“We hebben een waanzinnig mooie zomer gehad vanuit Nederland”

Door: Arjen Lutgendorff


“Voor ons telt hoe meer stoelen naar Curaçao hoe beter. We hebben een waanzinnig mooie zomer gehad vanuit Nederland, record breaking. In juli, augustus en september zaten we boven de aantallen van 2019. We hebben laten zien dat, als we meer stoelen krijgen, we extra ons best doen om de stoelen te vullen”, aldus Muryad de Bruin (Regional Manager Europe Curaçao Tourist Board) in gesprek met TravelPro.

Curaçao Tourist Board Europa en marketing- en PR-bureau Bright8 nodigden vrijdag 15 oktober jl. partners van het tourist board uit voor een een lunch met Curaçaose vibes en flavours die werd verzorgd door chef Justin Niessen in restaurant Mondi in The College Hotel tijdens het Amsterdam Dance Event. Meer bedden Tijdens de wereldwijde coronacrisis kwamen er op Curaçao meer bedden bij. Zo werd het Marriott gerenoveerd, opende anderhalf jaar geleden Dreams Curaçao Resort Spa & Casino (AMResort) en het afgelopen jaar werden de deuren geopend van Corendon Mangrove Beach Resort. De Bruin: “In december opent Zoetry Curaçao Resort & Spa (ook van AMResorts) en in het tweede kwartaal van volgend jaar gaat Sandals Royal Curaçao open (in het voormalige Santa Barbara). Verder wordt Courtyard Marriott Hotel Curaçao gebouwd, dus we kijken er naar uit om nog meer bedden te hebben in de toekomst.”

image

Betere balans “We zijn erg positief over het aantal passagiers vanuit Europa naar Curaçao, maar we moeten een betere balans creëren om een healthy mix van bezoekers te hebben. Europa bracht in z’n geheel pre-Covid iets meer dan 50% van het totaal aantal toeristen naar Curaçao. Nu is dat aantal zelfs iets meer, want dankzij Nederland (onze belangrijkste markt) is, van het totaal aantal toeristen op Curaçao, 69% afkomstig uit Europa. We willen een betere balans creëren door meer bezoekers vanuit Noord- en Zuid-Amerika aan te trekken, zodra de Covid situatie in die markten het toelaat”, aldus De Bruin. September De laatste cijfers die Curaçao Tourist Board (CTB) publiceerde zijn van september. In deze maand zijn er 27.539 bezoekers naar het eiland gekomen. In vergelijking met september 2019 (pre-pandemie) is dat 85% van de aankomsten. In 2019 waren er 32.510 bezoekers aan het eiland. Net als de voorgaande maanden in 2021 was september een positieve maand. Ondanks de situatie waarin de reisbranche zich momenteel wereldwijd bevindt. Voor de derde achtereenvolgende maand overtreffen de aankomsten uit Nederland in 2021 de aankomsten in dezelfde maanden van 2019.

Prijzen De Bruin laat weten dat het tourist board niets kan doen aan de prijzen. “Mocht het daadwerkelijk zo zijn dat de prijzen voor een vakantie Curaçao hoger uitvallen dan gebruikelijk, dan betekent dat ook dat het goed gaat. Het is altijd zo dat de prijzen in de kerstperiode iets pittiger zijn, maar als je echt een leuke zonzekere kerstperiode wilt dan moet je op tijd boeken. Het is de moeite en investering dubbel en dwars waard.” VS, Zuid-Amerika en cruises In september waren er 19.655 verblijfsbezoekers uit Europa. Waarvan 17.137 uit Nederland, 1.063 uit Duitsland en 549 uit België. Van deze Europese bezoekers verbleef in september 55% in resorthotels. Uit de VS ontving Curaçao in september 3.363 bezoekers, waarvan 66% in resorthotels verbleef. Uit de Zuid-Amerikaanse regio kwamen er 2.451 bezoekers. Van de Zuid-Amerikaanse aankomsten kwam respectievelijk 29% uit Colombia en 37% uit Brazilië. Vanuit het Caribisch gebied ontving Curaçao in september 1.284 verblijfsbezoekers, voornamelijk van de Nederlandse Koninkrijk eilanden. Er waren zeven cruiseschipbezoeken en 9.730 cruisebezoekers voor de maand september. België De Bruin laat weten dat er vanuit België meer en meer reizigers komen sinds de start van Air Belgium. Zij gaan vliegen met, de vorige week ontvangen, spiksplinternieuwe Airbus A330neo. “Vanaf 15 december gaat Air Belgium via Punta Cana (Dominicaanse Republiek) vliegen. Het is het idee dat de luchtvaartmaatschappij in de toekomst rechtstreeks gaat vliegen. We zien nu al dat er heel veel potentie op de Belgische markt is. Het is dan ook de op twee na grootste markt in Europa, dus wat dat betreft heel belangrijk. Nu we een airline-partner in België hebben, is dit hét moment om voet aan de grond te krijgen in België.”

Deel dit artikel