“De samenwerking met de retail gaat heel goed bij ons”

Door: Arjen Lutgendorff


Martyn Valkhoff startte 1 juli 2019 als Commercieel Directeur van Captain Cruise en zag de cruisewereld niet veel later tot stilstand komen. In gesprek met TravelPro vertelt hij over zijn eerste échte cruise-ervaring, de ontwikkelingen bij Captain Cruise en het event dat de touroperator in oktober houdt. “De boekingen rijzen momenteel de pan uit. De laatste weken hebben wij keer op keer verkooprecords.”

Hoe hebben jullie de afgelopen maanden beleefd? “We zijn het afgelopen anderhalf jaar redelijk goed doorgekomen en hebben de tijd gebruikt om een nieuwe website met veel nieuwe content met onder meer scheepsinformatie, zoals dekplannen, hutcategorieën et cetera, een compleet nieuwe hightech zoekmachine, offertetool, dynamic packaging- en whitelabel-mogelijkheden te optimaliseren. De laatste projecten worden op dit moment afgerond. Er zijn al meerdere partijen die een whitelabel hebben afgenomen.” Hoe gaat de samenwerking met de retail? “Wij houden zaterdag 2 en zondag 3 oktober een cruisebeurs met veel rederijen in het Delta Hotel in Vlaardingen. Op zaterdagochtend hebben we een speciale retail-ochtend; een programma met presentaties, productinformatie, enzovoorts. En afsluitend een lekkere lunch. Overigens kan men zich nog aanmelden. De samenwerking met de retail gaat heel goed, dus daar zijn we ontzettend blij mee. Het loopt zo goed dat we op dit moment nog meer personeel zoeken voor de reserveringsafdeling en we hebben deze maand al twee nieuwe fulltimers aangenomen.” We horen en lezen over partijen die contracten vernieuwen. Hoe is dat bij jullie? “Wij hebben in de afgelopen periode met bijna iedereen gesprekken gevoerd om nieuwe contracten af te sluiten. Dat gaat goed en we krijgen positieve feedback. Men is tevreden over de service en flexibiliteit die we bieden. Het aantal partners neemt alleen maar toe, daarnaast zijn we de partij die met 40 rederijen het grootste aanbod hebben in Nederland.” Ben je zelf onlangs nog op een schip geweest? “Voordat ik bij Captain Cruise officieel aan de slag ging, maakte ik al veel scheepsbezoeken en ook in de eerste maanden dat ik hier werkzaam was, en onlangs heb ik twee cruises gemaakt. Eén was een testreis met de Norwegian Epic van NCL. Aan boord waren honderden reisprofessionals van over de hele wereld. Dat was helemaal top. Met de MSC Seashore ben ik net terug van een cruise van Barcelona naar Marseille, Genua en Napoli. Dat was perfect geregeld. Het heeft ons aan niets ontbroken en de begeleiding was perfect. Het was mijn allereerste reis met passagiers, want die kon ik door de coronacrisis niet eerder maken.”

Martyn Valkhoff


“Zaterdagochtend 2 oktober hebben we een retail-ochtend tijdens onze cruisebeurs”

Wat viel je op tijdens de cruises met MSC en NCL? “De passagiers hielden zich goed aan de mondkapjesverplichting en het inschepingsproces liep heel soepel. Binnen een uur was ik aan boord. Tijdens de cruise is er absoluut geen sprake van een ‘bang’ gevoel. Iedereen is gevaccineerd, je moet voor je aan boord gaat een coronatest doen en je temperatuur wordt iedere dag gemeten. Behalve het mondkapje was het voor de mensen die aan boord waren een normale cruise waarbij extra veel aan hygiëne wordt gedaan.” Heb je nog tips voor reisagenten die cruises (gaan) verkopen? “Houd onze nieuwsbrieven en nieuwe Facebook-pagina speciaal voor reisagenten in de gaten. Er zijn momenteel heel veel aanbiedingen. Er komen enorm goede prijzen aan voor de winterperiode en we merken dat er al heel veel 2022-2023 wordt geboekt. De zomerperiode heeft overigens ook nog een goede run gehad voor boekingen tot oktober. Daarnaast zal de reisagent door onze offertetool die continu wordt geoptimaliseerd straks ook met dynamic packaging binnen no-time een complete persoonlijke cruise-offerte kunnen opstellen voor de klant.”

Afscheid Cruiseworld.nl “Het is spijtig dat wij na een jaar afscheid nemen van Cruiseworld.nl vanwege het stoppen van Sambasso. De reisagenten worden overgezet naar onze retail-afdeling binnen Captain Cruise waar ze van dezelfde vertrouwde service gebruik kunnen maken. De website van Cruiseworld gaat niet verloren, want we zijn druk bezig met plan B voor deze website, waar binnenkort meer informatie over naar buiten komt.”

Net vertelde je dat je met MSC drie landen hebt aangedaan. Hoe zit dat met het papierwerk en dergelijke? “We zijn in Barcelona ingestapt, waarbij we moesten denken aan het invullen van het Spaanse gezondheidsformulier, de internationale QR-code en Spaanse code. Verder was er niets nodig. Wij geven bij boekingen aan hoe een en ander werkt en reisagenten dienen dit vervolgens zelf in te vullen. Het wijst zich vanzelf, maar als reisagent kan je je weer goed onderscheiden door je klanten hiermee te helpen.” Hoe zien jullie de toekomst van cruisen tegemoet? “Wij zien de toekomst zonnig tegemoet. Er is nog heel veel te halen in de Nederland en we zijn hard op weg. Er komen nog diverse nieuwe projecten aan waar wij momenteel achter de schermen mee bezig zijn. Binnenkort meer hierover.”

Deel dit artikel