“De post-corona-vakanties staan nog in hun kinderschoenen”

Door: Sharon Evers


Riks de Jong (Riks de Jong Reis- en Adviesbureau) reisde onlangs af vanaf Duitsland naar Turkije, hij was een van de deelnemers van de à la fieldlab-inspectiereis van ANEXtour. Een reis die voor de gelegenheid het thema ‘back to the roots’ kreeg. De Jong: “Terug naar de basis en dat wordt het ook letterlijk. Ga openminded uit van een geheel nieuwe beleving.”

Door wie, voor wie en waarom is deze reis georganiseerd? “Deze eerste inspectiereis is georganiseerd door ANEXtour (ATG group) uitsluitend voor professionals uit alle Europese landen waarin zij vertegenwoordigd zijn. Jaarlijks organiseert ANEXtour de Red Carpet-reis voor professionals waarin de laatste nieuwtjes worden verteld en de beste agenten worden gehuldigd, maar door de pandemie was de laatste in februari 2020. De reis is nu omgedoopt tot ‘Back to the Roots’. Tijdens deze unieke fieldlab-trip, die door ANEXtour overigens inspectiereis wordt genoemd, zijn de laatste nieuwtjes, veranderingen en samenwerkingsverbanden gepresenteerd. Er hadden zich ruim 40 Nederlandse agenten en 210 agenten, pers en partners uit andere Europese landen aangemeld voor deze trip. Door de mediaberichten kort voor vertrek zijn er helaas 35 Nederlandse en 65 overige reisagenten afgehaakt.” Wat vind je ervan dat ANEX wel vanuit Duitsland een studiereis naar Turkije kan organiseren en Nederlandse touroperators dat niet kunnen vanuit Nederland? “Deze reis is de Duitse vorm van een experiment dat Nederland al groots had aangekondigd voor Rhodos, daar is niets anders aan. En om misverstanden te voorkomen, ook wij hebben voor deze reis moeten betalen. Het onaangename in beide gevallen is dat het altijd de ‘grote’ jongens zijn die toestemming en de mogelijkheden krijgen voor dit soort testreizen. Natuurlijk kunnen bijna alle reisorganisaties professioneel een reis aanbieden met de geldende regels die er op dat moment in de te bereizen gebieden gelden. Wij zijn van alle getroffen ondernemingen zonder twijfel de meest ervaren sector. Wij gaan al tientallen jaren om met crises en reisbeperkingen op locatie, zoals vulkaanuitbarstingen, oorlogen, ziektes, terrorisme en meer, veel meer, en dan zouden wij nu ineens geen goed reisadvies meer kunnen geven…” “Wij, de Nederlandse reisorganisaties, kunnen dat wel, maar verzanden in allerlei regels en prognoses om 100% zeker te zijn van een ‘misschien’ probleem. Vakantie biedt een avontuur, spanning, uitdaging ontdekking, nieuwe dingen zien en beleven, dat vang je niet in regelgeving met 100% garanties. Als je het mij vraagt, zoeken de meeste klanten die we aan de balie krijgen dat avontuurlijke en uitdagende. En dat is wat wij dan ook verantwoord kunnen leveren, met de actuele regelgevingen, vaccinaties (gele boekje) visa et cetera.” Waarom ben je naar Turkije gegaan, terwijl de Nederlandse overheid oproept om niet naar het buitenland te reizen tot en met 15 mei? “Ik ben meegegaan op nadrukkelijk verzoek van het management van ANEXtour. Er was ook keuze uit Mallorca en Kreta - beide ook 250 pax - maar iedereen weet dat Turkije mijn grootste marktgebied is en ik miste het land inmiddels ook enorm. Naast andere bestemmingen kom ik gemiddeld tien keer per jaar in Turkije. Mijn pay-off is dan ook #ikwaseralvooru. Ik ben ook meegegaan omdat ik aan mijn klantenkring merk dat dat een doorslaggevende factor is om weer te gaan boeken. Ze willen zien en horen wat er ter plaatse allemaal mogelijk is en hoe het eruit ziet. De vraag of ik mee wilde gaan, kwam mij heel goed uit. Ik wil al ruim een jaar duidelijk maken dat wij als branche een totaal onbegrepen sector zijn bij de beslissers en beleidsmakers, helaas, maar wel begrijpelijk. Circa 25% van de Nederlanders boekt bij een reisbureau en dat één keer per jaar. Dus op de publieke opinie hoeven we niet te rekenen als steun. Voor de media is dat ook geen interessant aantal; te gecompliceerd om alle facetten van de reiswereld in een praatprogramma te belichten. Alle door de pandemie getroffen branches kunnen tot op de cent nauwkeurig aantonen wat hun kosten en lasten zijn, omdat ze zo goed als alle kosten in Nederland maken. Voor veel vlieg- en reisorganisaties is er enorm veel geld in het buitenland geïnvesteerd. Een belangrijke reden was voor mij het feit dat 60% van mijn boekingen het voorjaar betreffen, 25% herfstvakantie, en de rest door het jaar heen. Mijn klanten die in juni 2019 hebben geboekt voor Pasen en voor de meivakantie 2020, heb ik grotendeels doorgeboekt naar dezelfde periode 2021. Nu was ik zo goed als klaar met het doorboeken naar voorjaar 2022. Tevens had ik er geen problemen mee om de beste Nederlandse negatieve PCR-test te overleggen bij het inchecken op Keulen Airport en bij de douanecontrole na aankomst op Antalya Airport. Elk land waar we heen, door of van terugreizen de komende tijd zal haar eisen stellen aan alle vakantiegangers, ook daarvan wilde ik mij overtuigen. Tevens was ik eenvoudig in de gelegenheid om tien dagen in quarantaine te gaan bij thuiskomst.

