USA-Canada Reisbeurs goed bezocht

Aanbieders Amerika en Canada zien toekomst positief tegemoet

Door: Arjen Lutgendorff


Karin Gomes (directeur ITN Marketing) kijkt terug op een succesvol weekend waarin zij de USA-Canada Reisbeurs hield in Hotel Figi (Zeist). Zowel Gomes als Wim Jaap Berkhout (Air Canada), José Kraan (UStravel en Canadatravel), Marieke van der Weijden (Icelandair), Karlijn Hoff (Travelhome) en Birgitte Bosma (GoAmerika en Style in Travel) blikken met TravelPro terug op de beurs.

Hoe kijken jullie terug op de beurs? Karin Gomes (ITN Marketing/USA-Canada Reisbeurs): “Er hing een positieve en relaxte sfeer. De exposanten waren allemaal blij en opgetogen elkaar weer te zien en te spreken en dat straalde uit naar de bezoekers. Deze op hun beurt kwamen weer in goede aantallen. Dat was toch even spannend, komen ze en hoe geïnteresseerd zijn ze? De zaterdag, in tegenstelling tot voorgaande jaren was de drukste dag en niet de zondag die traditioneel altijd drukker is, maar met een kleine 1.000 bezoekers waren we allemaal tevreden, mede omdat het kwalitatief echt geïnteresseerde en goede bezoekers waren die ‘gewoon’ op reis willen in 2022 en soms 2023.” Wim Jaap Berkhout (Air Canada): “Het was voor mij een drukker weekend dan ooit. Normaal gesproken staan we meer als ondersteuning voor de touroperators op de beurs. Geef je informatie over de vlucht die bij het pakket hoort. Nu willen de reizigers meer informatie hebben over hoe wij onze service aanbieden aan boord en wat de mogelijkheden zijn voor wijzigen en refunden. Het was een heel goede beurs met veel goede gesprekken.” José Kraan (UStravel en Canadatravel): “Het was leuk om weer op een beurs te staan en zeker de USA-Canada Reisbeurs, waar je natuurlijk enkel direct geïnteresseerden treft. Er waren serieuze bezoekers en er was een positieve sfeer.” Karlijn Hoff (Travelhome): “Van zo’n eerste evenement na zo’n lang uit de running te zijn geweest, was het heel fijn om weer gewoon met reizigers te spreken en het over de leuke dingen van reizen naar Noord-Amerika te hebben in plaats van over alles wat niet kon. Dat was merkbaar bij de exposanten en de bezoekers.” Kan je toelichten waarom de USA-Canada Experience niet doorging? Gomes: “Kort gezegd, omdat de kwaliteit van het aanbod niet hoog genoeg was gezien de mix en daarmee de kwaliteit van de aanbieders in het verleden en wij met name willen gaan voor een hoogstaand evenement zoals men van ons gewend. De huidige inschrijvingen kwamen van niche producten en airlines die dan niet de juiste mix gaven voor het evenement op de donderdag voor de product managers en de vrijdag waar de hele dag goede workshops worden aangeboden. Het is juist de mix die het interessant maakt van grotere en kleine bestemmingen, vervoersbedrijven en attracties. Maar ja, de buitenlandse partijen, Amerikanen en Canadezen met name bestemmingen, konden nog niet reizen door interne budgetbeperkingen. Daarnaast speelde ook mee dat de Brand USA een uitgesteld event in London had wat parallel liep aan ons event op de donderdag.”

