Specialisten positief over Fair Travel

“Kleine stap van TUI is voor ons halve marathon”

Riksja Travel, Yoram Samson, Fenny Koppen en Misja Visser.

Door: Theo de Reus


Onder de naam Fair Travel heeft TUI een type pakketreis gelanceerd waarmee reizigers bijdragen aan een eerlijke vakantie met een positieve impact. Met een Fair Travel-reis steunen reizigers de lokale bevolking en economie, verblijven ze in een accommodatie met een eco-label en dragen ze bij aan de verduurzaming van mobiliteit. Wat vinden duurzaamheidsspecialisten Riksja Travel en Better Places van deze stap?

“Duurzaamheid is inderdaad een belangrijk onderdeel van ons businessmodel”, zegt Yoram Samson, CEO van Riksja Travel. “We zien dat als een standaard voor alles wat wij doen; het zou geen uitzondering moeten zijn om je reizen verantwoord aan te bieden. We hopen dat we de collega-bedrijven binnen de branche kunnen inspireren om hierin stappen te ondernemen. Mede ook door te bewijzen dat je duurzaamheid kunt combineren met een gezond verdienmodel, iets wat wij al ruim 20 jaar doen.” Samson zegt dan ook blij te zijn dat TUI hierin stappen zet. “Ze zijn marktleider in Nederland en zouden dan ook een grote rol kunnen spelen om reizen en vakanties op een duurzame manier uit te voeren. Met dit label zetten ze daarin voor ons een stap in de goede richting. We zijn natuurlijk benieuwd naar wat er nog meer gaat gebeuren, hoe TUI dit verder gaat verbreden.” “We zien Fair Travel van TUI niet als een nieuwe concurrent op het gebied van verantwoord reizen aangezien wij niet vinden dat je op duurzaamheid concurreert met elkaar. Dat hoort voor iedereen de standaard te zijn wat ons betreft. Het stimuleert ons wel om ons eigen verhaal verder uit te dragen en nog verder te versterken. Conclusie is dat we het toejuichen wanneer andere reisbedrijven stappen zetten in duurzaamheid. Wie wil nou niet dat duurzaamheid een steeds groter onderdeel wordt van onze branche?”

Saskia Griep van Better Places (Foto Jessica Lokker).

Better Places Saskia Griep, oprichter en CEO van Better Places, onderschrijft de mening van Samson. Zij werkte lange tijd bij Sawadee (tot 2013), destijds onderdeel van TUI UK. “Ik heb toen van dichtbij kunnen zien dat TUI veel doet op het gebied van duurzaamheid. Wat voor TUI een klein stapje is, daar moeten wij een halve marathon voor lopen om hetzelfde te bereiken.” Better Places bestaat inmiddels zeven jaar en is opgezet om de lokale bevolking te laten meeprofiteren van reizen. Griep: “Better Places is een reisplatform om de avontuurlijke reiziger te verbinden met een reisexpert op de bestemming die de reis samenstelt. We hebben dus de tussenschakel er tussenuit gehaald.” Griep zegt blij te zijn dat TUI niet heeft gekozen voor het compensatiemodel, maar daadwerkelijk geld steekt in verduurzamen van transport. Dat gebeurt via een eigen bijdrage van twee euro van de klant, waarna TUI zelf ook twee euro bijpast. “Dat betekent dat je geld hebt om daadwerkelijk te investeren in het verduurzamen van je aanbod. Wil je dat een hotel duurzame energie gebruikt of wil je meer op duurzame brandstof vliegen, dan kun je in zo”n project investeren.” Better Places vraagt aan klanten een eigen duurzaamheidsbijdrage van 12,50 euro per klant. “Dat is inderdaad meer dan TUI vraagt, maar wij hebben ook minder klanten, circa 6.000 per jaar. Maar de meeste van onze klanten kiezen ook bewust voor een duurzame vakantie.” Eén kritiekpuntje heeft Griep wel; dat TUI op zijn website als eerste zoekresultaat bij de Fair Travel reizen een reis naar Curaçao toont voor 799 euro. “Dat had ik liever wat dichterbij gezien. Maar verder heeft het initiatief een versterkende werking. Ook TUI moet die shift maken, net als andere reisbedrijven trouwens.”

Deel dit artikel