Klanten kopen failliete EigenWijze DuikReizen

“We zouden gek zijn geweest om het niet te proberen”

Door: Sharon Evers


Het klinkt als een jongensboek: twee broers, die gek zijn op duiken, zien hun eigen duikvakantie naar de Galapagoseilanden in het water vallen vanwege het faillissement van de touroperator. Zonde natuurlijk, maar wat doe je dan? Sebastiaan en Robbert op ´t Hof, beiden totaal geen ervaring in de reisbranche, kochten het en zijn nu de trotse eigenaren van EigenWijze DuikReizen (EWDR). TravelPro sprak met Sebastiaan.

“Mijn broer en ik zijn allebei ondernemend en bedenken en ontwikkelen graag nieuwe initiatieven. Dit was een unieke situatie. We hadden onze reis bij EWDR geboekt en hadden er natuurlijk veel zin in totdat we te horen kregen dat de touroperator failliet was gegaan. Dat was voor ons een grote teleurstelling.” Volgens Sebastiaan waren er twee opties: ergens anders boeken of de touroperator, die al ruim 30 jaar bestaat, zelf voort te zetten. De broers kozen voor het laatste. Sebastiaan: “Als voormalig ondernemer had ik nu de tijd om het te doen en de financiële middelen waren er. Ik heb heel lang in de online marketing gewerkt, maar miste spanning en beleving tot dit op ons pad kwam. We hebben deze kans meteen gepakt. We zouden gek zijn geweest om het niet te proberen. EWDR heeft een onwijs goede naam en reputatie opgebouwd in al die jaren. We konden dit niet verloren laten gaan.” Volgens Sebastiaan is het faillissement vooral te wijten aan corona, maar ook door ziekte bij Arjan Gunnink (voormalig eigenaar EWDR) en door het niet tijdig inspringen op technologische ontwikkelingen en automatisering. “Dit zijn zaken waar mijn broer en ik juist sterk in zijn.” Terug naar de basis Up and running is EWDR nog niet. De komende maanden worden vooral gebruikt om te reorganiseren en de automatisering, technologie en de aansluiting bij een garantiefonds op orde te krijgen. “Dat we nu nog niets kunnen boeken geeft niets. Door corona is er ook nog niet veel mogelijk, zeker niet op de bestemmingen die als duikvakantie populair zijn. We nemen onze tijd om dit allemaal goed op te zetten, zodat we mooie en kwalitatief goede reizen kunnen aanbieden. Door de doorstart hebben we geen kantoor, geen overhead en helaas geen mensen meer in dienst. We kunnen nu terug naar de basis en zorgen dat we richting de toekomst een lean en mean-organisatie neerzetten.”

Robert en Sebastiaan.

De kneepjes van het vak Het tweetal, dat nog geen ervaring heeft in de reisbranche, zocht contact met oud-eigenaar Arjan Gunnink om de kneepjes van het vak te leren. “Hij reageerde positief verrast toen hij hoorde dat wij - zijn klanten - het bedrijf een doorstart wilden geven. Er waren meer gegadigden, maar wij waren de enige die het bedrijf wilden doorzetten zoals het er stond en dat met de gedachte dat het enorm jammer zou zijn als dit bedrijf verloren zou gaan. De financiële middelen, heel veel passie en enthousiasme zijn belangrijk, maar ook kennis in al haar facetten en daarvoor hebben we Arjan nodig. Het liefste hadden we alle medewerkers meegenomen - want ik weet dat er hele goede en loyale mensen werkten - maar in deze onzekere tijd is dat zakelijk gezien niet verstandig om te doen. Dat is natuurlijk erg jammer, maar we nemen eerst de tijd om het bedrijf opnieuw op te bouwen.” Stoomcursus Arjan blijft aan als bestuurder en geeft straks samen met Sebastiaan leiding aan het bedrijf. “Hij gaat zich vooral inzetten op productmanagement door mooie reizen samen te stellen en wordt het eerste aanspreekpunt voor onze klanten. Arjan heeft zoveel ervaring, hij is al ruim 30 jaar dé specialist in duikreizen over de hele wereld. Mijn broer heeft zijn baan aangehouden, maar heeft veel ervaring in online marketing. Hij heeft een adviserende rol binnen EWDR en kijkt van een afstandje mee. Hij zal hopelijk op een later moment actief meedraaien in het bedrijf. Ik houd me bezig met de backoffice en automatisering en samen zorgen we ervoor dat we er een mooi bedrijf neerzetten.” Op de vraag of Sebastiaan nu zelf ook een stoomcursus over de reisbranche krijgt, antwoordt hij: “Eigenlijk wel, de kennis krijg ik vooral door gewoon te doen. Ik ben nu in gesprek met partners en garantiefondsen. Het is vooral veel vragen en open en eerlijk zijn. Ik merk nu al dat er over het algemeen hele vriendelijke en behulpzame mensen in de sector werken. Daar ben ik heel erg blij om. We hebben ook leuke reacties ontvangen van leveranciers en klanten, ze zijn net als wij enorm blij dat EWDR in leven blijft.”

Actieve rol Ondanks dat Sebastiaan nieuw is in de reisbranche, valt het hem nu al op dat het beleid vanuit de overheid moeilijk in te schatten is. “De overheid mag van mij betreft wel een meer actieve rol aannemen richting de branche. Niet alleen ter compensatie, maar ook door te kijken naar wat nu wél mogelijk is om de sector meer te helpen. Ik snap dat het lastig is, ook voor hen. Maar ik denk wel dat er meer mogelijk is dan dat er nu is. Mensen worden bang gemaakt en aangeraden om vooral thuis te blijven en niet te reizen. Volgens mij is er heus wel wat mogelijk om reizen veilig en gemakkelijker te maken. Het zou fijn zijn als daar wat aandachtiger naar kan worden gekeken.” Succes Afsluitend zegt Sebastiaan dat reisagenten altijd kunnen bellen als er een klant binnenkomt die op zoek is naar een bijzondere duikvakantie. “Dat kan uiteraard altijd. We kunnen ze zeker helpen. Maar voor nu heb ik vooral heel erg veel zin om EWDR op te bouwen en er samen een succes van te maken. Per 1 oktober kunnen klanten weer reizen boeken bij EigenWijze DuikReizen.”

Deel dit artikel