Wat was het eerste wat je opviel? “Het eerste wat opviel was het vertrouwen wat werd gegeven aan het individu, lees reisprofessional. Daarnaast is natuurlijk elke schakel in de reisketen al ruim een jaar klaar om alle veiligheids- en gezondheidsregels op te volgen. Op de luchthaven draag je een mondkapje, gebruik je handgel, bewaar je afstand en wordt de temperatuur gemeten. In de vliegtuigen wordt gevraagd het mondkapje op te houden als je niet eet of drinkt, en om zo min mogelijk door het vliegtuig te bewegen. In de transferbussen natuurlijk mondkapje en handgel gebruiken. Deze algemene regels zullen voor elke vliegbestemming gelden met wat kleine onderlinge verschillen, zolang we niet allemaal geprikt zijn. Dan was het een verademing bij aankomst in het hotel, Rixos Sungate in Kemer (voorheen Sungate Port Royal) om te zien dat de mondkapjes meteen af mochten. Bij het inchecken aan de receptiebalie werd je nog een keer gevraagd om je HES-code, deze aanvraag doe je binnen 48 uur voor vertrek en dan vul je naar waarheid een gezondheidsverklaring in. Deze code heb je de hele vakantie nodig als je je verplaatst buiten het hotel. Maar eenmaal binnen is je hele verblijf zonder polsbandje en zonder mondkapje. De handgel staat overal en aangezien het enorm grote complexen zijn met de meeste faciliteiten in de buitenlucht of overdekt, krijg je bij benadering een gewoon echt ouderwets vakantiegevoel.” In hoeverre kunnen mensen echt vakantievieren in Turkije? Kon je bijvoorbeeld wel het resort af? Naar bezienswaardigheden, dingen ondernemen? “Als je de grote lijnen bekijkt en de nichemarkten met veel respect daargelaten, dan ben ik ervan overtuigd dat de intentie van deze inspectiereis ‘back to the roots’ het helaas vieze woord ‘massatoerisme’ echt eer aan doet. We hebben op verantwoorde wijze diverse hotels van de Rixos-keten bezocht. We hebben verschillende à la carte restaurants bezocht in het hotel. De hamam en massage was heerlijk en de kapper in het hotel deed meer dan zijn best. Omdat het personeel natuurlijk niet 24/7 aanwezig is in het hotel, moeten zij zich wel regelmatig laten testen en met met een mondkapje op werken.” “De voorlaatste en enige vrije dag hebben we met z’n vieren - Sonja Schillings (ZRA bij Travel Counselors), Jeanette Kampman (Kamman Consultancy) en Cem Dal (Freesun) - een auto gehuurd in het hotel om beide dames een spoedcursus Turkse Riviera te geven. We zijn een 60-tal hotels in Lara, Kundu, Aksu, Belek en Side op ons gemakje voorbijgereden, hebben genoten van een heerlijke lunch bij het beste restaurant van Side, bij het adult-only boetiek hotel Conny`s (by Sandra). Na een informatief semi-zakelijk gesprek met het Nederlandse/Belgische management zijn we teruggereden naar het oude centrum van Antalya. In de oude haven hebben we een aantal interessante fotospots, winkeltjes en andere bezienswaardigheden bezocht. Voor zover wij het konden zien begon een en ander weer op te starten, zoals de boottochten, jeepsafari’s en auto-, scooter- en quadverhuur.”

