Het faillissement en de nasleep

Door: Arjen Lutgendorff


D-rt Groep, het bedrijf achter d-reizen en VakantieXperts, werd deze week failliet verklaard door de rechtbank te Haarlem. De franchise ondernemingen die opereren onder de merknaam VakantieXperts vallen buiten het faillissement. Al op de dag van het faillissement volgde een golf van berichten vol ongeloof, verdriet en medeleven op de verschillende social media kanalen.

Zoals bekend wordt de gehele reissector enorm getroffen door COVID-19 met als gevolg daarvan een reisverbod dat inmiddels ruim een jaar aanhoudt. D-rt laat weten dat het faillissement onder meer door de lange crisis komt, evenals de vertraging van het Voucherfonds: ‘Door vrijwel geen inkomsten en de vertraging van het Voucherfonds is de reisorganisatie niet in staat te overleven en genoodzaakt om faillissement aan te vragen. De medewerkers zijn hierover vandaag geïnformeerd. D-reizen telt ruim 1.150 medewerkers, 285 reisbureaus en een customer contact center.’ Schuldeisers Op het moment van schrijven wordt er nog steeds gekeken naar de mogelijkheden van een doorstart. Verder is er nog weinig bekend over wie welke schade heeft geleden. D-rt laat weten dat het meerdere keren aan de bel bij SGR en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft getrokken om de urgentie aan te geven voor snelle transparantie en duidelijkheid over het Voucherfonds om klanten tijdig geld terug te kunnen geven. ‘Toen er onvoldoende gehoor kwam, was d-reizen genoodzaakt een kort geding aan te spannen tegen de SGR en de Staat, welke werd verloren. Wel kwam aan het licht dat het verzoek ter goedkeuring van het Voucherfonds door de Staat pas op 5 maart 2021 informeel was ingediend bij Europa, terwijl de startdatum om uitgegeven vouchers een jaar na dato terug te betalen 15 maart 2021 was. Hoewel het Voucherfonds nu eindelijk is goedgekeurd door Europa, zijn de SGR, de ANVR en Economische Zaken nog in gesprek over de invulling hiervan en stelt SGR als Voucherfonds momenteel d-reizen geen geld ter beschikking om de consument te betalen. Door aanhoudende druk van schuldeisers is d-reizen niet in staat hierop nog langer te wachten.’ Gitzwarte dag “Het is een gitzwarte dag voor ons. Er zijn de afgelopen periode veel gesprekken geweest met partijen om tot een oplossing te komen. Met ons faillissement valt een belangrijke schakel weg in de reisindustrie in Nederland, die zorgt voor een diversiteit aan reisaanbod voor de consument. Voor onze klanten en leveranciers is deze situatie uitermate pijnlijk. Bovenal vind ik het verschrikkelijk voor alle collega’s, waarvan er velen al tientallen jaren bij ons werkzaam zijn. Na een bizar jaar van corona met zoveel beperkingen en onzekerheden is de loyaliteit, de tomeloze inzet en de saamhorigheid onderling bewonderenswaardig te noemen. Daar ben ik alle collega’s enorm dankbaar voor. Hopelijk komt er een doorstart zodat het bedrijf, in ieder geval deels, nog door kan, de werkgelegenheid kan worden behouden en de consument dus ook in de toekomst reizen kan blijven boeken via d-reizen”, aldus Jan Henne De Dijn (CEO d-reizen).

