“Ondanks de restricties zagen we dat gezinnen toch vakanties bleven boeken”

Door: Arjen Lutgendorff


Marlotte Lubbers en Esley Gies zetten met Kids Vakantiegids de kinderen (en ouders) letterlijk en figuurlijk in het zonnetje. TravelPro sprak hen over het ontstaan, de veranderingen op de markt en vroeg of er nog reisbedrijven op het verlanglijstje staan waarmee Kids Vakantiegids graag wil samenwerken.

Kunnen jullie uitleggen hoe Kids Vakantiegids is ontstaan? Marlotte: “In 2007 ontdekte ik waar je tegenaan loopt bij het boeken van een vakantie met kinderen. Ik zocht een reis naar Portugal - het liefst in een kindvriendelijk hotel aan het strand met een balkon of een aparte slaapkamer voor de kids, en leuke familie-uitjes binnen een straal van 30 kilometer. Ik kon niet vinden wat ik zocht en bij het reisbureau konden ze me ook niet echt verder helpen. Ik realiseerde me op dat moment hoe weinig aandacht de reisbranche had voor gezinnen met kinderen en bedacht me dat er eigenlijk een ‘Kids Vakantiegids’ zou moeten bestaan. Ik besloot me te oriënteren op een plan om op dit gat in de markt in te springen. Met succes, want in no-time groeide Kids Vakantiegids uit tot marktleider als het gaat om kindermarketing in relatie tot vakantie en recreatie.” Wat is het precies voor platform, hoe gaan jullie te werk? Esley: “Kids Vakantiegids is in de eerste plaats een informatie- en inspiratieplatform; het startpunt in de zoektocht naar een vakantie die voor het hele gezin leuk is. Op de website Kidsvakantiegids.nl vindt de bezoeker uitgebreide bestemmingsinformatie, inspirerende blogs, praktische tips, het laatste nieuws en het meest kindvriendelijke aanbod van alle touroperators waarmee we samenwerken. Voor alle wensen of vragen die gezinnen kunnen hebben, hebben wij het voorwerk al gedaan en een passend antwoord. Of ze nu op zoek zijn naar een zonvakantie met een baby, op een plek waar de stranden langzaam aflopen in zee. Een hotel met ruime familiekamers en een naar leeftijd gesegmenteerd animatieprogramma. Een vakantiepark met unieke themaverblijven. Een camping met luxe glampingtenten en een mega zwemparadijs. Of een wintersport met kinderopvang, direct aan de piste. Op Kidsvakantiegids.nl kan de bezoeker gemakkelijk zoeken en filteren in het aanbod van tientallen touroperators om precies die vakantie te vinden die aan alle wensen voldoet. Op dat moment sturen wij de bezoeker door naar de site van de aanbieder, waar de vakantie geboekt kan worden.” Marlotte: “We doen gedegen onderzoek, luisteren naar geluiden van de doelgroep en vertalen die naar vakantieconcepten en producten. Zowel on- als offline. Daarbij zoeken we altijd naar een originele en vooral effectieve manier om het aanbod van een partner onder de aandacht te brengen. Met de website Kidsvakantiegids.nl bereiken we maandelijks ruim 600.000 gezinnen die op zoek zijn naar een vakantie. Maar we richten ons ook direct tot kids van zes tot twaalf jaar met het Kids Vakantiegids Magazine, welke in een oplage van 100.000 exemplaren wordt verspreid via de grootste kidstitels. Daarnaast zijn we erg actief op Facebook en Instagram, waar we ook vooral onze eigen reiservaringen delen met ruim 138.000 volgers.”

