Rick begon tijdens de coronacrisis met Bucketlist Travel

“Mensen willen hun droomreizen realiseren”

Door: Arjen Lutgendorff


Rick Dekkers begon in maart 2020 zijn eigen reisbedrijf ‘Bucketlist Travel’. TravelPro sprak met Rick over zijn carrière, Bucketlist Travel en toekomstplannen.

Werk je al lang in de reiswereld? “Ik ben in 2013 begonnen bij Kras in Ammerzoden, waar ik mij bezighield met het bus/fiets- product. Na 2 jaar ben ik aan de slag gegaan als Product Manager cruises voor Kras en later ook TUI na het samensmelten van cruiseafdeling. Daarna ben ik als Product Manager Cruises naar Stip gegaan en vervolgens ben ik voor mijzelf begonnen.” Wat een moment (maart 2020) heb je uitgekozen om te starten met je eigen reisorganisatie?! “Het beginnen van een eigen bedrijf is niet iets dat je van de één op de andere dag beslist. Ik had dat idee al meerdere jaren, het liefst in de reiswereld. Begin 2020 heb ik alles op een rijtje gezet voor mijzelf en de knoop doorgehakt om te gaan starten. Niemand had kunnen voorspellen dat de coronacrisis zolang zou duren. Op het moment dat ik begon, zag ik het nog als een voordeel dat alles op z’n gat lag. Daardoor had ik alle tijd om alles op te zetten. Toen er geen verbetering in leek te komen, ben ik wel gaan twijfelen, maar uiteindelijk sta ik nog steeds 100% achter mijn keuze.” Ben je er nog iets naast gaan doen om toch een inkomen te hebben? “Toen ik besloot voor mijzelf te starten, had ik al bedacht dat ik het eerste jaar door moest komen zonder inkomen. Daardoor viel het mee en was het te behappen. Afgelopen zomer ben ik in een sauna gaan werken en nu doe ik dat nog één dag in de week. Enerzijds om financieel wat steun te hebben, maar ook om onder de mensen te zijn. Sinds de lockdown zag ik nog maar heel weinig collega’s, een hele verandering in vergelijking met de tijd dat ik bij TUI en Stip werkte.” Voordat je je eigen bedrijf bent gestart heb je een marktonderzoek gedaan. Wat heb je allemaal onderzocht? “In eerste instantie ben ik gaan opschrijven wat mijn dromen waren en wat ik wilde realiseren. Ik had veel cruise-ervaring, maar wilde mij er niet op beperken. Ik heb gekeken wat ik nog meer wilde bieden, waar ik mijn focus op wilde leggen. Daarnaast heb ik informatie bij ZSO’s verzameld, wat er aan concurrentie in de omgeving was en op welke manier ik mijn bedrijf wilde inrichten.”

Welke tips zou je collega’s die een eigen bedrijf willen starten willen meegeven? “Het belangrijkste vind ik dat je kijkt naar producten die je zelf leuk vindt om te verkopen. Als je zelf ergens affiniteit mee hebt, is het makkelijker verkopen. Zelf bied ik luxere vakanties, themaparkreizen, cruises en reizen naar het Midden-Oosten aan. Je moet kijken welke producten bij jezelf passen en je moet goed kijken wie je concurrentie is (in je omgeving). Kijk dus goed wie je ‘tegen’ je kunt krijgen, maar juist ook met wie je zou kunnen samenwerken. Om nu iets voor jezelf te beginnen is heel erg lastig, omdat je geen overzicht hebt welke bedrijven er overblijven en hoe het eruit gaat zien als corona minder invloed gaat hebben.” Op welke manieren bereik je je doelgroep? “Ik heb onderzocht hoe ik mensen kan bereiken op een nieuwe manier en dat was onder andere via podcasts en ik ben veel actief op social media. Voordat ik voor mijzelf begon, werkte ik in Amsterdam en woonde in Oss. Daardoor had ik ruim een uur heen en een uur terug om naar podcasts te luisteren. Het viel mij op dat er veel meer mogelijkheden zitten in dit kanaal omdat je echt in een niche zit. Eén van de eerste dingen, na de start van mijn bedrijf, die ik heb gedaan is D-Tales (podcast over Disney) en ThemeTalk (podcast over pret- en themaparken) benaderen voor een samenwerking. Zij hadden publiek en ik de mogelijkheden om passende reizen voor dit publiek aan te bieden. Het bleek een succesvolle formule want in januari 2022 ga ik met een groep luisteraars van ThemeTalk naar Dubai. Die reis hebben we midden in de lockdown van vorige winter in de verkoop gezet en binnen een week was die uitverkocht. We gaan met een groep van 100 mensen 11 dagen lang naar alle pretparken in Dubai en Abu Dhabi. Het succes van deze reizen komt omdat je een liefhebber bent van datgene waar men in de podcast over praat en van de mensen die die podcast maken. Om met die mensen vervolgens op reis te gaan zorgt voor een extra experience. Zo organiseer ik bijvoorbeeld ook voor een dierentuin podcast een reis naar Frankrijk en ben ik afgelopen oktober met 40 luisteraars van Trust Nobody (een podcast over Wie is de Mol) naar Tsjechië geweest om allemaal plekken te bezoeken waar Wie is de Mol is opgenomen. Dit was officieel de eerste podcastreis van Nederland! De boekingen komen in ieder geval wel binnen door de weg die ik ben ingeslagen. Het zijn nieuwe markten die ik kan benader. Zelf ben ik overigens ook de OORlando Podcast begonnen om alles over mijn passie voor Orlando, Florida te delen met onze luisteraars.”

