Aruba

Aruba is én blijft open

Door: Dylan Cinjee


Reizigers weten Aruba goed te vinden. Het eiland beschikt nagenoeg over bijna dezelfde bezoekersaantallen als in 2019 en in de zomermaanden, evenals september, kwamen er zelfs meer Nederlanders naar het one happy island ten opzichte van 2019. “Er heerst een hele uitgelaten sfeer en we zijn blij dat mensen weer in groten getale naar Aruba komen”, laat Jaap Ellis (Sales & Marketing Manager bij Aruba Tourism Authority) weten aan TravelPro.

Ellis: “We kijken heel positief terug op afgelopen zomer. De algehele bezoekerscijfers waren goed, maar zoals al aangegeven waren de bezoekerscijfers uit Nederland nog beter dan in 2019, dus daar zijn wij heel erg blij mee. De situatie in Nederland wordt goed in de gaten gehouden. Derhalve is de PCR-testverplichting voor alle reizigers vanuit Nederland, ongeacht of zij gevaccineerd zijn, weer terug. Zodra het aantal positieve corona-gevallen in Nederland daalt, zou het weer afgeschaft kunnen worden. Op Aruba zelf geldt er een mondkapjesplicht in alle openbare binnenruimtes, mensen mogen met maximaal acht personen aan een tafel in een restaurant plaatsnemen en horecagelegenheden moeten rond 1.00 uur ’s nachts dicht. Verder zijn er nog een paar andere maatregelen die weinig tot geen effect hebben op onze bezoekers. Al met al valt het reuze mee.” Aankomende winter Ook de boekingen voor komende winter lopen goed. “Dat is heel positief, zeker nadat we al zulke goede cijfers vanuit Nederland hebben kunnen noteren in de zomermaanden en het begin van de herfst. Vragen die op dit moment leven bij zowel reisagenten als reizigers gaan vooral over de inreisregels en wanneer mensen daadwerkelijk geboekt hebben kan het ook nog zijn dat zij vragen hebben over de ED-card (Embarkation/Disembarkation card) die iedereen drie dagen van tevoren moet invullen om naar Aruba te reizen. Om als reisprofessional op de hoogte te blijven adviseren we vooral om al onze communicatie-uitingen van webinars tot nieuwsbrieven in de gaten te houden, ook voor de laatste productontwikkelingen op het eiland. Verder willen wij toch vooral benadrukken dat Aruba open is én blijft. Dat je er van een heerlijke onbezorgde vakantie kunt genieten. Het is veilig, heel veel bedrijven voldoen aan de Aruba Health & Happiness Code-certificering op het gebied van gezondheid en hygiëne. En ook al keren steeds meer toeristen terug, je hebt er nog steeds alle ruimte om van de stranden en de natuur te genieten.”

Jaap Ellis


“De PCR-testverplichting voor alle reizigers vanuit Nederland, ongeacht of zij gevaccineerd zijn, is weer terug. Zodra het aantal positieve Corona-gevallen in Nederland daalt, zou het weer afgeschaft kunnen worden”

Continu in ontwikkeling Sinds kort is ATA ook weer gestart met de webinar-sessie Aruba Thirsty Move. “Daarin staat elke keer een andere spreker centraal zoals bijvoorbeeld een hotelpartner. Het is een ludieke en laagdrempelige manier om reisagenten zowel te informeren als te inspireren. Verder blijven wij onze nieuwsbrieven uitsturen en zijn wij bezig met het optuigen van andere activaties. Aruba is continu in ontwikkeling. Vooral bij Palm Beach zijn diverse restaurants geopend. Onlangs opende het prachtige Radisson Blu Aruba de deuren. Dit hotel richt zich in hoge mate op de Europese reiziger, dus dat is ook voor ons goed nieuws. Verder zijn sommige hotels met renovaties bezig. Your Happy Place Onlangs is ATA ook gestart met een globale campagne onder de noemer ‘Your Happy Place.’ “Hiermee willen wij vooral laten zien hoezeer Aruba de bezoeker geluksmomenten bezorgd en ervoor zorgt dat je vooral heel weinig zorgen hebt. Dit doen wij uiteraard door onze bekroonde stranden en ongerepte natuur te benadrukken, maar ook de vriendelijke locals, de uitgelaten sfeer, het veelzijdige culinaire landschap en ons aanbod op het gebied van sport en wellness. Dit blijven ook voor de Nederlandse markt belangrijke pijlers”, aldus Ellis.