Waar vroegen bezoekers vooral naar? Marieke van der Weijden (Icelandair): “Naast algemene vragen over bestemmingen, routes et cetera ging het dit jaar in toenemende mate over boekings- en annuleringsvoorwaarden. Voor deelnemers was dit de uitgelezen kans om de voordelen van het boeken bij een reisorganisatie te bekrachtigen. Daarnaast kwamen er ook meerdere vragen over de verhoogde auto- en camperhuurtarieven.” Birgitte Bosma (GoAmerika en Style in Travel): “Dat was heel wisselend, eigenlijk zijn alle regio’s wel aan bod gekomen. Van de ‘traditionele rondjes’ door de nationale parken in USA en Canada tot Florida, New England en Alaska & Yukon. Opvallend was wel dat de veel bezoekers graag alles volledig geregeld willen hebben, dus op zoek zijn naar volledige reizen. Men lijkt toch wel op zoek naar zekerheid en daarnaast heeft men geld te besteden.” Berkhout: “Ik kreeg veel vragen over onze service aan boord en wanneer wij weer gingen vliegen. Natuurlijk ook veel vragen over als de reis toch weer niet door kan gaan, wat onze policy dan is.” Kraan: “Er is veel vraag naar (georganiseerde) camperreizen, natuurlijk veel vragen over reizen en Covid. Veel mensen hadden al redelijk uitgestippelde plannen, waarvoor een concrete offerte-aanvraag werd gedaan.” Roderick Aalbers (GoCanada): “Wat opviel waren de gerichte vragen en de interesse voor de ‘buiten’ gebieden, zoals Nova Scotia en de Yukon & Alaska. Wat over het algemeen een teken is dat het veelal repeaters zijn die voor een tweede of derde naar Canada of de V.S. willen. Gerichte vragen dus en ook interesse in langere reizen. Daarnaast was er inderdaad ook al oriëntatie voor 2023.” Hoff: “Bezoekers wilden vooral veel informatie over de mogelijkheden op reis te gaan. Met de behoefte aan advies en tips over routes, tarieven en inside-information. Je merkte wel dat er een verdeling was bij reizigers die per se in 2022 willen gaan. Door het omboeken van de afgelopen twee jaar is er extreem vroeg geboekt voor volgend jaar en daardoor is de beschikbaarheid kleiner en zijn de prijzen hoger dan gebruikelijk. Er was ook een groep die zich heel bewust aan het oriënteren was voor 2023 en erop rekent dat de reisbranche dan weer genormaliseerd is. Vragen waren inhoudelijk en gericht. Weinig oppervlakkige vragen.”

Waren de deelnemers aan de beurs ook enthousiast? Gomes: “Jazeker, hun enthousiasme slaat ook over en daarbij opgeteld het kwalitatief goede publiek werkte aanstekelijk, dat ze tevreden waren. Opgeteld hebben wij een goed georganiseerde beurs neergezet en promotie voor gedaan maar het succes is pas compleet als de bezoekers ook welwillend zijn om te (gaan) boeken en dat gevoel hadden de deelnemers zeker aan het einde van de zondag. Als de deelnemers tevreden zijn dan kunnen wij pas tevreden zijn, want dat is het uiteindelijke doel. Ik geloof erg in gezamenlijk schouders eronder zetten en samen de kar trekken. Je kunt een nog zo mooi evenement goed organiseren als het doel niet wordt bereikt en je er niet samen aan werkt dit wel te doen, dan zal het op de langer termijn niet werken en dat is wel wat wij nastreven als organisatie.” Birgitte Bosma (GoAmerika en Style in Travel): Helemaal mee eens. Dit jaar was het publiek meer dan andere jaren zeer gericht op zoek naar een reis. Hierdoor konden concrete gesprekken worden gevoerd en zijn we nu inmiddels ook al druk met de opvolging van veel aanvragen.” Berkhout: “Dit is voor Air Canada de belangrijkste beurs van het jaar. Ik was blij dat ik er weer kon zijn om contact te hebben met de potentiële reizigers. Ik merkte ook dat zij klaar zijn om te reizen en dat als ze kunnen te gaan.” Wat viel je vooral op aan de gesprekken die je voerde met de deelnemers aan de beurs? Gomes: “Positief, blij elkaar weer te zien en te spreken en gezamenlijk op een beurs te staan om promotie te maken voor het mooiste wat er is. Ze genoten weer om reizen en plannen te maken samen met de bezoekers. Er was tijd voor lange en meteen goede gesprekken en informatie-uitwisseling. Iedereen was geduldig en wachtte op z’n beurt, wat een hele relaxte sfeer gaf. Leuk ook dat iedereen weer een beetje spanning voelde als ze eindelijk weer eens life presentaties gingen geven en dit ook met elkaar deelde.” Bosma: “Als exposant merkte ik ook dat er onder de deelnemers, ‘de concullega’s’, echt een gevoel heerste dat we er samen weer voor konden gaan. De beurs werd door alle deelnemers samen gedragen en het enthousiasme van iedereen werkte zeer aanstekelijk.”

