‘Wij krijgen vrijwel alleen maar individuele gasten, een pakketreis is sowieso echt iets Nederlands’

Door: Arjen Lutgendorff


Het Avila Beach Hotel is een centraal gelegen luxe resort in Willemstad (Curaçao) met een authentieke ziel, twee privéstranden en vol culinaire en culturele evenementen. Het is het oudste operationele hotel op Curaçao en het heeft vele prijzen mogen ontvangen van wereldwijde reisplatforms, zoals TripAdvisor, Fodor's Travel en New York Times. TravelPro sprak met Gabriëlla Hoop (Sales & PR Coördinator) over de huidige situatie. Hoe gaat het met je? ‘Er zijn natuurlijk duizend dingen die je kunt opnoemen die nu een stuk minder plezierig zijn, maar ik hou ervan om naar de positieve dingen te kijken en die zijn er gelukkig ook echt nog.’ Ben je nog weleens van het eiland af geweest? ‘Ik ben nog nooit zo lang niet van het eiland af geweest in de twaalf jaar dat ik hier woon. Met kerst in 2019 was mijn laatste vakantie naar het buitenland. Ik heb daarentegen vorig jaar wel een hele leuke staycation gevierd op het eiland. Er is tussendoor gelukkig nog wel familie uit Nederland op bezoek geweest. Eind mei wil ik (afhankelijk van de situatie) wel weer op reis met mijn gezin. Deze vakantie is nu twee keer geannuleerd, dus drie keer scheepsrecht hoop ik!’ Hoe zou je de sfeer op het eiland op dit moment omschrijven? Wat voor feedback krijgen jullie hier bijvoorbeeld over van mensen die de afgelopen tijd bij jullie op vakantie zijn geweest? ‘Sinds afgelopen woensdag zitten we in een lockdown. Het eiland en de hotels blijven gewoon open en toeristen blijven welkom. Het voordeel voor toeristen is dat de faciliteiten in het hotel, zoals het privé strand, zwembad en restaurants, wel open mogen blijven voor hotelgasten, het is dus in principe nog steeds goed vertoeven. Een week in een luxe hotel met hagelwitstrand, infinity zwembad en mooi huisrif om al snorkelend te bekijken lijkt mij persoonlijk geen straf. We merken ook dat er desondanks nog steeds aankomsten zijn in het hotel vanaf de aankondiging. Wij proberen alles op een zo veilig mogelijke manier te faciliteren, zoals we dit al vanaf het begin van dit coronatijdperk doen’. ‘Voor de lockdown op Curaçao kon je eigenlijk vrijwel alles. Je kunt ook nu als toerist nog steeds goed genieten, alleen niet op ontdekkingstocht naar Westpunt bijvoorbeeld. We horen van toeristen dat zij het echt een verademing vinden om niet steeds het onderwerp Corona te moeten horen. Vakantiegangers die vaker op Curaçao zijn geweest en tijdens het coronatijdperk weer naar het eiland zijn gekomen, zijn over het algemeen van mening dat je er niet veel van merkt en het nog steeds enorm genieten is. Doordat je veel buiten bent en alles zo ongeveer in de buitenlucht plaatsvindt, voelt men nog steeds heel veel vrijheid. Het is misschien even anders in de vakantievoorbereiding met PCR-testen, maar zodra ze in het hotel arriveren is dat over het algemeen gelukkig snel vergeten en komt men in de vakantiestemming waar zij zo naar verlangden.’ Zijn de kamers nog een beetje bezet bij Avila? ‘Gevoelig onderwerp in deze tijden natuurlijk. Normaal zitten we over het gehele jaar op 85% bezetting gemiddeld). We zaten tot vlak voor de recente lockdown op ongeveer 40% doordeweeks en in de weekenden (in verband met local stays) op ongeveer 60% bezetting. Als je onze bezetting vergelijkt met andere hotels op het eiland, dan zijn we hier best trots op. Nu komt er weer een daling aan, vooralsnog niet een hele diepe, maar we hopen dat er natuurlijk heel gauw betere tijden aanbreken. We hopen dat de bezetting bij ons en bij onze concullega’s, maar ook bij de restaurants, car rentals en tours zeer spoedig weer in de groene cijfers mag eindigen!’