Waarom heb je gekozen voor de naam Bucketlist Travel? “Iedereen heeft een bucketlist en reisdromen. In al mijn voor onderzoeken kwam het woord bucketlist voren. Zowel het starten van een reisbedrijf op mijn eigen bucketlist als het bericht dat ongeveer 30% van de mensen een cruise op zijn bucketlist heeft staan. Daarnaast hoeft een bucketlist reis niet altijd uniek of ver weg te zijn, het kan ook een bezoek aan de Eiffeltoren of shoppen in Londen zijn. Bucketlist Travel klinkt ook leuk. Ik was verbaasd dat die handelsnaam nog niet was gepakt in Nederland.” Ben je van plan om je aanbod uit te breiden? “Afgelopen oktober heb ik mijn eigen ANVR-lidmaatschap rond gekregen waardoor ik per 1 januari stop als ZRA bij Reiscreaties en mij aansluit als zelfstandig reisbureau bij ITAC. Daarnaast ga ik vanaf januari met mijn gezin op wereldreis en mijn reisbedrijf tijdelijk vanuit het buitenland runnen. Mijn vrouw heeft ontslag genomen en gaat mij ondersteunen in het bedrijf. We willen meer van de wereld zien met het gezin en laten zien dat mooie reizen maken als gezin met 2 kleine kinderen (leeftijden: 3 jaar en 6 maanden) niet onmogelijk is. Op deze manier willen we ook vertrouwen opwekken voor hen die overwegen een reis bij ons te boeken. Ik wil overigens niet alleen reactief reizen verkopen, maar ook vooraf bedachte (groeps)reizen op de bestemmingen waar we (geweest) zijn.” Tekst gaat verder onder advertentie

image

Hoe zie je het risico met zelf reizen samenstellen? “Ik herken de risico’s, maar daarvoor ben ik ook zelfstandig ondernemer. Als ik niet bereid zou zijn om weloverwogen risico’s te nemen dan had ik net zo goed in dienst van een werkgever kunnen blijven. Bijvoorbeeld bij de Dubai-reis die ik in januari organiseer is dat risico er ook. Natuurlijk krijg ik soms buikpuin van de maatregelen die worden genomen en de onzekerheid. Je kunt nooit alles 100% afdichten maar wel je risico’s zoveel mogelijk beperken. Het frustrerende blijft dat je soms ergens weken of maanden tijd insteekt en dat je geen winst maakt en zelfs geld kwijtraakt of annuleringskosten niet terugkrijgt. Het is daarom zaak om zo flexibel mogelijk in te kopen en samen te stellen.” Is het niet zo dat veel consumenten liever wachten met het boeken van een reis totdat de coronacrisis voorbij is? “Ik had niet verwacht al zoveel boekingen binnen te halen voor 2022. Voor de Dubai-reis betaalt men een behoorlijk bedrag per persoon terwijl het reissentiment op dat moment nagenoeg op 0 lag. Verder maak ik inmiddels ook veel boekingen voor reizen naar Florida, de westkust van Amerika, het Midden-Oosten en de Malediven. Ik merk wel dat cruises nog steeds een moeilijker product blijft om te verkopen. Veel mensen zitten nog steeds met hun hoofd bij het quarantaineschip van Princess in Japan aan het begin van de crisis. Er komen ook veel bijzondere aanvragen binnen. Mensen willen hun droomreizen maken wanneer het weer kan. Men is zich er steeds bewuster van dat het niet vanzelfsprekend is dat je iedere zomer op vakantie kan, dus grijpt men nu iedere mogelijkheid aan. In het segment waarin ik zit, wordt er goed geboekt.”