Bonaire

“Sommige eilandpartners zitten al volgeboekt voor deze winter”

Het gaat op dit moment goed met Bonaire, het eiland ziet een gestage groei in het aantal bezoekers. “De toename is zelfs dusdanig dat we reizigers en eilandbezoekers inmiddels sterk adviseren voor vertrek naar Bonaire hun reserveringen te maken voor een huurauto, diner en geplande activiteiten, zoals duiklessen en dergelijke, om de ervaring op het eiland zo goed mogelijk te laten zijn”, laat Miles Mercera (CEO Tourism Corporation Bonaire) weten aan TravelPro.

Mercera: “Daarnaast blijven we oplettend met onze gezondheids- en veiligheidsregels en zien we een daling in het aantal Covid-besmettingen. Daarnaast hebben we nooit zulke aantallen als in Nederland, maar op een klein eiland blijft het oppassen en schieten we bij zes nieuwe gevallen per dag al in de alert-stand.” Op dit moment gelden er nog verschillende maatregelen op het eiland waar reizigers rekening mee moeten houden. “We kijken naar een negatieve Covid-test bij aankomst op het eiland, evenals een volledig ingevuld gezondsheidsformulier dat online door de overheid wordt verstrekt. Als mensen volledig gevaccineerd zijn, vragen we die papieren ook mee te nemen. Je mag en kan op het eiland verder overal vrij bewegen, we hebben geen QR-controles zoals in Nederland. Verder houden we ons uiteraard aan alle geldende regels: goed schoonmaken, handen wassen en waar nodig mondmaskers dragen en afstand houden, al worden mondmaskers bij ons alleen verplicht gesteld op de luchthaven. Voor veranderingen in de geldende regels verwijzen we naar www.bonairecrisis.com.” Investeringen Mercera kijkt positief terug op afgelopen zomer. “De bezetting op het eiland was hoog en we verwelkomden ons eerste cruiseschip op 2 september na een afwezigheid van achttien maanden, daarnaast kregen we directe vluchten terug vanuit Amerika naar Bonaire. Deze zomer is er flink geïnvesteerd in upgrades, renovaties en uitbreidingen van het aantal kamers op het eiland (TCB schat een toename van 715 kamers in 2021/2022, wat zal leiden tot een totaal kameraanbod van 2.897 kamers en 1.000 extra banen in toerisme tegen eind 2022). Er wordt dus flink gebouwd en verbouwd qua accommodaties en faciliteiten, daarnaast houden we ons bezig met het verfraaien van veelbezochte gebieden, zoals stranden en onze Kaya Grandi, de kleurrijke hoofdstraat door hoofdstad Kralendijk. Daarnaast gaan we een Tourist Entry Fee heffen, die uiteindelijk diverse verbeterprojecten op het eiland ten goede zullen komen en we zijn begonnen met een Exit Survey, waarbij we vertrekkende eilandgasten vragen naar hun ervaringen en suggesties voor verbetering zodat we in de toekomst nog beter de 'match' kunnen maken tussen vraag en aanbod. Verder was er een aantal nieuwe benoemingen bij TCB, naast mijzelf als nieuwe CEO werd ook Robertico Croes aangesteld als strategisch adviseur en hield TCB de allereerste Bonaire Tourism Summit met stakeholders op het eiland, wat zeker voor herhaling vatbaar is.” Kijkend naar komende winter ziet Bonaire een sterke vraag. “We zien een sterke vraag naar Bonaire en voor de piek van het winterseizoen (december/januari) zien we bij sommige eilandpartners al dat ze volgeboekt zitten.”

Miles Mercera


“Wij willen iedereen bedanken voor de fantastische samenwerking met TCB in 2021 en kijken uit naar een geweldig 2022 samen. Wij zullen op een informatieve en actieve manier met jullie blijven samenwerken. Masha danki namens de TCB”

