Epische comeback?

Is de reissector bezig met een epische comeback die zijn weerga niet kent? Ik heb het na een jaar weer mogen ervaren en ik heb ze (de toerist) weer op de bestemming gezien. Je geloofde er bijna niet meer in, maar ja, ze bestaan dus echt nog: mensen die naar het buitenland willen reizen. Op dit moment gaat de epische comeback alleen nog maar op voor bestemmingen die al open zijn. Op sommige bestemmingen is er een tekort aan champagne om de records die keer op keer worden gebroken te vieren, terwijl voor andere bestemmingen de champagne nog niet eens in de fles zit. Overigens zullen sommige bestemmingen net als de Nederlandse reisbedrijven te maken krijgen met personeelstekort. In hotels, busvervoer en waterparken. Want de medewerker die een ander baantje te pakken heeft gekregen tijdens de crisis, beter verdient en fijnere werktijden heeft, krijg je niet zo makkelijk terug. Salarissen verhogen? Zullen reisbedrijven daaraan toegeven? Ik vraag het mij af. Beter arbeidsvoorwaarden? Wie mag, ik noem maar iets, wanneer er een koopavond gedraaid moet worden, de winkel om 17.30 uur nog dichtgooien om een dik uur ergens op een terras een pizzaatje te gaan eten? Dat is geen grap, dat gebeurde, maar waar gebeurt het nog? Terugkomend op de bestemmingen. Vaker en vaker hoor ik over bestemmingen die ‘vol’ zitten. Misschien niet voor een stelletje dat nog wat zoekt. Maar ga maar eens zoeken voor een gezin met drie kinderen in de herfstvakantie. Je betaalt je op veel plekken scheel! Ook op Schiphol hebben ze het drukker dan het personeel aan kan. Luchtvaartmaatschappijen hebben nog steeds te maken met het tekort aan personeel dat de bagage verzorgt. Vertragingen als gevolg, enzovoorts, enzovoorts. Maar wat te denken van de Vakantiebeurs? Gaan die ook nog een epische comeback beleven? Hoe zit het eigenlijk met de lokale beurzen? Aantal standhouders? Bezoekers? Hebben aanbieders wel tijd om op de stands te gaan staan? Misschien een aantal gepensioneerde vragen om een ‘epische’ comeback te maken? Het alom geprezen Skift schreef onlangs weer over de rooskleurige toekomst voor reisbureaus, want van de gezinnen met kinderen gaf nu 65% aan naar een reisbureau/reisagent te stappen bij een volgende vakantie, terwijl dit percentage de afgelopen twee jaar op 17% lag. Daarentegen was de slechte kant van het verhaal dat de interesse bij deze doelgroep in cruises daalde van 36% naar 10% en dat internationale reizen ook niet bar aantrekkelijk worden gevonden op dit moment. Zelf was ik deze week op Fuerteventura met TUI. Ik kan je zeggen: het bruist op de Canaria’s. Het mondkapje is er nog niet weg, maar de toerist is terug. En hoe! En de TUI Experience Trip? Het was een ‘ouderwets’ lekkere studiereis in een modern jasje, waar JustCurious, zoals alleen zij dat kunnen, een geweldige game voorschotelde aan Nederlandse en Belgische reisagenten. Episch! Maar komt er een epische comeback van de studiereis? Het blijft gezegd: zien doet verkopen. Reizen is episch! Maar of die comeback episch wordt, daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

Arjen Lutgendorff arjen@travelpro.nl

Deel deze column