Rob Schilten

“D-reizen blijft een ijzersterke naam”

Door: Arjen Lutgendorff


Rob Schilten (VakantieXperts De Planeet Wijchen) zit alweer jaren in het franchisebestuur van VakantieXperts. Hij was één van de initiatiefnemers van de officiële VakantieXperts franchisetak, maakte vele veranderingen mee en ziet dat er momenteel met enthousiasme wordt gewerkt aan de nieuwe plannen nu Jan Henne De Dijn en Marije Haeck D-rt hebben overgenomen. TravelPro sprak hem over de veranderingen binnen D-rt en in de reiswereld. Hoe vind je het tot nu toe sinds Jan en Marije d-reizen hebben overgenomen? “Ik ken Jan goed, want ik heb veel contact met hem aangezien ik in het franchisebestuur zit. Jan en ik hebben telefonisch contact en ontmoeten elkaar op locatie. Marije treedt meer op de achtergrond, omdat zij ook nog haar andere bedrijf BeBr heeft. Jan treedt meer op de voorgrond en is het boegbeeld van de organisatie.” Welke veranderingen merk je nu zij d-reizen hebben overgenomen? “Direct merk je er niet zo heel veel van, maar zij kunnen bijvoorbeeld wel veel sneller schakelen. Eerst hadden ze te maken met aandeelhouders en moest er voorafgaand een besluit worden overlegd met wie dan ook, maar nu kunnen ze veel sneller schakelen aangezien ze eigenaar zijn. Dan kan je net wat makkelijker ja of nee zeggen dan wanneer je het met aandeelhouders moet overleggen. Nu zij eigenaar zijn, zullen ze er misschien wel nog meer aan doen om er een groot succes van te maken. Er wordt aan alle kanten maximaal gas gegeven. Het is heel gaaf om te zien wat er allemaal gebeurt. De buitenwacht ziet lang niet alles, maar er gebeurt heel veel. Er wordt alles aan gedaan om alles zo goed als klaar te hebben voor het moment dat de grote boekingsgolf komt.” Wat was je eerste reactie op het idee dat jullie onder eigen naam verder kunnen met de toevoeging ‘powered by d-reizen’? “Ik ben er groot voorstander van. Vakantiexperts als merk verdwijnt, want Jan en Marije hebben besloten om met één merk te gaan werken. Zo kan je al je effort op een merk storten, wat ook makkelijker is voor alle processen. Dat de naam VakantieXperts verdwijnt is misschien jammer, maar hoe langer ik erover nadenk hoe beter ik het vind. De naam wordt alleen maar bekender, we kunnen als franchisers onze eigen klanten blijven bedienen, de local hero blijven en met een volle inzet op omnichannel krijgen we er ook nog online bij. Het maakt niet uit hoe de klant binnenkomt.” Heb je het idee dat franchisers die nu bij andere ketens zitten geïnteresseerd zijn om franchiser bij d-reizen te worden? “Je ziet en spreekt anderen toch minder nu dingen als de ANVR/Schiphol barbecue en studiereizen wegvallen. Toch merk je aan alles dat de branche in beweging is en dat iedereen naar elkaar kijkt. De grote vraag is wat er allemaal gaat gebeuren. Er zullen vast verschuivingen gaan plaatsvinden, maar ik vind het wat dat betreft nog rustig. Als de wereld weer opengaat, dan zal er rumoer komen. Het moet ook niet saai worden.” Wat zijn de grote vraagtekens op dit moment? “Er zijn verschillende vraagtekens. Wat gaan de grote touroperators doen, wat worden de afspraken, hoe gaat de markt zich ontwikkelen. Vorig jaar speelde de vraag ‘wat gaan we post-corona doen’, maar toen wisten we niet dat het zolang zou gaan duren. Wat gaan we post-corona anders en beter doen. Hoe ga je samenwerken met bepaalde partijen en met welke partijen ga je samenwerken?”

