TUI salesteam hoort positieve geluiden tijdens sales run

“Zin om reisagenten face to face te zien”

Door: Arjen Lutgendorff


TUI heeft deze week tientallen reisbureaus bezocht en blijft dat ook de komende vier weken doen. In totaal worden 350 reisbureaus bezocht door het salesteam van de touroperator, dat geholpen wordt door diverse collega’s. TravelPro sprak over de sales run met Jantine Beil (helemaal links op de foto hierboven tijdens de TUI Challenge in Turkije, 2019) die al sinds jaar en dag bij TUI werkt.

Hoelang werk je eigenlijk inmiddels bij TUI? “Ik werk 22 jaar bij TUI, waarvan ik er één jaar tussenuit ben geweest. In dat jaar werkte ik bij de Jong Intra Vakanties op de afdeling Groups & Incentives. De afgelopen vijftien jaar maak ik onderdeel uit van het salesteam van TUI.” Zijn jullie nog weleens op kantoor? “We zijn nauwelijks op kantoor, maar we kunnen volledig thuiswerken zoals we ook op kantoor doen. Telefonisch en per mail zijn we dus net zo goed bereikbaar. Het meeste contact gaat via de mail en dat werkt prima. We streven er altijd naar om zo snel mogelijk te reageren. We moeten uiteraard soms een en ander uitzoeken, maar het lukt bijna altijd om binnen één a twee dagen te reageren.” Hoe ontstond het idee om weer op sales run te gaan? “Vorig jaar is onze Cabin Crew op sales run geweest. Daarna hebben we vanwege COVID-19 niet meer de gelegenheid gehad om reisbureaus te bezoeken. Normaal gesproken zien we elkaar tijdens events en studiereizen, maar ook dit was helaas niet mogelijk. We missen het contact met de reisagent. Nu het weer kan, staan we te popelen om de reisagenten weer face to face te zien!” Jullie kondigden aan reisbureaus te gaan bezoeken. Worden zra’s ook bezocht? “Het liefst willen we iedereen bezoeken, ook de ZRA’s. Helaas is het voor ons niet haalbaar om langs alle 800 ZRA’s in Nederland te gaan. Wel ontvangen zij de TUI Sales Run nieuwsbrief per mail met daarin alle nieuwtjes én een leuke prijsvraag. Daarnaast zijn we met meerdere ZSO’s in gesprek hoe we weer in het ‘echt’ in contact kunnen komen met hun ZRA’s.”

Waar ben je vandaag geweest? “Ik heb vijf reisbureaus bezocht in Noord-Holland en werd overal enthousiast ontvangen. Als je met reisagenten mailt of belt, dan gaat het toch vaak over een boeking. Reisagenten opzoeken en spreken op kantoor is zo anders. Even het praatje hoe ze het afgelopen jaar hebben ervaren, een luisterend oor zijn.” Wat voor vragen krijg je bij het bezoeken van reisbureaus? “Uiteenlopende vragen. Ze zijn benieuwd hoe het bij ons op het hoofdkantoor is en het faillissement van D-rt komt veel ter sprake. In Haarlem is het TUI-kantoor bijvoorbeeld nog het enige reisbureau, terwijl daar voorheen ook drie D-reizen winkels waren gevestigd.” Wat valt je verder op wanneer je de reisbureaus bezoekt? “Op de foto van TravelXL Reis & Zo zie je dat ze voorin het reisbureau een winkeltje hebben met kaarten en allerlei duurzame producten. Het is een mooi voorbeeld wat je bij meerdere reisbureaus ziet; ondernemers die sinds afgelopen jaar op andere manieren de klant naar het reisbureau weten te trekken.” Is het nog gegaan over het vele werk voor ‘niks’? “Veel reisprofessionals vertellen over de overuren die ze hebben gemaakt en de uren die ze aan één boeking hebben besteed, terwijl er geen cent extra aan werd verdiend. Reisprofessionals moesten van alles doen. Omboeken, het informeren van klanten die allerlei vragen hebben. Je moet als reisagent zoveel kennis hebben, maar dat is ook de meerwaarde van het reisbureau.”

Hoe is de sfeer volgens jou nu op de reisbureaus? “Je hoort positieve geluiden. Klanten willen weg en er wordt veel last-minute geboekt. Daarbij helpt het mindere zomerweer in Nederland absoluut mee. Ondanks dat de scholen in Noord-Holland weer zijn begonnen, komen ook hier nog klanten binnen voor een nazomer boeking. Het ‘gedoe’ waar men als reiziger mogelijk mee te maken gaat krijgen, neemt men ondertussen op de koop toe.” Het ziet er desalniettemin niet al te rooskleurig uit voor de winter toch? “Voor de winterzon hebben we een mooi en breed aanbod op de Canarische Eilanden, Aruba, Bonaire en Curaçao. Hopelijk komen daar nog bestemmingen bij. We hopen bijvoorbeeld op Kaapverdië met gegarandeerd zon en goede accommodaties.” Loopt het met de aanmeldingen voor de aangekondigde studiereis ‘TUI Experience Trip Fuerteventura’? “De uitnodiging is zeer positief ontvangen en de aanmeldingen komen al goed op gang. De studiereizen missen we enorm. In 2019 was een jaar vol met mooie reizen. We hadden een Lapland incentive, twee TUI Challenges, een wintersportreis en daarnaast nog de reguliere studiereizen. Ik was in tijden niet zoveel op reis geweest als dat jaar en dat viel enorm stil. Het contact dat je tijdens een studiereis hebt met retail collega’s is heel intensief en daardoor ook waardevol.” Wat kunnen reisagenten verwachten met betrekking tot de sales run? “Ze krijgen voordat we op bezoek komen een mail met daarin de laatste nieuwtjes en de aankondiging wanneer we langskomen. Zo kunnen ze op hun gemak de laatste informatie tot zich nemen en hebben we bij ons bezoek de tijd om elkaar even goed te spreken Met ons bezoek willen we de reisagenten een hart onder de riem steken en onze dank uitspreken voor de afgelopen periode. We kijken uit naar betere tijden en verwachten ook dat die gaan komen, die positiviteit willen we overbrengen.”

Deel dit artikel