Esley Gies en Marlotte Lubbers


“Voor alle wensen of vragen die gezinnen kunnen hebben,
heeft Kids Vakantiegids het voorwerk al gedaan”

Waarom boeken mensen bij jullie en niet rechtstreeks bij de aanbieder? Esley: “We zijn zelf geen reisbureau, maar we verwijzen door. Er kan dus niet direct bij ons geboekt worden. Dat de consument bij ons op zoek gaat naar een vakantie, in plaats van direct bij de aanbieder, komt doordat Kids Vakantiegids de specialist is. We houden rekening met de schoolvakanties en het zoekgedrag van gezinnen, en spelen continu in op nieuwe ontwikkelingen. Bovendien staat de belevingswereld van kinderen bij Kids Vakantiegids altijd centraal, wat zorgt voor creatieve en speelse invalshoeken. Komt er bijvoorbeeld een nieuwe Pirates of the Caribbean-film uit, dan schrijven wij waar je vakantie kunt vieren in het spoor van Captain Sparrow. We laten zien waar BN’ers of populaire YouTubers vakantie vieren of we publiceren een vakantienieuws, gepresenteerd door onze eigen Kids Vakantiegids Detectives. Daarbij tippen we dan altijd de leukste overnachtingsmogelijkheden of beste aanbiedingen uit het aanbod van onze partners.” Marlotte: “Gezinnen verlangen naar net wat meer zekerheid; als je een vakantie met kinderen boekt wil je zeker weten dat het goed is. Daarom reiken we ieder jaar in samenwerking met de Vakantiebeurs de Kids Vakantieaanbieder van het Jaar Awards uit aan de meest kindvriendelijke touroperators en onderscheiden we de meest kindvriendelijke vakantie-adresjes met kwaliteitskeurmerken in verschillende categorieën. Bovendien zijn we heel veel op pad met onze Kids Vakantiegids Detectives om bestemmingen en adresjes te ‘testen’ en te laten zien aan onze ruim 138.000 volgers op Facebook en Instagram. We hebben een behoorlijk actieve achterban. Als we live verslaggeven vanaf een bepaalde bestemming zien we eigenlijk altijd dat dat conversie verhogend werkt.”

image

Met wat voor partners werken jullie samen en zijn er nog partijen die op het wensenlijstje staan om mee samen te werken? Marlotte: “We werken met veel verschillende partijen samen, wat ervoor zorgt dat ons aanbod heel uitgebreid en divers is. Zo vind je op Kidsvakantiegids.nl familiehotels, campings en vakantieparken van grote partijen als TUI, Corendon, Sunweb, Vacanceselect, Roan of Landal GreenParks, maar ook het kindvriendelijke aanbod van (kleine) specialisten zoals Travelnauts en Riksja Family. Gezinnen kunnen dus bij ons terecht voor een weekendje weg dicht bij huis, maar ook voor een avontuurlijke rondreis door verre oorden. We zouden graag ook met Duitse touroperators samenwerken, zodat we naast het Nederlandse ook het Duitse reisaanbod op Kidsvakantiegids.nl kunnen toevoegen. Deze vakanties zijn in de Nederlandse schoolvakanties vaak een stuk goedkoper zijn.” Europa-Park of Disneyland Paris? Esley: “Dat is een lastige, ik vind beide parken fantastisch. Het magische sfeertje dat je ervaart in Disneyland is natuurlijk uniek en vooral voor kids is het een feest der herkenning van alle Disneyhelden. Aan de andere kant ben ik zelf een ontzettende liefhebber van de snelle achtbanen in Europa-Park en vind ik de themagebieden hier fantastisch uitgewerkt. Heel tof hoe je het ene moment over en Italiaanse piazza slentert en vervolgens in een Scandinavisch dorpje in een wildwaterbaan stapt.” Marlotte: “Disneyland Paris en Europa-Park staan bij mij absoluut op een gedeelde eerste plaats als het om pretparkvakanties gaat. Disney vooral vanwege de magie die je letterlijk overal ervaart en de Disney-aspecten die je tot in de kleinste details terugziet. Als je in Disneyland bent kun je eigenlijk niet anders dan de hele dag rondlopen met een grote glimlach op je gezicht. Europa-Park is favoriet vanwege de spectaculaire achtbanen, maar ook om de goede prijskwaliteitsverhouding. Bovendien kun je hier superlekker eten. In de verschillende werelden vind je leuke restaurantjes met bij de bestemming passende gerechtjes.”

