Jeroen Martron (Airtrade)

‘Ze hebben altijd keurig betaald’

Door: Arjen Lutgendorff


‘De branche staat zo onder druk, dat je er niet eens meer van opkijkt. Maar het is pijnlijk, heel pijnlijk’, dat laat Jeroen Martron (CEO Airtrade) weten in een eerste reactie. Airtrade en de d-reizen werkten ondertussen al zo’n twaalf jaar samen.

Zag je het aankomen? ‘Niet helemaal. Een management buy out doe je natuurlijk niet voor niets. Toen de rechtszaak door TUI tegen D-rt werd aangespannen, hadden we wel verwacht dat het spannend zou worden in alle eerlijkheid.’ Vind je dat je wel goed bent geïnformeerd door het management van D-rt? ‘Niet 100%. Wij kijken vanuit onze eigen business en zij hebben ons iedere dag eerlijk betaald. Daarom hebben we ook geen reden tot klagen.’ Had je nog geld tegoed van D-rt? ‘Dat wel. De hoogte is niet zo spannend, maar we hebben nog geld van ze tegoed.’ D-reizen deed de ticketing via jullie. Het zal niet om een hoger bedrag dan duizenden euro’s gaan…. ‘Dat klopt, maar om hoeveel het precies gaat moeten we nog bekijken.’ Op dit moment valt D-rt weg. Hoe verwacht je de omzet die je eerst via hen behaalde nu binnen te gaan halen? ‘Het punt is dat de markt niet verandert door het wegvallen van D-rt. De omzet zal toch ergens heen gaan. Wij hopen natuurlijk dat die omzet ook terecht komt bij onze klanten, zodat we die omzet kunnen terughalen. De markt wordt niet kleiner doordat D-rt wegvalt. Natuurlijk was de markt al een stuk kleiner door Covid. De markt blijft de markt en de omzet zal verschuiven.’

Jeroen Martron


'Het is allemaal behoorlijk pijnlijk'

Zie je kansen voor een doorstart? ‘D-reizen en VakantieXperts zijn sterke merknamen, dus ik zie wel kansen voor een doorstart.’ Je bent toch niet als Airtrade met KLM bezig om winkels te kopen? (lachend) ‘Nee, even niet…’ Andere partijen hadden een sale stop, dat vonden jullie niet nodig? ‘Nee. Wij werken altijd met een bepaalde marge. Wij lopen zelf altijd een bepaald risico. Als klanten boven een bepaald bedrag komen en ze betalen niet, dan gaat er een stop sale in. Maar D-rt heeft altijd keurig betaald, dus we hebben nooit aanleiding gehad voor stop sale.’ Wat moet je als consument met een vliegticket dat je via D-rt hebt gekocht? ‘De meeste tickets zijn wel onderdeel van een pakket en dan moet je naar de SGR. Bij een los ticket kan de klant gewoon op reis. Uiteindelijk is er sprake van een contract tussen klant en airline. Alleen wanneer je als consument een refund hebt aangevraagd en deze nog niet hebt gekregen, dan zal je naar de curator moeten.’ Gaan jullie als Airtrade nog stappen nemen? ‘Onze claim bij de curator neerleggen. Als passagiers ons bellen hebben we een Q&A. Het is nu even afwachten wat er verder gaat gebeuren, helaas. Het is allemaal behoorlijk pijnlijk.’ De storm rondom KLM en de packages is weer gaan liggen? ‘We hebben de airlines weten te overtuigen dat we onafhankelijk blijven en een firewall aangelegd.’

Deel dit artikel