De verwachting van consumenten verandert vast ook. Wat zie jij bij de consument veranderen? “Ze willen flexibiliteit. Ze willen kosteloos annuleren, wijzigen zonder opgaaf van reden, ze willen later betalen. Het is ook de vraag wat voor retailers wel en niet lukt doordat je bij een bepaalde partij bent aangesloten. Vouchers zijn een grote bak ellende. Consumenten vragen naar voorwaarden, wat als dit en wat als dat. Dat brengen we zo goed mogelijk in kaart en proberen duidelijkheid te scheppen. Wat is flexibiliteit. Wat als het reisadvies voor een land van oranje naar geel gaat, maar je een stedentrip hebt geboekt naar een stad waar het aantal coronabesmettingen heel hoog is. Wie betaalt dan wat, wat zijn dan de regels. Wij zijn er om voor de klanten de beste opties te kunnen bieden, waarbij we nauw samenwerken met onze belangrijkste leveranciers.” Jij zit in het franchisebestuur, welke vragen krijgen jullie van franchisers? “Ze willen graag weten wat de status is van ‘one brand’, wat is de status van de contracten en hoe zit het met de samenwerkingen. Er zijn natuurlijk wat hobbels die genomen moet worden, er moet worden gekeken naar het online gebeuren. Natuurlijk hadden we gehoopt dat het allemaal wat sneller was gegaan, maar je kan het beter goed doen dan dat je het half doet. Wat we doen moet wel allemaal kloppen, het moet staan, we proberen collega’s zo goed mogelijk op de hoogte houden. Het ‘lastige’ is dat je met verschillende mensen te maken hebt. Sommigen willen binnen een uur exact weten hoe het in elkaar steekt, anderen willen dat het allemaal niet te snel gaat maar juist helemaal goed. Dat is best lastig, maar we proberen iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te houden en zullen de komende weken wel vaker contact hebben.” Hoe zit het nu met one brand? Verdwijnt VakantieXperts helemaal of mag je ook kiezen om die naam in je naam te houden? “VakantieXperts verdwijnt als merk. Nu heet mijn winkel nog ‘VakantieXperts De Planeet’, maar dat wordt ‘De Planeet Reizen, powered by d-reizen’. Ook het logo gaan we veranderen, waarin onze eigen naam met de toevoeging ‘powered by d-reizen’ komt te staan. Daarnaast kunnen we lokaal aan de slag gaan in combinatie met de landelijke marketing die er wordt gevoerd. Het heeft niet zoveel zin om straks VakantieXperts te blijven als we posters en dergelijke krijgen waarop staat ‘powered by d-reizen’, dat willen we overal in naar voren laten komen. Daarnaast gaan we local hero extra goed uiten en benadrukken, lokaal en regionaal biedt dit zeer veel mogelijkheden.” In de branche wordt nog veel gepraat over het imago van d-reizen en dat je als VakantieXperts-franchiser met de naam d-reizen aan de slag moet. “Ja, sommige mensen zijn nog een beetje old school en vinden d-reizen dozenschuivers. Ik zie af en toe boekingen voorbijkomen waarvan ik positief verbaasd ben. Er zitten héle goede medewerkers en kantoren bij d-reizen. Het afgelopen jaar zijn ze met een behoorlijke ommezwaai bezig geweest. Er worden niet alleen maar pakketreizen verkocht. Natuurlijk zitten die er ook nog bij, maar er worden veel meer samengestelde en luxe reizen verkocht dan voorheen. De organisatie is de laatste tijd behoorlijk in beweging, iets dat Don Kaspers in beweging heeft gezet. Ook als je kijkt naar het samenvoegen van winkels en het uitwisselen van medewerkers. D-reizen blijft een ijzersterke naam. We hebben met d-reizen en vakantiexperts the best of both worlds, helemaal wanneer we online nog verder verbeteren.” Was het online nog niet goed (genoeg) of bedoel je dat jullie een verbeterslag maken? “Het kan altijd beter. We worden geen VakantieDiscounter, maar we willen er wel voor zorgen dat ook lokaal de handel naar ons toekomt door het online zo goed als mogelijk voor elkaar te hebben. Op die manier krijg je de klant zowel online als offline in het reisbureau, de omnichanel gedachte en werkwijze. Reisbureau, reisbedrijf, reisbureau is een oud woord.”

Hoezo is ‘reisbureau’ een oud woord? “Bij ‘Reisbureau VakantieXperts De Planeet’ hebben we zitten nadenken wat we met de naam moesten gaan doen en daarbij realiseerden we ons dat we zoveel meer zijn dan een reisbureau. Het gaat allemaal veel verder dan het traditionele woord reisbureau. We stellen zelf samen, van groeps- tot zakenreizen, maar ook hele ingewikkelde reizen die we zelf samenstellen. Dat zal ook nog zo zijn wanneer corona voorbij is. Verder zie je dat klanten bijvoorbeeld niet meer naar de winkel komen, maar graag online een afspraak maken om 19.30 uur ’s avonds. Natuurlijk doen we dat ook. Als je met dit soort dingen mee blijft doen, kan je als retailer heel ver komen.” Zijn jullie als franchisers veel in overleg met het hoofdkantoor van d-reizen over wat er allemaal gaat veranderen na corona? “Het gaat continu over de toekomst. Met welke DMC’s willen we als D-rt samenwerken, wat kunnen we toevoegen, d-holidays, nieuwe samenwerkingen, nieuwe systemen, verbeteren van de efficiency en zorgen dat alles op verkoop gericht is.” Kan je d-holidays een stukje toelichten? “Het is eigen touroperating van D-rt en dat wordt steeds een stukje verder uitgebreid.” Moeten andere touroperators zich zorgen gaan maken over de samenwerking met D-rt? “Dat hoeven ze zeker niet te doen. Ik zou zeggen: omarm het en werk werkelijk samen in plaats van dingen van bovenaf door de strot te duwen. Door sommigen wordt corona een beetje misbruikt om bepaalde dingen te ‘regelen’, maar daar passen we voor. We hebben wel tegen elkaar gezegd dat we gaan kijken naar touroperators om te zien met wie we het afgelopen jaar fijn hebben samengewerkt en welke touroperators er een bende van hebben gemaakt. Helaas zijn er ook minder goede samenwerkingen geweest en daarvan gaan we afscheid nemen. Er zijn touroperators geweest die er een puinhoop van hebben gemaakt, die heel erg moeilijk hebben gedaan, geen begrip hebben getoond, idiote eisen hebben gesteld die niet uitvoerbaar waren en oneerlijk zijn, enzovoorts. Touroperators en retailers kijken nog weleens met scheve ogen naar elkaar, maar eigenlijk heb je elkaar hard nodig. In het voorjaar van 2020 is er op de reisbureaus keihard gewerkt, zijn er heel veel overuren gedraaid, dat was een behoorlijk zware periode.” Heb je een idee wanneer één en ander rond zal zijn? “De komende weken zal het gaan plaatsvinden. We hebben deze weken marketinguitingen bekeken, waardoor je er nog meer een beeld bij krijgt. Er is een enorm enthousiasme op de achtergrond bij de organisatie. Het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl zijn super strak. De social media en nieuwsbrieven worden opgepakt, een eigen offerte gaat live , het bruist echt. Het is eigenlijk een restart van je bedrijf. Het zijn allemaal leuke dingen om mee bezig te zijn, maar het is ook keihard werken om straks alles af te hebben om maximaal te kunnen boeken.”

Deel dit artikel