Perspectieven ronduit beroerd ‘De gevolgen van de coronacrisis konden natuurlijk niet uitblijven. Het was een kwestie van tijd. Maar dit is een heel slechte dag voor iedereen die in reiswereld werkt’, reageert onderhandelaar Loes Dreschler van CNV Vakmensen. CNV benadrukt dat de reisbranche een van de sectoren is die het hardst is geraakt door de coronacrisis. In 2019 bood de branche nog werk aan zo’n 23.000 mensen. ‘Veel tijdelijke contracten zijn inmiddels al gestopt en ook voor werknemers in vaste dienst zijn de perspectieven ronduit beroerd. Het faillissement van d-reizen zal niet het laatste zijn vrees ik’, zegt Dreschler. Flink beduusd Gezien die omvang en de naamsbekendheid hoopt CNV Vakmensen op een doorstart voor d-reizen. ‘Gezien de moeilijke omstandigheden wordt het spannend of dat inderdaad gaat lukken en hoeveel banen daarbij behouden blijven. We hopen natuurlijk zo veel mogelijk en houden hierover komende tijd contact met de curator.’ Voor de werknemers van d-reizen organiseert CNV Vakmensen komende tijd digitale informatiesessies. Dreschler: ‘Ik heb vandaag een aantal leden gesproken, ze zijn er flink beduusd van en zitten met veel vragen over hoe het nu verder gaat en wat ze het beste kunnen doen. Bijvoorbeeld of ze nog wel terugkomen op hun werkplek, of ze straks moeten solliciteren op hun huidige baan enzovoorts. We proberen daar als vakbond zo goed mogelijk antwoord op te geven.’ Steunmaatregelen sneller openzetten ‘Zet steunregelingen sneller open, zodat faillissementen zoals bij d-reizen voorkomen worden’, die oproep deed VVD’er Thierry Aartsen vanmiddag in de Tweede Kamer aan minister Bas van ‘t Wout (Economische Zaken en Klimaat). Volgens Aartsen is het faillissement van D-rt ‘verschrikkelijk zuur’ en is er volgens hem sprake van ‘vertraging op de lijn bij de steunpakketten, terwijl het geld juist snel op de rekening van ondernemers moet staan.’ Van ‘t Wout vindt het faillissement van d-reizen vreselijk nieuws, voor de mensen die er werken en de eigenaren. Hij stelt dat alles op alles wordt gezet om steungeld zo snel mogelijk bij zo veel mogelijk ondernemers te krijgen. Hij stelt ook dat het optuigen van dergelijke regelingen zoals het Voucherfonds ingewikkeld en tijdrovend is. ‘Helaas kunnen er alsnog individuele bedrijven omvallen’, aldus Van ‘t Wout. Verder liet hij weten het proces wat betreft de afwikkeling van het faillissement van D-rt af te wachten, dit op vragen van SP-kamerlid Van Kent. Van Kent vroeg of de minister bereid was om samen met de brancheorganisatie te kijken naar een doorstart.

Kemphanen In een artikel dat het Financieel Dagblad vandaag heeft gepubliceerd, worden reisbedrijven neergezet als kemphanen die tegenover elkaar staan. ‘Partijen in de reismarkt vechten om de miljoenen om geannuleerde reizen terug te betalen’, aldus de krant. Volgens Prijsvrij-topman Marc van Deursen proberen touroperators op dit moment tussenpersonen uit de keten te duwen. In het artikel gaat het over ‘de emotie komt snel boven bij iedereen die je spreekt in de reismarkt’ en ‘We sliepen als het ware bij elkaar op de kamer’ tot ‘De branche wordt verscheurd door steeds verder uiteenlopende belangen’ en ‘Nu gaan ze vechtend over straat over wie recht heeft op de pot van €400 mln aan noodleningen die de overheid hiervoor heeft klaargezet’. Ook het feit dat D-rt en DTRU de Nederlandse Staat en SGR voor de rechter sleepten, TUI dat D-rt voor de rechter sleepte en de touroperators die hun agentuurovereenkomsten (tijdelijk) met d-reizen voorafgaand aan het faillissement stop hadden gezet komen aan bod. Ook de positie en verdiensten van reisbureaus op de Nederlandse markt wordt beschreven. ‘Ze (reisbureaus, red.) vinden het ook oneerlijk dat een groot bedrijf als TUI, dat tot drie keer toe steun heeft gekregen van de Duitse overheid, wel geld uit de voucherpot krijgt, en zij niet, zo schrijft de krant. ‘D-reizen wordt nu gewoon in de afgrond gedrukt. Daar is het een goed moment voor, want het wegvallen van d-reizen zal de TUI’s en Corendons nu nagenoeg niets kosten’, aldus Marc van Deursen (CEO Prijsvrij), die aan de krant laat weten dat er sprake is van een angstcultuur in de reissector en dat een deel van de reissector Prijsvrij ziet als paria. Wilco Bouwman (Uwreisaccountant) heeft het in het artikel niet over het kemphanen-gedrag, maar wijst op het vele werk dat de reissector verricht tegenover nul inkomsten. Verder geeft hij nog eens aan dat de toekomst van veel bedrijven afhangt van de steun die de sector zal ontvangen. Hij verwacht dat de helft van zijn klanten in de reissector de coronacrisis niet overleeft. ‘In het najaar gaat Europa waarschijnlijk als eerste open en dan gaan ze elkaar allemaal stuk concurreren.’

Media over het faillissement

Deel dit artikel