Transavia: ‘Op termijn zal Flexibiliteit als product het coulancebeleid gaan vervangen’

Foto: Aerovista Luchtfotografie/Shutterstock.com

Door: Arjen Lutgendorff


Transavia organiseerde vorige week een online workshop voor partners uit de reisbranche over het netwerk van de luchtvaartmaatschappij. TravelPro sprak met Sam Gertsen (Team Lead Intermediate Sales & Partnerships Transavia) over de workshop, het netwerk en vliegen tijdens oranje reisdvies.

Hoe groot was de belangstelling? ‘De belangstelling was groot! De eerste online workshop in de serie ‘Een kijkje in de koffer’ werd verzorgd door mijn collega’s Niek de Rijk en Oliver Newton, netwerkplanners bij Transavia. In deze workshop gaven zij inzicht in hoe in een onzekere periode als deze ons netwerk voor zomer 2021 tot stand komt. Wat komt erbij kijken bij het bepalen waar we heen vliegen, wanneer en hoe vaak? De workshops ‘Een kijkje in de koffer’ organiseren we om samen met onze partners vooruit te kijken en vooral om binnenkort ook daadwerkelijk weer je koffer in te kunnen pakken voor een heerlijke vakantie. Maar wat voor commerciële en operationele voorbereidingen komen daarbij kijken? Binnenkort volgen er in dit kader nog meer online workshops.’ Wat kwam er allemaal bij kijken om in een onzekere periode als deze een netwerk tot stand te brengen? ‘Niek en Oliver legden uit dat er daarbij altijd drie uitgangspunten zijn: kunnen, willen en mogen. Mogen we bijvoorbeeld vliegen op een bestemming, zijn er restricties en beperkingen en is er vraag uit de markt. Vanuit vele afwegingen, kansen en afhankelijkheden worden besluiten genomen over hoe het netwerk eruit gaat zien De deelnemers reageerden enthousiast op de uitleg en achtergronden.’ Verdwijnen er bestemmingen uit het netwerk? ‘Op dit moment hebben we ons netwerk tot en met 23 mei gerationaliseerd. Dit betekent dat we veel bestemmingen tot en met 23 mei hebben moeten annuleren in verband met beperkingen, restricties of een te lage verwachte marktvraag door de uitbraak van Covid-19. Zodra het weer kan en de vraag neemt toe, zullen we uiteraard weer vluchten naar meer bestemmingen gaan uitvoeren en ook het aantal frequenties naar bestemmingen uitbreiden.’ Welke nieuwe bestemmingen gaan jullie aanbieden? ‘De prachtige koningsstad Fez in Marokko. Deze bestemming stond al in de planning van zomer 2020. We gaan deze nieuwe bestemming twee keer per week vliegen vanaf Rotterdam The Hague Airport. De precieze startdatum is nog onzeker vanwege restricties. Een bezoekje aan mooiste medina van het land vond ik zelf een hoogtepunt van mijn reis naar Marokko, pas op dat je niet verdwaalt!’ Kunnen jullie snel schakelen als het reisadvies van een bestemming wijzigt van oranje naar geel waardoor logischerwijs de vraag zal toenemen? ‘Ja, dat kunnen we. We houden de ontwikkelingen continu in de gaten. Verschillende onderzoeken geven aan dat er een grote behoefte bij consumenten is om er weer op uit te gaan, te reizen. De snelheid van het vaccineren in combinatie met de stevige restricties die er nu gelden voor Nederlandse passagiers, bepalen de mogelijkheden. We zijn zeer flexibel en spelen continu in op de ontwikkelingen. Waar het kan, schalen we direct op. Dus als er in de zomer weer mogelijkheden zijn, dan zetten we volop onze capaciteit in.’

