“Duurzaamheid on hold, maar absoluut héél belangrijk”

Door: Arjen Lutgendorff


ANVR-directeur Frank Oostdam gaf op het moment dat Gerben Hardeman de ANVR verliet al aan dat dit jaar door de branchevereniging wordt gezien als overgangsjaar waarin alles erop is gericht om met zoveel mogelijk bedrijven uit de crisis te komen. “Dat betekent dat alle pijlen daarop zijn gericht en ietsje minder op alle flankerende activiteiten waaronder duurzaamheid. Hoe belangrijk ook. Ik ga ervan uit dat iedereen daar begrip voor heeft”, zo laat Mirjam Dresmé in gesprek met TravelPro weten nadat het klimaatrapport is uitgekomen.

Overgangsjaar “Gerben was fulltime bezig met verantwoord reizen, maar nu staat duurzaam toerisme even on hold. Wij hebben gezegd dat dit jaar een overgangsjaar is, temeer we ook te maken hebben met de coronacrisis. We werken bij de ANVR met een beperkt aantal mensen en dan moet je keuzes maken. Uiteraard is het onze eerste prioriteit om met zoveel mogelijk bedrijven uit de crisis te komen. Natuurlijk willen we verder gaan met duurzaamheid, maar op dit moment heeft de crisis onze tijd op een andere manier verdeeld, maar het wil niet zeggen dat duurzaamheid niet belangrijk is.” Erg belangrijk Op de vraag aan welke duurzaamheidsinitiatieven op dit moment actieve aandacht wordt gegeven, laat Dresmé weten: “Er is op dit moment geen actieve aandacht voor duurzaamheidsinitiatieven. Maar we hebben niet voor niets iemand fulltime gehad op duurzaam toerisme. Het is niet zo dat het geen belangrijk onderwerp is. Duurzaam reizen is een heel erg belangrijk onderwerp. Het was voor de crisis, maar zal ook zeker na de crisis heel belangrijk zijn. Overigens heeft duurzaamheid niet alleen te maken met het milieu, maar bijvoorbeeld ook hoe je omgaat met de lokale bevolking van een bestemming en met je eigen personeel. Dat wordt nogal eens vergeten.” Andere kijk “Het is op veel plekken een stuk rustiger, omdat we óf niet mogen reizen óf het toerisme nog niet op gang is gekomen. Ik verwacht dat we door de coronacrisis misschien toch anders gaan kijken naar reizen en bijvoorbeeld kritischer zijn wat betreft het vervoersmiddel dat we kiezen; met de trein of bus voor kortere afstanden in plaats van het vliegtuig. Mensen willen misschien naar minder drukke bestemmingen en kiezen wellicht eerder voor second cities.”

Mirjam Dresmé


“We moeten als branche niet wachten tot dat de consument zelf iets gaat doen”

Beleid Dresmé verwacht dat steden naar het toerismebeleid gaan kijken. “Ze hebben allemaal, wereldwijd, gezien hoe een stad er ook (helaas) uit kan zien door een crisis. Voor veel steden is het nu té rustig. Veel steden en ondernemers balen dat er minder inkomsten zijn doordat er minder toeristen zijn. Je kan er ook de positieve waarde van in zien. Eigenlijk vinden we het allemaal prettig als er minder toeristen zijn, maar anderzijds moeten we allemaal geld verdienen. Wie keert wie of wat keer wat om toch te komen tot een goed businessmodel om recht te doen aan bewoners, toeristen en lokale ondernemers. Zelf woon ik in Amsterdam en voor de inwoners van de stad was het absoluut bijzonder om een lege Dam te zien op zaterdagmiddag, maar voor ondernemers is het rampzalig. Ondertussen loopt de stad alweer vol met toeristen. Maar zijn het de toeristen die de stad of de ondernemer wil?” Momentopname Of het rapport direct gevolgen heeft voor reizen/vakanties ziet Dresmé niet zo. “Wij krijgen eens in de zoveel tijd een klimaatrapport waarbij het er iedere keer toch niet beter op wordt. Toch is het belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen zich bewust zijn wat er aan de hand is. We lezen en horen met z’n allen dat het slechter gaat met het klimaat en dat bijvoorbeeld de zeespiegel stijgt. We weten dat het gebeurt, maar blijkbaar voelt niet iedereen de noodzaak om er iets aan te doen. Een aantal mensen zet zich er wel keihard voor in, maar wie een gemiddeld leven leeft voelt of merkt in directe zin niet zoveel van de klimaatverandering. Dat merk je pas als je het echt ziet of voelt. Denk aan Limburg, dramatisch. De Nederlander wil helpen, maar het is wel een momentopname. Als je mensen voorhoudt dat er over 100 jaar iets gebeurt, voelen de meesten niet genoeg noodzaak om iets te doen. Veel mensen vragen zich af wat ze zelf kunnen doen.” Niet wachten op de consument Volgens Dresmé moeten we als branche niet wachten tot de consument zelf iets gaat doen, maar moeten we als ondernemingen ermee aan het werk. “Als ANVR zitten we sinds eind jaren negentig in het traject verantwoord reizen. We beseffen ons dat als je op de consument moet wachten dat het te lang kan duren. Of je nu producent bent van reizen of van producten, je moet et initiatief nemen. Je moet proberen bij mensen bewustwording te creëren.”

