dit jaar in totaal zo’n vier steden te lanceren om vervolgens volgend jaar door te kunnen pakken met nog meer populaire steden. “We richten ons in eerste instantie op overzichtelijke en niet de allergrootste steden uit de top vijftien/twintig populairste West-Europese steden, om aan te tonen dat ons product werkt. Het zou mooi zijn als we daar later grote en populaire bestemmingen aan kunnen toevoegen. Maar we gaan eerst opstarten in Antwerpen.” Naamsbekendheid De hotelboekingssite stond eerst bekend als Beterboeken, maar al snel is er gekozen voor een internationale naam: Moonback. “Deze naam is ontzettend goed geland, en dat is natuurlijk heel fijn om te zien. Mensen reageren er heel enthousiast op en ook leuk: we worden al vaak genoemd in reacties in de media op artikelen over andere boekingssites. We moeten natuurlijk nog verder gaan werken aan onze naamsbekendheid en denken na over grote lanceercampagnes in binnen- en buitenland. Door de crowdfunding is onze achterban groot, maar vooral in Nederland. Gelukkig zijn Nederlanders een reislustig volk, maar we hebben zeker ook internationale ambities en in het buitenland is onze bekendheid nog een stuk kleiner, daar valt dus nog veel te winnen.”

Niels Meijssen


“Moonback ziet de hotels als partners en bouwt in samenspraak met hen aan het boekingsplatform”

Menselijkere aanpak Moonback is volgens Meijssen het eerlijke antwoord op de bestaande hotelboekingssites. Een site waar aandacht is voor de reizigers en de hotels. Hotelboekers kiezen in alle rust uit de zoekresultaten een hotel dat bij hen past. “De hoteliers betalen een lage commissie, maar er is nog iets dat hen aanspreekt: Moonback ziet de hotels als partners en bouwt in samenspraak met hen aan het boekingsplatform. De hotels zijn het zat om als melkkoe behandeld te worden en omarmen Moonback dan ook enthousiast. Samen met hen laten we zien dat het anders kan. Moonback is in 2020 gestart met crowdfunding, zonder een grote investeringsmaatschappij achter zich. Hierdoor ontstaat ruimte voor een veel menselijkere aanpak, omdat de portemonnee van de aandeelhouders niet leidend is.” Het bedrijf gelooft in het belang van een eerlijke relatie met hotel en bezoeker, met gebruiksgemak voor alle partijen. Dit klinkt heel logisch, maar dat is op dit moment nog niet het geval. "Een boekingssite ontwerpen met het belang van de eindgebruikers voor ogen, in plaats van alleen focus op winst maken, dan ontstaat er echt een heel ander soort website. Dat voelt de hotelboeker én de hotelier, daar ben ik van overtuigd.” Doorn in het oog Moonback kiest heel bewust voor schappelijke commissies voor de hotels. “Een grote doorn in het oog van de hoteliers is namelijk dat zij op dit moment korting op korting op kortingen worden geacht te geven om nog enigszins bovenaan in de ranking op de platforms te staan. Dit lijkt overigens mooi voor de hotelgasten, maar de steeds hoger wordende kosten, worden doorberekend in de kamerprijzen en extra’s. Moonback doorbreekt deze vicieuze cirkel.” Hotels betalen 10% commissie over de kamerprijs wanneer een hotelgast voor de eerste keer bij het hotel boekt. Gaat het om een terugkerende gast, dan betaalt het hotel 3% commissie. “Niets meer, niets minder. Over geboekte extra's als een ontbijt of een fles champagne wordt dus geen extra commissie gerekend. Reizigers die boeken bij Moonback krijgen in een transparant overzicht te zien hoe de kosten van hun boeking zijn opgebouwd en wie wat van het totaalbedrag ontvangt.” Moonback werkt volgens het steward-ownership principe. Missie en winst houden ze strikt gescheiden. Investeerders kunnen meeverdienen, maar niet meebeslissen. “Dit beschermt Moonback tegen aandeelhoudersbemoeienissen en vijandige overnames. De winst gebruiken ze om straks aandelen van investeerders terug te kopen, om daarna aandeelhoudervrij te zijn.”

De voorgeschiedenis: Beterboeken In mei 2020 ging het bedrijf van start onder de naam Beterboeken na een LinkedIn-bericht van Niels Meijssen over een boekingsplatform. Een bericht dat door meer dan 2,5 miljoen mensen werd bekeken. De kern: waarom staatssteun aanvragen als je vorig jaar nog miljarden hebt uitgekeerd aan aandeelhouders? Niet alleen Niels vond dit een schandalig gegeven. Hij werd overladen met reacties en steunbetuigingen. In het najaar werd door het team het startkapitaal van 2 miljoen euro opgehaald met een crowdfundingcampagne.

Deel dit artikel