11 september: 2001 – 2021

Door: Arjen Lutgendorff

Foto: Anthony Correia / Shutterstock.com

11 september 2001. Twintig jaar geleden alweer, maar het voelt als de dag van gisteren. Op onze oproep om herinneringen te delen werd massaal gereageerd…

Sprakeloos “Ik was aan het werk (Toerkoop Reisburo Columbus) in Schijndel en toen belde een collega met dit nieuws, tv-beelden aangezet en samen met collega's sprakeloos, vol ongeloof en met kippenvel gekeken, zo onwerkelijk, verschrikkelijk...” Natasja van den Broek - van de Meulenreek Paniek “Ik was aan het werk (Reisburo de Jong in Oudenbosch) toen de ouders van klanten in paniek opbelden. Deze klanten waren net vertrokken vanaf Schiphol voor hun huwelijksreis naar Cuba. Ouders hadden de beelden op tv gezien en waren bang dat hun dochter en schoonzoon via US vlogen...Toen ze vertelden wat er gebeurd was, kon ik het eerst niet geloven. Ook later toen ik zelf de beelden zag, was het nog zo onwerkelijk.” Marion Verstraten (TUI) Luchtruim gesloten “Ik zat in een vliegtuig onderweg naar Miami voor een tussenlanding naar Costa Rica toen het luchtruim werd gesloten, het moment dat we dat hoorden…” Fleur Ligteringe (The Travel Club Fleur Ligeringe) Stage “Ik liep stage bij Solmar Tours als standplaatshostess en kreeg de eerste beelden te zien vlak voor een welkomstinfo. Het drong nauwelijks tot me door allemaal, vreselijke beelden.” Vanessa Lenting (Reisbureau Reisgraag.nl) Onwerkelijke tijd “Ik was aan het werk bij D-reizen en werd door OAD gebeld dat de reis voor de volgende dag niet kon doorgaan en ik snapte niet waarom. Van klanten kregen we ook wel het een en ander te horen, maar geloven konden we het niet... we kregen maar niets vanuit ons hoofdkantoor te horen. Achteraf zat er geen papier in de fax waar we normaal belangrijk nieuws op binnen kregen... dan kun je heel lang wachten. Ik ben op de automatische piloot naar huis gereden en heb alleen maar naar het nieuws geluisterd en de rest van de avond zat ik aan de buis gekluisterd, hele onwerkelijke tijd. Klanten die op dat moment in de USA te bereiken was niet te doen.” Nadine Derikx (The Travel Club Nadine Derikx) Molly Malone “Op studiereis in Dublin, we moesten verzamelen bij het standbeeld van Molly Malone op een mini tv in een geldwisselkantoor waar we langs liepen toen we naar de bus gingen. Eenmaal thuis (na een uur boven Schiphol te hebben gecirkeld) heb ik nog uren toen iemand zei: ‘Heb je het al gehoord?’. De eerste beelden zagen we tv gekeken, want ze hadden geen tv’s op Dublin Airport destijds.” Sandra Vestjens (Sandra Vestjens Reisadviseur) Film “Op vakantie in Thailand en zagen de beelden in de kroeg. Dachten dat er een film op stond, totdat een journalist, die dacht dat wij Amerikanen waren, vroeg wat er door ons heen ging. Echt niet te bevatten.” Peter Chrispijn

Ongeruste mensen “Ik werkte deze dag bij Cygnific (KLM) waar we overspoeld werden met vragen van ongeruste mensen. Deze dag werd iedereen ingezet om alle vragen te kunnen beantwoorden. Een heftige dag vol emoties.” Wendy Beekman Teruglopen van de boekingen “Ik liep stage als hostess op Jersey, toen de buurvrouw in mijn pauze hysterisch op me kwam afrennen met de boodschap dat er een vliegtuig in de Twin Towers was gevlogen. Ik dacht dat ik haar niet goed had verstaan, ging naar binnen en zette de televisie aan. Vol verbazing en afschuw zag ik het tweede vliegtuig zich in de toren boren. Na terugkomst in Nederland, een maand later bleek mijn stage bij Globe niet door te kunnen gaan in verband met het teruglopen van de boekingen.” Harriët van Wietmarschen (D-reizen) “Ik trap er echt niet weer in” “Ik was net twintig jaar oud en werkte bij NBBS op het hoofdkantoor in Leiden. Op 11 september 2001 was ik op vakantie (Kos, App Athina). Er waren veel Nederlanders in dit appartementencomplex. De dagen ervoor had een Nederlandse man mij elke keer voor de gek gehouden met de meest gekke en absurde uitspraken (en ja, ik trapte er elke keer in). Op 11 september vertelde hij dat er vliegtuigen in de Twin Towers waren gevlogen. Mijn reactie was: ‘En nu trap ik er echt niet weer in’. Daarnaast was ik ook best boos, omdat je over zoiets toch geen grapjes maakt. Hij vroeg Georgios, de eigenaar van appartement Athina, om de radio aan te zetten. Ik vergeet nooit meer dat moment dat Georgios op de Griekse radio het nieuws hoorde. Hij begon te huilen. Een paar minuten later ben ik op de fiets gesprongen en naar Kos-Stad gefietst en zag daar in een Nederlandse bar het NOS-journaal. Dat moment en Georgios’ reacties krijg ik nooit meer van m’n netvlies. Bij terugkomst in Nederland had NBBS inmiddels faillissement aangevraagd.” Debby Rol-Versteegt (D-reizen) Spelling en grammatica “Ik werkte bij Rabobank Reisbureau en had de hele dag cursus: spelling en grammatica. Toevallig samen met mijn man die toen bij dezelfde Rabobank werkte als manager. De hele dag geen radio of tv gehoord. 's Avonds thuis de tv aangezet en dan al die beelden op alle zenders die je kon zien destijds. Bizar.” Patricia Helmons De Vries (HolidayPlanners Patricia Helmons) Onwerkelijke dingen “Ik landde net op Schiphol van een studiereis naar Gambia-Senegal met Sunair. Toen Ton Spruijt daar in de sales zat. Ik zat in de transferbus naar huis toen m’n moeder belde, ‘Karen, je moét de tv aanzetten, je gelooft je ogen niet’. Een van de meest onwerkelijke dingen die ik ook gezien heb. Alsof ze ‘ons’ aanvielen, terwijl het aan de andere kant van de oceaan ligt. Zal het nooit vergeten. Als de dag van gisteren…” Karen Brouwers Iedereen van slag “Ik zat op het reisbureau in Wageningen Nijenhuis. Iedereen was van slag en we zijn eerder naar huis gegaan. Een paar dagen later vloog ik naar Canada voor een studiereis met collega’s. Dat was toen zo gek. Niet in de cockpit, extra security checks, maar het voelde heel veilig, maar wel met beelden die nog zo op je netvlies staan. Wat een dag.” Katoesjka Kuppens Beukers (The Travel Club Katoesjka) WO3 “Ik was aan het werk op het reisbureau toen ik werd gebeld, dacht dat het een grap was, waar bleef de clou. Het internet was overbelast dus toen we eindelijk beeld hadden, was er verbijstering, collega in tranen uit angst voor WO3… Thuis constant voor de buis, angst voor de toekomst, maar al snel veerde de reiswereld weer op, dacht dit is het ergste wat in mijn 40-jarige reiscarrière is gebeurd en toen kwam corona…” Lucienne van der Stuyft (VakantieXperts)