Streng handhaven Nu de besmettingen in Nederland stijgen wordt ons land door Bonaire goed in de gaten gehouden. “Nederland is een van onze grootste markten en tevens ons moederland, dus we houden de situatie nauwlettend in de gaten. Uiteraard baart het ons zorgen dat de kaart weer flink rood begint te kleuren en de ziekenhuizen voller raken. Vandaar dat we als Bonaire de inreisregels voor bezoekers streng zullen blijven handhaven en er alles aan doen om de gezondheid en veiligheid van iedereen op het eiland zo goed mogelijk te waarborgen.” Bonaire Expert Men is altijd op zoek naar hidden gems en informatie voor het reizen naar en van Bonaire laat Mercera weten. “Reisagenten leren Bonaire steeds beter kennen door de verschillende campagnes die wij als TCB zowel naar de reisagent alsmede de consument doen. De afgelopen periode hebben vele van hen een persoonlijke studiereis naar Bonaire ondernomen. Dat is fantastisch en daar zijn we heel blij mee. We hebben het gevoel dat Bonaire echt op de kaart staat. Er komen nog veel meer momenten van publiciteit, zoals bijvoorbeeld een bekend Nederlands tv-programma. Blijf ons volgen om Authentiek Bonaire te zien. De consument is er inmiddels al weer aan gewend om te reizen naar Bonaire. Men wil ten allen tijden op de hoogte blijven van de inreis-voorwaarden. Kijk op Bonaire Offical Site - Top Destination for Diving and Eco-Activities (tourismbonaire.com). Om onder de aandacht te blijven van de reisprofessionals hebben we recentelijk een pilot programma gelanceerd voor - in eerste instantie - Nederlandse reisprofessionals, Bonaire Expert. Dat is een online programma waarmee we via een korte training de aandacht vestigen op ons mooie eiland en alles wat het te bieden heeft. Daarnaast zijn er geregeld bezoekjes in het land, ofwel door mijzelf, ofwel TCB representatie in Nederland en zijn we uiteraard aanwezig bij grotere vakbeurzen en evenementen.” ‘Inclusive tourism’ Op dit moment ligt de focus vooral op gezondheid en veiligheid. “We monitoren Covid en alle ontwikkelingen op de voet en doen er alles aan Bonaire veilig te houden. Ten tweede: de airlift. We zien extra vluchten in het hoogseizoen vanuit Nederland; KLM heeft extra vluchten toegevoegd en daarnaast hopen we op verdere versterking van het Amerikaanse netwerk. Ten derde willen we ons richten op een duurzame ontwikkeling van onze cruise department: minder massa/kwantiteit en meer kwaliteit; kleinere boten met mensen die meer spenderen en een interesse hebben in natuur en cultuur. Als vierde ligt de focus op ons Tourism Recovery Plan. Dat is enkele jaren geleden opgesteld als een advies aan het eiland en op basis daarvan zijn we nu stapsgewijs verschillende initiatieven en projecten aan het uitrollen. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is ‘Inclusive tourism’ waarmee we zoveel bedoelen als het integreren van ons erfgoed, onze lokale bevolking en onze cultuur in het aanbod en initiatieven in de toeristische sector, economisch gezien de grootste steunpilaar van ons eiland.”

Curaçao

“Er blijft veel interesse vanuit de Nederlandse consument voor Curaçao”

De overheid van Curaçao accepteert per 27 oktober het EU Digitaal Corona Certificaat (EU DCC) als test- en vaccinatiebewijs voor reizigers uit EU-landen. In Nederland wordt het EU DCC aangemaakt door middel van de CoronaCheck. TravelPro sprak met Muryad de Bruin (Regional Manager Europe van het Curaçao Tourist Board) over de situatie op het eiland.

De Bruin: “Reizigers die vanuit EU-landen reizen en langer dan twee weken voor vertrek volledig gevaccineerd zijn, kunnen dat nu bij aankomst aantonen met de EU DCC en dienen aan de dezelfde voorwaarden te voldoen als residenten die volledig gevaccineerd zijn. Afhankelijk van de risicokwalificatie van het land van herkomst kan dat betekenen dat er geen coronatest voor vertrek hoeft te worden gedaan of dat de reiziger is vrijgesteld van de antigeentest op de derde dag na aankomst in Curaçao. We raden aan om reizigers voor hun reis goed de informatie van de overheid in de gaten te houden. Het is belangrijk dat alle bezoekers de stappen doorlopen op dicardcuracao.com en als onderdeel daarvan niet vergeten een Digital Immigration Card en Passenger Locator Card in te vullen.” Uitdaging Op basis van de laatste bezoekerscijfers is Curaçao heel tevreden over de ontwikkeling van het toerisme uit Nederland en een aantal andere Europese markten. De Bruin: “Ook de vooruitzichten vanuit Europa voor de rest van het jaar zijn positief. Het is gezellig druk op het eiland zonder dat het té druk is. De hotels, restaurants en beachclubs draaien goed en er is veel te beleven, maar dat gaat niet ten koste van de ruimte en rust die het eiland biedt. We krijgen heel veel positieve reacties van bezoekers die blij zijn dat ze veilig naar de zon kunnen. Qua bezoekers kunnen we ook terugkijken op een goede zomer. Nederlanders weten Curaçao gewoon heel goed te vinden en we krijgen veel positieve reacties. Het slechte weer was, en is, natuurlijk een extra motivatie om naar het zonzekere Curaçao te reizen. Hoewel we dus tevreden kunnen zijn, vormt het wegblijven van toeristen uit andere regio’s nog steeds een uitdaging voor het eiland.” Belangrijkste vragen Ook de boekingen voor aankomende winter zien er goed uit. “Als we naar de geluiden van onze partners luisteren horen we dat de boekingen goed gaan. Daar zijn we uiteraard heel blij mee en we hopen dat deze ontwikkeling zich blijft voortzetten. Er blijft veel interesse vanuit de Nederlandse consument voor Curaçao en we doen veel aan de promotie om ook de veelzijdigheid van de bestemming onder de aandacht te brengen. Een van de meest gestelde vragen is hoe het zit met de maatregelen om tussen Aruba, Bonaire en Curaçao te vliegen. Het is populair om tijdens een trip meerdere eilanden te zien en te beleven. Dat is ook zeker weer mogelijk en het is belangrijk dat mensen zich goed laten informeren over de maatregelen en inreisvoorwaarden voor de verschillende eilanden. De belangrijkste vragen gaan op dit moment over de maatregelen op het eiland en hoe het nu op het eiland gaat. Daarnaast wordt er veel gevraagd of we het ‘vakantiegevoel’ van Curaçao kunnen beschrijven. Daarop kunnen we maar één ding antwoorden: kom en beleef het zelf! Op Curaçao kom je heerlijk tot rust en er is genoeg om te zien en doen. Zon, zee, strand maar ook cultuur en natuur. Huur een auto en ga zelf op pad om de vele gezichten van Curaçao te ontdekken.”