Wat voor impact heeft de coronacrisis gehad? Marlotte: “Natuurlijk heeft de coronacrisis impact gehad, zoals bij vrijwel alle bedrijven in de toeristische sector. Gelukkig is de vakantiebehoefte bij gezinnen altijd blijven bestaan. Ondanks de restricties zagen we dat gezinnen toch vakanties bleven boeken op basis van het op dat moment geldende reisadvies. Zo zagen we het aantal boekingen binnen Nederland met ruim 130% stijgen. We hebben direct vanaf het begin van de coronacrisis steeds meebewogen met de markt en de vakantiewens van de consument, door continu in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen en reisadviezen en ons te focussen op bestemmingen waar nog wél vakantie kon worden gevierd. We zijn ook veel op pad geweest om aan onze volgers te laten zien hoe je - met inachtneming van alle regels en restricties - nog steeds van een leuke familievakantie kon genieten.” Esley, je vierde onlangs je 10-jarig jubileum bij Kids Vakantiegids, wat is er in het wereldje van de vakanties voor kinderen opvallend veranderd (of juist niet) in de afgelopen tien jaar? “De eerste positieve verandering is dat er in de afgelopen tien jaar veel meer aandacht is gekomen voor de wensen van kinderen bij het uitzoeken van een vakantie. Daarbij is de focus veel meer komen te liggen op het thema van de vakantie, in plaats van op de bestemming. Gezinnen zoeken bijvoorbeeld naar een gezellig familiehotel aan zee, met een eigen waterpark en animatie. En dan maakt het niet zo veel uit of dit nu in Spanje, Griekenland of Turkije is. Glamping heeft zijn intrede gedaan, wat een enorme boost heeft gegeven aan het (luxe) kamperen. Een vakantie op een camping is voor kids natuurlijk altijd feest; vriendjes maken, dansen in de kidsdisco, knutselen en spelletjes spelen in de kidsclub. Maar in de afgelopen jaren hebben we wel gezien dat een beetje extra comfort, luxe en privacy daarbij steeds belangrijker is geworden. Net als het unieke karakter. Tien jaar geleden vierde je eigenlijk altijd vakantie in een hotel, op een camping of vakantiepark. Tegenwoordig kun je overnachten in safaritenten waar je doucht onder een olifantenslurf, hotelkamers in piraten- of prinsessenstijl, een helikopter, tipi, woonboot of boomhut waaruit je van een glijbaan naar beneden roetsjt. Je kunt het haast zo gek niet bedenken. Daarbij blijft het cliché van kracht: ‘Als de kinderen het naar de zin hebben, hebben de ouders dan ook.’ Dat is (gelukkig) dan weer niet veranderd.” Hoe zagen jullie eigen vakanties er eigenlijk uit toen jullie nog kinderen waren? Marlotte: “De vakanties in mijn jeugd waren meestal een combinatie van vakantie en werk, omdat mijn vader altijd wel even bij klanten op bezoek ging. Hij had twee autobedrijven in Griekenland, dus daar kwamen we veel. Maar mijn ouders houden - net als ik - ontzettend van reizen, dus we reisden eigenlijk de hele wereld over. Het ene jaar vierden we kerst in Kenia, het andere jaar maakten we een rondreis door Roemenië waar mijn ouders klanten bezochten of op zoek gingen naar nieuwe handel. Dat combineerden we dan altijd met een paar dagen strand of een dagje pretpark. Wat dat betreft is het reizen mij met de paplepel ingegoten.” Esley: “We gingen iedere zomer steevast drie weken met de vouwwagen naar de camping in Fréjus, Zuid-Frankrijk. Fantastisch vond ik dat - mijn zus en ik (ver)kenden letterlijk iedere vierkante centimeter van de camping. Nu ik zelf kinderen heb, vind ik het vooral leuk om steeds nieuwe bestemmingen te bezoeken en verschillende vakanties te proberen. Van een lodge-tent tussen de koeien op de boerderij in eigen land, tot een luxe all-in resort aan zee op een zonnige bestemming. We hebben het voorrecht dat we voor Kids Vakantiegids erg veel op reis mogen. En omdat de belevingswereld van kinderen bij ons altijd centraal staan, neem ik mijn eigen ‘detectives’ natuurlijk zo veel mogelijk mee.”

Deel dit artikel