Travel Counsellors houdt eerste virtuele conferentie

'Persoonlijk advies en ontzorgen worden belangrijker dan ooit'

Tijdens de uitzending van Travel Counsellors, Milka van Dam, Sabine Flaton en Fred van Eijk.

Door: Theo de Reus


Travel Counsellors heeft zijn jaarlijkse conferentie voor het eerst volledig virtueel gehouden. Het jaarlijkse event werd vorig weekend live gestreamd vanuit het Van der Valk hotel in Tiel, sinds jaren de vaste basis van de analoge conferenties van Travel Counsellors.

In het hotel was een professionele studio ingericht. De uitzending werd verzorgd door het gelegenheidsteam, bestaande uit Milka van Dam (general manager Nederland en België), Fred van Eijk (managing director), Sophie van der Wansem (marketing) en Sabine Flaton (supervisor Travel Counsellors Care). Het programma bestond uit videobijdragen, live schakelingen met partners en leveranciers en interviews in de studio. Eén van de gasten was programmamaakster Floortje Dessing, die live werd geïnterviewd door managing director Fred van Eijk. De Belgische journalist Jan Peeters (Travel 360) gaf een presentatie over de toekomst van de branche. De circa 160 gasten, voornamelijk Travel Counsellors en collega’s van het hoofdkantoor, konden het event vanuit huis volgen. ‘Het overbrengen van inspiratie, motivatie, kennis en het community-gevoel zijn ook dit jaar de drijfveren’, zegt Milka van Dam, general manager Nederland en België. Travel Counsellors zou eigenlijk vorig jaar het 15-jarig bestaan in Nederland vieren. Hoe kijk je op die jaren terug? 'Dat klopt, vorig jaar (2020) was ons 15-jarig jubileum voor Travel Counsellors in Nederland en ons 5-jarig jubileum voor Travel Counsellors België. We hebben een goedlopende en stabiele onderneming neergezet met een unieke bedrijfscultuur. Het DNA van de onderneming, waar de Travel Counsellors en het team op kantoor het kloppend hart van zijn, heeft ons mede gebracht waar we nu zijn. Daar kan ik alleen maar trots op zijn.' Hoe ziet de reiswereld er na corona uit en hoe speelt Travel Counsellors daarop in? 'Binnen ons speelveld zal er nog meer nadruk komen te liggen op persoonlijk advies aan de consument, het ontzorgen van de klant wordt key. Als onderneming is het, meer dan ooit, van belang daar op ingesteld te zijn. Wij bereiden ons daarop voor door veel sneller dan pre-corona de insteek was, in te zetten op Empowerment door middel van Digital Transformation. Oftewel, inzetten op efficiencies middels technologie, tools aanbieden en verder ontwikkelen waardoor Travel Counsellors veel efficiënter en persoonlijker kunnen werken.'

Fred van Eijk met programmamaakster Floortje Dessing.

Hoe zorg je ervoor dat je als ZSO onderscheidend blijft? ‘Het onderscheidend vermogen zit in verschillende zaken. De stabiliteit van de (internationale) onderneming, de manier waarop wij de financiële-, juridische- en operationele aansprakelijkheid met onze Travel Counsellors hebben ingericht, het kunnen blijven ontwikkelen, verbeteren en uitbreiden van onze ondersteuning zowel offline als online en de Travel Counsellors community. Allemaal elementen waarmee wij ons onderscheiden.’ Wat is juist in deze tijd belangrijk om te doen richting de aangesloten Travel Counsellors? Waar is behoefte aan? ‘Er is enorm veel behoefte aan positiviteit en focus op al hetgeen er wel kan. De mogelijkheid bieden om contact met elkaar te hebben zodat ideeën en ervaringen met elkaar kunnen worden uitgewisseld. Men kan zoveel van elkaar leren. Dit faciliteren wij op verschillende manieren zoals webinars met onze leveranciers, brainstorm sessies over bepaalde onderwerpen en TCTV-uitzendingen. Ook het sociale aspect is, juist nu, heel belangrijk. De connectie blijven houden met elkaar, niet alleen op zakelijk gebied.’ ‘De virtuele conferentie die we afgelopen weekend hebben gehouden bracht al deze aspecten samen; de interactie, het overbrengen van al hetgeen er binnen de onderneming gebeurt qua ontwikkelingen, de positiviteit, de interactie, het sociale aspect en de stabiliteit van de onderneming. We hebben dat kunnen neerzetten samen met onze gastsprekers, de collega’s van kantoor en onze Travel Counsellors. Een geweldige prestatie als je het mij vraagt.’

Deel dit artikel