Niet mogelijk Dresmé: “Je ziet de laatste jaren dat mensen meer en meer overwegen om de trein te nemen. We kunnen als sector natuurlijk wel zeggen dat de consument vaker de trein moet nemen voor de korte afstand in plaats van het vliegtuig, maar tal van steden in het buitenland zijn niet bereikbaar met een snelle trein. De overheid zou meer moeten investeren in de hogesnelheidslijnen. Nu geeft vliegen vaak nog gemak; je stapt in het vliegtuig en je bent binnen twee of drie uur in de verste hoeken van Europa. Daarbij komt dat de trein in veel gevallen nog steeds behoorlijk duurder is dan het vliegtuig. In deze tijd moet je wel heel groen denken om het vliegtuig te laten staan. We zullen ons bewuster moeten zijn van het vervoermiddel en of we zo nodig voor een weekendje shoppen naar New York City moeten gaan. Als je een verre vliegreis maakt, doe dat dan voor een paar weken.” Focus De ANVR focust zich op drie onderdelen, namelijk de (duurzaamheid van) accommodaties in het algemeen, het bestrijden van kindermisbruik en op dierenwelzijn. “Dat zijn de drie hoofdpijlers van ons verantwoord reizen traject. Daarnaast heeft de ANVR recentelijk, begin augustus, een nieuwe raamovereenkomst gesloten met South Pole. Een organisatie waar onze leden tegen een gereduceerd tarief de footprint van verkochte reizen kunnen laten compenseren. Voorheen moest je aan minimale afname voldoen om te kunnen compenseren tegen een laag tarief. Er is nu afgesproken om het tegen een vaste prijs mogelijk te stellen. Na de zomer komen we met een speciaal portal zodat ondernemers daarin kunnen werken om te compenseren via South Pole.” Lees hier meer over de nieuwe raamovereenkomst met South Pole. Tips Een andere tip die Dresmé wil meegeven aan de reissector om in deze tijd, waarin het helaas voor velen te rustig is, is om eens op de website van de ANVR te kijken. “Daar zijn tal van tips te vinden met betrekking tot duurzaam reizen, maar ook trainingen en handleidingen. Kijk bijvoorbeeld naar je reisaanbod, wat zou je kunnen verduurzamen aan excursies of accommodaties, wat en hoe kun je de reiziger zijn reis laten compenseren, wat zou je kunnen communiceren naar je reiziger, zodat hij bewustere keuzes maakt. Niet alle maatregelen zijn heel schokkend of ingewikkeld om door te voeren.” Niet verbieden maar uitleggen Zelf wandelt en fietst Dresmé graag en bezoekt musea tijdens haar vakantie. “Wanneer ik op vakantie ben, doe ik wat duurzaamheid betreft niet veel anders dan wanneer ik thuis ben, zoals zuinig omgaan met water, weinig tot geen vlees eten, et cetera. Ik probeer soms met (mede)reizigers in gesprek te gaan over ‘duurzame onderwerpen’. Niet met een waarschuwend vingertje, maar gewoon uitleggen. Je merkt vaak dat mensen er gewoon niet bij stilstaan, of bepaalde dingen niet wisten. Dingen verbieden, zeker bij Nederlanders, dat werkt niet. Het is makkelijk om één op één mensen iets uit te leggen, maar vraagt behoorlijk meer creativiteit om meer reizigers, laat staan zeventien miljoen Nederlanders, het uit te leggen.”

Deel dit artikel