Emmie de Wit (Mijn ReisKennis): “De stemming onder de ZRA’s is positief”

Door: Arjen Lutgendorff


“Het gaat goed met Mijn ReisKennis”, zo laat Emmie de Wit (Manager Mijn ReisKennis) desgevraagd aan TravelPro weten. “We hebben met zijn allen een vervelende COVID-19 tijd achter de rug, maar zijn ontzettend blij en trots dat we hier goed doorheen zijn gekomen!”

Hoe veel ZRA’s heeft Mijn ReisKennis? “Er zijn momenteel 37 ZRA’s aangesloten bij Mijn ReisKennis, waarvan twee duo’s.” Organiseren jullie nog een workshop/leveranciersdag? “Er wordt jaarlijks een leveranciersdag georganiseerd voor Mijn ReisKennis en Travelcenter de Wit. Wij hechten hier altijd veel waarde aan en zijn nu al druk bezig met de leveranciersdag in 2022. In de Covid-19-periode hebben we ons vooral bezig gehouden met verschillende onlinetrainingen en webinars.” Hebben veel ZRA’s er nog een baantje naast? “Onze ZRA’s hebben het gelukkig weer lekker druk met nieuwe boekingen. De meesten hebben een extra baan gehad om de onzekere tijd door te komen. Ook nu hebben nog een paar ZRA’s een extra baan om toch iets achter de hand te hebben.” Op welke manier proberen jullie het interessant te houden en te maken voor (potentiële) ZRA’s en die zich mogelijk bij Mijn ReisKennis willen aansluiten? “Mijn ReisKennis onderscheidt zich door het zeer nauwe contact met de ZRA’s. Wij vinden het dan ook uiterst belangrijk dat dit altijd blijft gewaarborgd. Professionaliteit en kwaliteit staan immers hoog in het vaandel.” Hoe zit jullie verdienmodel in elkaar? “Mijn ReisKennis heeft twee verschillende verdienmodellen. Er is één verdienmodel voor de ZRA’s die voornamelijk pakketreizen verkopen en er is één verdienmodel voor ZRA’s die voornamelijk samengestelde reizen verkopen. Bij het ene model draag je een bepaald bedrag aan fee af per dossier en bij het andere model draag je een bepaald percentage aan fee af over de omzet per dossier.”

Emmie de Wit


"Nu er weer gereisd mag worden, merken we dat er onzekerheid is vanuit de klant"

Welke veranderingen hebben jullie verder doorgevoerd? “Wegens Covid-19 zijn er veel reizen geannuleerd waardoor er geen/nauwelijks verdiensten waren. Bij Mijn ReisKennis betaal je als ZRA geen maandelijkse fee. Dat was natuurlijk erg fijn voor de ZRA’s toen er niet of nauwelijks gereisd kon worden. Daarnaast hebben we besloten om in deze vervelende tijd de fee per dossier te verlagen voor de dossiers zonder verdiensten.” Maak je uit de gesprekken die je met ZRA’s voert op dat het zwaarder is om ZRA te zijn? “De Covid-19-periode veroorzaakte veel onrust en angst. Wij hebben in deze tijd veel videocalls gehouden om elkaar bij te praten over de laatste ontwikkelingen. Ook hebben we veel persoonlijk contact met onze ZRA’s om individuele zaken mee op te lossen. Nu er weer mag worden gereisd, merken we dat er onzekerheid is vanuit de klant. Die onzekerheid van de klant brengt natuurlijk veel vragen en extra werkzaamheden met zich mee. Daarnaast heeft niet ieder land dezelfde kleurcode en verschillen de inreisvoorwaarden en coronamaatregelen per bestemming. Gelukkig bestaat ons team van zelfstandig reisagenten uit zeer ervaren reisprofessionals waardoor ze goed advies kunnen geven en de klant kunnen overtuigen.” Hoe is de stemming verder onder jullie ZRA’s? “De stemming onder de ZRA’s is positief. Ze mogen weer doen waar ze goed in zijn en waar ze blij van worden en dat is reizen verkopen!” Vragen klanten nu wel of niet vaker naar een pakketreis? “Over het algemeen vraagt de klant niet specifiek naar een pakketreis. De reisadviseur let bij boeken natuurlijk wel extra goed op de voorwaarden en informeert de klant hier goed over.” Zijn er nog nieuwe collega’s bijgekomen bij Mijn ReisKennis? “Mijn ReisKennis heeft extra versterking gekregen op het servicecenter. Hierdoor kunnen wij onze ZRA’s extra goed en snel van dienst zijn en is er meer ruimte voor specifieke trainingen en opleidingen.”

Deel dit artikel