Zijn er bepaalde zaken waar reisprofessionals die USA of Canada verkopen vooral rekening mee moeten houden? Gomes: “Ja het is duidelijk dat er al veel doorgeschoven is naar 2022 en de highlights snel zijn volgeboekt, autohuur wordt veel duurder en meer van dit soort inmiddels bekende gegevens.” Bosma: “Klopt, men moet vooral niet wachten met het boeken van een reis naar USA of Canada. We merken nu al dat bepaalde plaatsen vol beginnen te lopen en ook de beschikbaarheid van campers loopt hard achteruit. Wie zeker wil zijn van goede prijzen en beschikbaarheid moet dus snel boeken. De vloten van huurauto’s en campers zullen in 2022 kleiner zijn, dus zijn de prijzen hoger. Bereid je klant dus voor op hogere prijzen en adviseer ze om snel te beslissen.” Berkhout: “Wees goed voorbereid. Weet welke formulieren je nodig hebt op welk moment en neem een aantal kopieën mee. En vergeet vooral de eTA of ESTA niet. Deze is nu makkelijk om over het hoofd te zien.” Aalbers: “Veel accommodaties hebben te kampen met onderbezetting en zijn er simpelweg minder auto’s en campers door problemen bij de levering en dergelijke. Het motto is dus, vroeg boeken!” Hoff: “Beperkte beschikbaarheid en hoge tarieven. We verwachten dat men voor 2023 ook vroeg zal boeken. Reizigers zullen dan wel weer van vroegboekvoordelen kunnen profiteren die er nu voor 2022 niet meer waren.” Verwachten jullie dat USA- en Canada-aanbieders ruim vertegenwoordigd zijn op de Vakantiebeurs in januari? Gomes: “Tja, dat is moeilijk te zeggen. De informaties die gonzen is dat het anno begin november nog steeds niet duidelijk is wie er wel en niet zullen staan en of ze überhaupt wel aanwezig zullen zijn op de Vakantiebeurs.” Aalbers: “Er zal in ieder geval een Canada paviljoen zijn. Er is vanuit de branche toch behoefte aan persoonlijk contact met de consument.” Hoe zien jullie de toeristische toekomst voor de USA en Canada? Van der Weijden: “We blijven positief. Het nieuws dat nu naast Canada, ook de USA, de grenzen opent is een eerste stap. Mensen willen weer op reis en willen juist nu die mooie reis maken. Uiteraard heb ik geen glazen bol, maar de wil en mogelijkheden zijn er zeker.” Bosma: “Zeker positief. Beide landen hebben tijdens de afgelopen anderhalf jaar geprofiteerd van veel bezoekers uit eigen land. Dat betekent dat de meeste toeristische partners ter plaatse goed door hebben kunnen draaien. De infrastructuur is dus nog volledig aanwezig. Beide landen staan bekend om hun uitgestrekte natuur en veel ruimte, hetgeen waar men in deze tijd naar op zoek is. En zoals we ook op de USA-Canada Reisbeurs gezien hebben, beide landen blijven trekken… misschien nu meer dan ooit.” Berkhout: “Die zien wij als Air Canada met vertrouwen tegemoet. De vooruit boekingen zien er positief uit en we hopen dat deze lijn door blijft gaan.” Kraan: “Wij zien enorme belangstelling voor deze landen, mensen willen heel graag eindelijk die mooie reis gaan maken, dus in dat opzicht ziet de toekomst er zeker positief uit.” Aalbers: “Positief. Het zijn relatief veilige landen met veel ruimte. Een rondreis in je eigen ‘bubbel’ op wielen (camper) zal daardoor nog populairder zijn de komende jaren. Met name na een pandemie als deze.” Hoff: “Ik verwacht dat reizigers nog wel een beetje sceptisch blijven en de kat uit de boom kijken. De budgetreiziger wacht ook nog even.”

Deel dit artikel