“Verkoop eigen hotelmerken is absoluut toegenomen”

Door: Arjen Lutgendorff


Samyra Schuermans beleefde op Fuerteventura haar laatste studiereis als Regional Sales Manager België, Nederland en Polen voor TUI BLUE, TUI MAGIC LIFE en ROBINSON. TravelPro vroeg haar hoe zij terugkijkt op de periode waarin zij de sector beter kennis heeft laten maken met de drie hotelmerken van TUI.

Hoe kijk je terug op je tijd als Regional Sales Manager? “Ik ben tweeëneenhalf jaar in deze functie geweest. Het was een hele fijne functie die ik met veel plezier en passie heb uitgevoerd. Ik denk dat TUI door het creëren van de rol ervoor heeft gezorgd dat er meer aandacht is geweest voor de hotelmerken, zowel B2B als B2C. Persoonlijk denk ik dat het ook echt is gelukt om ze beter op de kaart te kunnen zetten en zelf heb ik in deze periode de distributiekanalen beter leren kennen door de famtrips en evenementen waar ik bij ben geweest en de learnings die we hebben ontwikkeld. In de loop der tijd ben ik nog beter gaan begrijpen wat erbij komt kijken om de producten optimaal te promoten en hoe het retail-landschap eruit ziet in de verschillende landen. Door de coronacrisis is er helaas veel afgelast, maar we hebben de merken de afgelopen tweeënhalf jaar top of mind gemaakt.” Is de verkoop van de TUI-hotels de afgelopen tweeënhalf jaar toegenomen? “Zeker weten en dat komt ook doordat we veel kennis over de hotelmerken hebben gedeeld door middel van presentaties, studiereizen, interactieve workshops enzovoorts. Voorheen organiseerden we geen studiereizen toegewijd aan de drie merken. We zien de verkoop via de reisprofessionals continu verbeteren, omdat er meer productkennis is.” Kan je zeggen dat één van de merken het meest succesvolle is? “Dat is moeilijk om te zeggen. Door de coronacrisis is TUI BLUE nog niet helemaal geland bij zowel consument als reisprofessional. De focus van de TUI Group is het uitbouwen van TUI BLUE als hét hotelmerk van TUI. Niet dat dat ten kosten moet gaan van TUI MAGIC LIFE of ROBINSON natuurlijk, gezien deze merken verschillende doelgroepen aanspreken. Door de coronacrisis zijn de cijfers natuurlijk vertekent, dus vandaag is het moeilijk te meten.” Zie je een verschil in verkoop van de hotelmerken tussen NL en België? “In Nederland doet ROBINSON het opvallend goed. Ik vermoed dat dat komt doordat er voorheen in Nederland een Sales Manager puur voor ROBINSON was, die destijds de fundamenten heeft gelegd. Maar we zien ook de vraag naar TUI BLUE erg toenemen en het concept TIME TO SMILE doet het erg goed in Nederland. In België zie je dat TUI MAGIC LIFE beter scoort dan ROBINSON en ook in België is TUI BLUE aan een sterke opmars bezig.”

In welke opzichten zijn de vakantiegangers in België anders dan die in Nederland? “Het is moeilijk om de Nederlandse en Belgische vakantiegangers over één kam te scheren en ik wil natuurlijk geen stereotypen creëren. Misschien dat er een breder publiek is in België voor All Inclusive. Als ik naar mijn reisleiding verleden kijk, dan wil de Belg doorgaans iets meer houvast en dat vinden ze bij TUI MAGIC LIFE dankzij de schitterende All Inclusive formule, terwijl de Nederlander er gewoonlijk van houdt om meer dingen zelf te regelen waardoor TUI BLUE en ROBINSON hotels met ontbijt of in half pension het goed doen alsook het concept TIME TO SMILE.” Denk je dat er nog meer concepten bij gaan komen? “Nee, er blijft een sterke focus op TUI BLUE. Vanaf 4 november gaat TUI Sensatori zich bij TUI BLUE voegen waarmee het TUI BLUE Sensatori wordt. Daarmee wordt TUI BLUE Sensatori het vierde label naast TUI BLUE For All, TUI BLUE For Families en TUI BLUE For Two. Zo geven we de consument het beste van TUI BLUE, onderverdeeld in vier labels die helpen om de perfecte vakantie te vinden gezien ze allen een andere doelgroep aanspreken, maar dus wel dezelfde troeven aanbieden.” Wat is je het meest bijgebleven van de afgelopen twee jaar? “Heel veel dingen. Een leuke start voor mij was de TUI Challenge naar Turkije met TUI Nederland in 2019. Dat was interessant voor mij om te zien hoe we samen konden werken en hoe we de bekendheid van de hotelmerken konden versterken. Die TUI Challenge was een hele memorabele reis die fantastisch in elkaar stak, wat ook meteen het startschot was van een hele mooie samenwerking met het Sales Team TUI Nederland en met JustCurious. Kom je nog weleens naar Nederland of zit je vooral in België? “Ik ga een beetje pendelen. Ik ga regelmatig naar Rijswijk, maar zal hoofdzakelijk in Zaventem en in Oostende werken.”

Deel dit artikel