Muryad de Bruin


“Wij geloven in het concept ‘Samen staan we sterk’. Daarnaast zijn we altijd bereid samen te werken met reisbureaus om een leuke middag of avond in het teken van Curaçao te organiseren”

Nieuw! De Curaçaose beleving is divers, er is wat voor iedereen. Er komen telkens nieuwe producten bij zoals leuke horecagelegenheden, laat De Bruin weten. “Onze hotelpartners zijn constant bezig om hun accommodaties aantrekkelijk te maken bezoeker en er zijn veel creatieve ondernemers die met nieuwe concepten en belevingen komen. Bezoek bijvoorbeeld het bruisende Otrobanda in Willemstad. Deze wijk is echt in ontwikkeling! Het leeft en geeft een interessant kijkje in de cultuur van het eiland met streetart en leuke horeca. Daarnaast kijken we uit naar de opening van het Sandals Royal Curaçao Resort, die gepland staat voor april 2022. Dit luxe resort richt zich vooral op koppels en is gelegen op het Santa Barbara landgoed. Ook opent binnenkort het Zoëtry Resort en Spa waar bezoekers heerlijk kunnen ontspannen. Natuurliefhebbers kunnen uitkijken naar de opening van het mangrove park aan het einde van het jaar. Dit is een park in het mangrovebos naast het Corendon Resort en het te openen Marriott Courtyard. Hier lopen bezoekers door de mangroven en leren ze hoe belangrijk die zijn voor de Curaçaose biodiversiteit.” ‘Samen staan we sterk’ CTB blijft zich focussen om reisagenten en consumenten goed te informeren. “Niet alleen over de inreisvoorwaarden maar vooral ook over de veelzijdigheid van de bestemming en de vele mogelijkheden die er zijn om te ontdekken. Natuurlijk is het lekkere weer een belangrijke reden om te gaan, maar er is zoveel te zien en te beleven. We doen dit met eigen campagnes en nieuwsbrieven die specifieke informatie delen met agenten om zo snel mogelijk relevante informatie te delen over nieuwe ontwikkelingen en aanpassingen in de reisvoorwaarden bijvoorbeeld. Maar we doen ook ook veel samen met onze partners TUI, Corendon en KLM door bij verschillende evenementen aanwezig te zijn. Wij geloven in het concept ‘Samen staan we sterk’. Daarnaast zijn we altijd bereid samen te werken met reisbureaus om een leuke middag of avond in het teken van Curaçao te organiseren, zodat zowel de reisprofessional als haar klanten meer van Curaçao kunnen ontdekken. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat reizigers die naar Curaçao reizen zich goed moeten informeren op dicardcuracao.com en daar de stappen moeten volgen. We zien helaas te vaak dat reizigers bijvoorbeeld hun Passenger Locator Card niet hebben ingevuld en hierdoor dus vertraging of andere problemen ervaren tijdens het reizen. Als je alles goed voorbereid hebt kan je echt probleemloos reizen.”

Deel dit artikel