“Reisorganisaties kunnen makkelijker in contact komen met potentiële klanten”

Foto: achinthamb/Shutterstock.com

Door: Dylan Cinjee


De afgelopen twaalf maanden waren moeilijk voor zowel reizigers als de reisbranche. “Wanneer de reissector begint te herstellen, is het van cruciaal belang dat mensen alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben en dat reisorganisaties gemakkelijke manieren hebben om online in contact te komen met potentiële klanten”, laat Google weten.

Afgelopen dinsdag lanceerde Google een nieuwe manier om organisaties in de reissector te helpen op hun weg naar herstel. “We maken het namelijk vanaf deze week gratis voor hotels en reis websites over de hele wereld om te verschijnen in hotelboekingslinks op google.com/travel. Voor hotels en reisorganisaties biedt deze wijziging een nieuwe, gratis manier om potentiële klanten te bereiken”, laat Fereshta Amir van Google weten aan TravelPro. Boekingslinks Fereshta: “Boekingslinks bevatten de naam van het reisbedrijf dat de hotelkamer aanbiedt. Of dat nu het hotel zelf is, een online travel agency of een metazoekmachine, samen met het tarief voor de geselecteerde datums. Op google.com/travel had het gedeelte met boekingslinks binnen individuele hotelpagina’s voorheen alleen advertenties, maar staat dus nu open voor gratis deelname, met resultaten gerangschikt op basis van relevantie voor de gebruiker. Wanneer iemand naar accommodatie zoekt op google.com/travel, tonen we boekingslinks op het tabblad Overzicht (Overview) en het tabblad Prijzen (Prices). Hier hebben we afgelopen dinsdag gratis boekingslinks geïntroduceerd. Met deze lancering zullen er advertenties bovenaan staan en ‘Alle opties’ zullen eronder staan, om het volledige scala aan organische prijzen weer te geven dat we hebben van reisorganisaties.

Waarde genereren Bij het testen van deze boekingslinks heeft Google naar eigen zeggen positieve feedback gekregen van bedrijven zoals Last Minute Travel, een online reisbureau en Choice Hotels, een van de grootste hotelketens ter wereld. In Nederland heeft FindHotel gebruikgemaakt van deze boekingslinks. “We verwelkomen de toevoeging van de gratis boekingslinks, omdat we geloven dat dit gelijke kansen zal creëren voor elke speler in de online reisruimte. De efficiëntiewinst die we verwachten van dit initiatief, zal naar verwachting de acquisitiekosten verlagen, wat ons in staat zou stellen om nog meer waarde voor onze klanten te genereren in de vorm van scherpere tarieven. Bovendien zal de extra zichtbaarheid van verschillende spelers het vermogen van de klant bevorderen om de best mogelijke beslissing te nemen”, laat Kostiantyn Ievdokimov (hoofd Customer Acquisition bij FindHotel) weten. Voordelen Daarnaast laat Fereshta weten wat de voordelen zijn voor reisorganisaties: “Voor reisorganisaties is deze wijziging bedoeld om het makkelijker te maken om in contact te komen met potentiële klanten op Google, wat vooral belangrijk zal zijn tijdens een mogelijke terugkeer van de vraag naar reizen naarmate de pandemie afneemt. Ook willen we ervoor zorgen dat gebruikers van Google toegang hebben tot alle beschikbare opties wanneer ze een hotel boeken. Door dit platform open te stellen voor gratis deelname, kunnen we meer van deze opties laten zien en de meest relevante resultaten voor mensen bieden. Hotels en reisorganisaties kunnen deze potentiële klanten op grotere schaal bereiken en consumenten meer keuze bieden wanneer het tijd is om te boeken. We hebben een nieuwe pagina in ons Help Center gemaakt met meer informatie voor partners die willen deelnemen.” Blijft het gratis? Op de vraag hoe lang dit gratis blijft en of partijen iets moeten afdragen aan Google antwoordt Fereshta: “Dit is geen tijdelijke wijziging. We openen ons platform om consumenten meer keuze te bieden en op de lange termijn te profiteren van het bredere ecosysteem van hotels en reisorganisaties. Partijen betalen geen kosten voor gratis boekingslinks en Google vraagt geen betaling voor plaatsing van of clicks/engagement op deze links.”

Deel dit artikel