Sam Gertsen


“Transavia voldoet aan de vervoersverplichting en geeft voor deze vluchten, ondanks code oranje, geen voucher of refund”

Wat zijn overigens ‘populaire’ bestemmingen ondanks dat het reisadvies oranje is? ‘We vliegen nu zeer beperkt op een aantal bestemmingen, zodat passagiers voor essentiële reizen bij ons terecht kunnen. Het verschilt per periode waar vraag is voor essentiële reizen en wij proberen hier zo goed mogelijk op in te springen. In ons huidige aanbod vliegen we zo beperkt dat je eigenlijk niet kunt spreken van populaire bestemmingen. De populairste vlucht is toch wel die van 12 april naar Rhodos waarbij we samen met de overheid en Sunweb een pilot vakantiereis gaan uitvoeren. Op dit moment zijn er meer dan 25.000 inschrijvingen, en helaas maar 187 plekken. Dat geeft toch wel aan zodra het weer kan, er hoop is voor ons allemaal.’ Misschien goed om jullie positie nog een keer toe te lichten met betrekking tot wel vliegen bij oranje reisadvies? ‘Transavia voldoet aan de vervoersverplichting en geeft voor deze vluchten, ondanks code oranje, geen voucher of refund. Touroperators zijn daarentegen gebonden aan de regelgeving omtrent pakketreizen waarbij in geval van code oranje kosteloos geannuleerd moet worden. Transavia heeft daarvoor naar maatwerkoplossingen gekeken. Zo hanteren wij voor vluchten met vertrek vanaf zaterdag 17 oktober 2020 een tijdelijk coulancebeleid voor partners die stoelen hebben op vluchten, waar de bestemming code oranje is en Transavia de vlucht uitvoert, mits die stoelen door de partner als pakketreis zijn verkocht en de partner verplicht is de pakketreisprijs te restitueren aan de consument. Transavia wil hiermee haar partners – onverplicht - ondersteunen en tegemoetkomen. Dit betreft partners die enerzijds verplicht zijn conform de pakketreisregelgeving hun klanten de pakketreisprijs te restitueren en anderzijds bij Transavia een non-refundable ticket hebben afgenomen. De voorwaarden en restricties voor dit coulancebeleid worden via de ANVR aan haar leden gecommuniceerd. Op termijn zal het aanbieden van Flexibiliteit als product het coulancebeleid gaan vervangen. Op deze manier stellen wij onszelf en de reisbranche in staat om flexibiliteit aan te bieden en te verkopen.’ Wat is het laatste nieuws vanuit Transavia met betrekking tot vouchers? ‘Vouchers kunnen al vanaf de zomer vorig jaar (2020) op ieder moment worden ingewisseld voor een refund en dat kan nog steeds. Veel passagiers zagen vorig jaar ook dat dit een uitzonderlijke situatie was (en nog steeds is) en hebben begrip voor deze oplossing en weer met ons willen reizen. Zij hebben hun voucher inmiddels ook al ingezet of hebben aangeven deze in te willen zetten. Natuurlijk zijn er ook passagiers die liever een refund willen en die hebben zij dan ook al ontvangen. Als vanzelfsprekend kunnen de voucherbezitters hun voucher inzetten of een refund aanvragen als zij dat liever willen. We zijn wel blij dat veel passagiers die in het bezit zijn van een voucher, aangeven die te gaan inzetten deze zomer of het najaar. Je kunt de vouchers blijven gebruiken voor alle Transavia vluchten en ook kun je er extra producten en diensten mee betalen. Zoals stoelreservering of ruimbagage. Je hoeft de vouchers ook niet in één keer op te maken. Als er nog een bedrag over is, kun je dit voor een volgende boeking gebruiken of het restbedrag terugvragen. Je kunt restitutie van de voucher aanvragen via onze website, maar deze blijft ook na de verloopdatum gewoon geldig.’ Op welke andere manieren spelen jullie verder in op de coronacrisis (ik zag onder andere dat jullie nu met Flextickets werken)? ‘Ja klopt. Je kunt een flexticket bijkopen en hiermee kun je ongeacht de kleurcode van je bestemming, je vlucht wijzigen naar een later moment op dezelfde bestemming. Het flexticket kost op dit moment € 9 per persoon, per enkele reis. Dit flexticket kun je bijkopen als je een boeking maakt via onze website en partner portal en zal heel binnenkort ook beschikbaar zijn voor boekingen via ons API kanaal.’ Marcel de Nooijer (CEO Transavia, red.) liet in augustus 2020 weten dat Transavia Holidays pakketten nog niet via retail verkocht zouden worden, maar dat Transavia dat wel zou gaan onderzoeken. Is er al zicht op verkoop via de retail? ‘We verkennen op dit moment nog steeds de mogelijkheden.’

Deel dit artikel