Uit welke landen komen jullie gasten op dit moment vooral? ‘Het gros komt uit Nederland, daarna volgen de Amerikanen en gelukkig ontvangen we ook veel lokalen. Een klein deel komt vanaf de buureilanden en elders uit Europa.’ Jullie hebben nu een flexibel annuleringsbeleid die van toepassing zijn op boekingen die rechtstreeks via jullie website zijn gemaakt en dat touroperators en reisagenten hun eigen annuleringsbeleid hanteren. Zijn jullie op één of andere manier ook flexibeler in de samenwerking met reisagenten en touroperators? ‘We proberen alle gasten zo goed mogelijk te helpen, maar wij hebben als hotel geen zeggenschap over het annuleringsbeleid en voorwaarden van andere touroperators. We kijken vooral naar wat we wél kunnen doen voor onze gasten. Wij willen hen zoveel mogelijk zekerheid en een prettig gevoel te geven. Wij kunnen gelukkig het beleid voor rechtstreekse boekingen zelf uitstippelen en daarmee zo goed mogelijk kunnen inspelen op de(ze) situatie. We hebben een aantal dingen geprobeerd het afgelopen jaar, maar we merken dat onze Corona Flexible & Fully Flexible opties het beste in de smaak valt.’ Liggen jullie kamerprijzen op dit moment, in verhouding met anders, nog laag? Is het aan te raden om nu te boeken voor de zomer? ‘Wij bieden nu inderdaad gunstigere tarieven (tot 30% korting) en daarboven op een gratis ontbijt gedurende het verblijf, gratis airport shuttle (shared) en gratis Antigeen test. Het is daarom zeker aan te raden om nu te boeken, zowel last minute als voor de zomer of later het jaar. Al is het om iets geboekt te hebben tegen een mooie korting de vele gratis extra’s, maar wellicht nog prettiger, om iets te hebben waar je écht naar uit kunt kijken. Een verblijf verschuiven kan te zijner tijd altijd nog (gratis) met onze Corona Flexible & Fully Flexible opties als er omstandigheden veranderen.’ Krijgen jullie uit andere landen al wel reizigers die via touroperators een pakketreis hebben geboekt of zijn het overgrote merendeel van jullie gasten individuele gasten? ‘Wij krijgen vrijwel alleen maar individuele gasten. Een pakketreis is sowieso echt iets Nederlands. Amerikanen kennen die term bij wijze van spreken niet eens.’ Je leest tijdens de coronacrisis vaak over nieuwe initiatieven. Hebben jullie, nog nieuwe ideeën opgedaan tijdens de coronacrisis? ‘Wij zijn best innovatief geweest als het gaat om informatievoorziening. We proberen steeds snel en creatief in te haken op de ontwikkelingen. Hier gebruiken wij onze blog voor (Curaçao). Daarnaast hebben wij de afgelopen periode aangegrepen om veel nieuwe foto’s en video’s te laten maken middels barterdeals. Het hotel is nu rustig, dus het is er het ideale moment voor. We merken dat samenwerkingen met influencers die een matching target audience hebben, goed werken. Deze crisis heeft ook een verjonging van onze doelgroep opgeleverd, iets waar we de afgelopen vijf jaar al op focusten, maar nu in een sneltrein vaart is gegaan.’

Middelste foto: Gabriella Hoop

Voor wie Avila Beach Hotel niet kent, waarom zou je een kamer in jullie hotel aanraden in plaats van één van de vele andere hotels? ‘Elk hotel op Curaçao heeft zo zijn unieke kenmerken. De vlieger ‘voor ieder wat wils’ gaat hier echt op. Naar het Avila Beach Hotel ga je vooral als je net wat meer interesse hebt voor lekker eten en cultuur. We zijn het oudste en meest historische hotel van het eiland en hebben heerlijke restaurants in het hotel en zijn werkelijk omsingeld met allerlei trendy restaurants en bars op loopafstand.’ ‘Het Avila Beach Hotel heeft echt een heel unieke collectie van kamertypes verspreid over 3 vleugels. Het meest unieke is denk ik het uitzicht. Je zit in onze Oceanfront Blues kamers namelijk alsof je op een water-bungalow achtige plek zit met prachtig zeezicht. De La Belle Alliance Oceanfront kamers zijn recentelijk verbouwd en wat klassieker met een prachtig zeezicht en ook gunstig qua prijzen.’ ‘Mijn persoonlijke favoriet van het moment zijn de Beachfront Appartementen. Die heb ik onlangs ook mogen testen met mijn gezin. Deze appartementen bevinden zich direct aan het strand. Ze zijn splinternieuw en bieden alle gemakken van een luxe vakantiehuis met een volledig uitgeruste keuken, woonkamer met airco, aparte slaapkamers met comfortabele bedden en elk een eigen badkamer. Het uitzicht op zee en de perfecte ligging aan het strand is de kers op de taart.’ ‘We doen er ook ons best voor om het hotel goed te onderhouden, zelfs in deze penibele tijden. Wat ik ook een prettig idee vind is dat gemak en duurzaamheid bij het Avila Beach Hotel hand in hand gaan. Onze faciliteiten zijn geweldig en vrijwel allemaal recentelijk vernieuwd. Dat is heel prettig, zeker aangezien je hier nu met onze huidige lockdown en maatregen voornamelijk hier op bent aangewezen.’ Zijn er nog speciale tarieven voor reisprofessionals? ‘Jazeker!

  • Nu t/m 24 dec 2021 - $119 excl. 12% servicekosten en 7% overheidsbelasting per kamer/appartement per nacht.
  • 4 jan t/m 31 maart 2022 - $199 excl. 12% servicekosten en 7% overheidsbelasting per kamer/appartement per nacht
  • 4 april t/m 24 dec 2022 - $119 excl. 12% servicekosten en 7% overheidsbelasting per kamer/appartement per nacht

Deel dit artikel