Wat was, en wat is op dit moment, de meest gewilde bucketlist reis? “Een reis naar een laatste race van Max Verstappen in Abu Dhabi waar hij mogelijk wereldkampioen wordt staat bij veel mensen op de bucketlist en ik heb die reis ook veelvuldig geboekt, tot afgelopen weekend had ik hier nog plekken voor vrij maar inmiddels is ook die reis uitverkocht. Mensen zoeken iets unieks en zijn dan ook bereid om er iets meer voor neer te leggen. Ik zie echt terug in de boekingen dat mensen vrijgeviger zijn geworden. Men staat open voor net wat meer luxe of uitdagendere bestemmingen.” Is het niet moeilijk om aan de verwachtingen te voldoen die iemand bij zijn of haar bucketlist reis heeft? “Zo ervaar ik dat niet, ik vind het zelfs makkelijker om aan de verwachtingen te voldoen van een bucketlist reis. Men heeft al een idee over de prijs, ik heb minder met shoppers te maken en het maakt het ook beter mogelijk om te up en cross sellen. De offertes gaan vaker door en ik krijg terug dat men supertevreden is over de service en het aanbod. Ik heb graag mensen die een bucketlist reis willen waarmaken en bereid zijn een eerlijk bedrag te betalen voor de service en om het boeken uit handen te geven. Bij de grote groepsreizen ga ik zelf mee als reisbegeleiding om zeker te zijn dat ik de kwaliteit kan leveren waarvoor ik wil staan.” Welke reis staat er eigenlijk nog op je eigen bucketlist? “Wat niet. Het mooie ervan is dat zo’n bucketlist niet vaststaat voor je leven er komen steeds nieuwe dromen bij en andere dromen zijn een herinnering geworden. Op korte termijn zou ik graag naar Aulani op Hawaii reizen maar mijn ultieme bucketlist reis is een expeditie cruise naar bijvoorbeeld de Galapagoseilanden, Antarctica of Groenland.”

Heb je nog een aparte website waarover meer is te vinden over de wereldreis met je gezin? “We zijn te volgen op instagram onder de naam ‘thecruisefamily’ en gaan ook onder die naam blogs schrijven. Mijn vrouw richt zich op het content verhaal en de marketing. We willen met The Cruise Family een mix zoeken tussen influencen en verkopen zonder direct commercieel te zijn. Wij diverse manieren van reizen en diverse bestemmingen laten zien zoals cruisen in de Caribbean, Walt Disney World, het Midden-Oosten en nog veel meer. Het woord cruise staat voor ons niet alleen voor de vaarvakanties maar ook voor de mindset en modus waarin wij op reis zijn. Als mensen naar aanleiding van onze verhalen enthousiast zijn en ook interesse hebben in die bestemming, dan kan het via ons worden geboekt. We willen natuurlijk ook de samenwerking gaan zoeken met verkeersbureaus, airlines en verblijfaanbieders.” Ga je je huis ook verkopen? “We hebben daar heel erg over nagedacht en op het moment dat we er nog over aan het nadenken waren, kwamen we via via mensen tegen die terugkomen van een wereldreis en onderdak zochten. Zij zitten in ieder geval een jaar in ons huis, want we vertrouwen erop dat we niet na een maand al terug naar huis willen. Dit is voor ons ook hét moment om deze reis te maken, want onze kinderen zijn nog niet leerplichtig.” Hoe ga je dat doen met mensen die een reis willen boeken? “Ik heb nu ook alleen maar virtuele afspraken. Het maakt niet uit of je dan in Nederland of de Verenigde Staten zit. Je moet alleen rekening houden met het tijdsverschil maar de klant merkt daar verder niets van.”

Deel dit artikel