Welke eisen stelt Turkije aan buitenlandse toeristen? “De eisen die op het moment gelden zijn al sinds juni 2020 bijna onveranderd. Vanaf juni 2020 is er namelijk (bijna zonder onderbreking) gewoon gevlogen vanuit onder meer Duitsland naar de Turkse bestemmingen. Eén eis is dat iemand die Turkije verlaat schoon moet zijn (lees PCR- negatief moet zijn). Hiervoor zijn voor slechts €30 per persoon talloze mogelijkheden, zelfs probleemloos in de meeste hotels. Er geldt ook een advies om een covid-19-verzekering af te sluiten bij aankomst als de Nederlandse verzekeringen nog geen goed alternatief daarvoor aanbieden. Dit dekt de eventuele kosten, zoals extra verblijfkosten. Bezoekers dienen zich voor vertrek te registeren op https://register.health.gov.tr/ voor het aanvragen van een gratis HES-code, dit is ongeveer dezelfde procedure als het visum van enkele jaren terug. Er wordt geen vaccinatieverplichting gesteld, maar de luchthavens vragen voor vertrek om een negatieve PCR-test.” Zijn ze er klaar voor? “De hotels die open zijn, zijn er zeker klaar voor. Ze zijn allemaal gecertificeerd en worden regelmatig gescreend door de overheid. Zoals het reisthema al aan gaf - back to the roots - oftewel terug naar de basis en dat wordt het ook letterlijk. Beginnen met een fijne zon-, zee- en strandvakantie, tot rust komen van alles wat corona wel of niet met je gedaan heeft. De post-corona-vakanties staan nog in hun kinderschoenen, ga dus openminded uit van een geheel nieuwe beleving, ga niet ‘terug’ naar die repeaters-accommodatie met het idee van’ dan zit het wel goed’. Wereldwijd wordt alles uit een ander vaatje getapt en dat is uiteindelijk waar reizen over gaat. Turkije heeft tot nu toe de prijzen zeer scherp gehouden, en de voorwaarden voor annulering zijn uniek te noemen. De Turkse munteenheid staat historisch laag, dat is ook heel interessant voor aankopen in Turkije in de breedste zin des woords.” Turkije heeft nu nog een oranje reisadvies, ben je bij thuiskomst in quarantaine gegaan? “Dat was voor mij en veel verschillende medereizigers geen probleem.” Welke reacties kreeg je van klanten die zagen dat je in Turkije zat? “Ik kom altijd glashard voor mijn mening uit, ook naar mijn klanten toe, dat is zelfs een onderdeel van mijn verkoopstrategie. Maar we hoeven niet te rekenen op de publieke opinie. In de inspectiegroep hebben we vooraf nadrukkelijk besproken waar we wel of juist geen foto’s en video’s van zouden maken. De bars waren 24/7 open, maar door het maken van opnames op die locaties kun je een verkeerde indruk wekken. Het vaak genoemde ‘blaming and shaming’ heeft helaas ook invloed op mijn klantbenadering. Nu ben ik best wel kritisch op mijn uitlatingen en tijdstippen van exposure. Ik vraag nu zelfs aan bijna alle klanten of ze de komende jaren toch even aan ons reisbureau willen denken als ze van plan zijn om te boeken. Voor mezelf was ik als ondernemer heel gemakkelijk in het zelf samenstellen van reizen, ook dat is nu al even niet zo. Ik boek alleen pakketten via een organisatie met hele duidelijke en soepele annulerings- en boekingsvoorwaarden. Back to basic maar weer. Maar mijn klantenkring kent mijn werkwijze en snapt grotendeels waarom ik zelf op reis ga, want ik was er al, voor u.”

Hoe groot is de behoefte onder jouw klanten om naar Turkije op vakantie te gaan? Welke eventuele ‘zorgen’ hebben ze? “Voor mijn collega-lezers zullen dit geen vergelijkbare cijfers zijn, maar mijn vaste Turkije-klanten hebben voor ruim 90% alweer voor de derde of vierde keer doorgeboekt naar of de zomer, herfst of winter 2021. Voor de grote groep voorjaarsvakantiegangers heb ik ruim 80% door mogen boeken naar 2022. De andere tak, de dialysevakanties, ligt helaas helemaal stil en zal naar verwachting in 2021 ook niet meer worden geboekt. De jongere generatie, die nu wel boekt, gaat op het moment vooral voor Griekenland, en de categorie daarboven richting Curaçao en Mexico. Het meeste zorgen maak ik mij over boekingen naar landen waar weinig (betrouwbare) info vandaan komt, waaronder de Afrikaanse en Aziatische bestemmingen.” “De laatste weken proef ik in de communicatie een sterk dalend vertrouwen in de hele reiswereld en het landelijk beeld wordt dan op het reisbureau geprojecteerd, daar heb ik persoonlijk de meeste moeite mee. Mijn klanten zijn niet bang om op vakantie te gaan, maar de grootste zorgen zijn er met betrekking tot zekerheid van vertrek. Daarom volgt veelal een last-minute boekingsuitspraak. Het tweede is de veiligstelling van de reissom door annulerings- en boekingsvoorwaarden.” “Iedereen die wil gaan, of het nu een nieuwe boeking is, of iemand die een voucher waarvoor dan ook heeft gekregen, garanderen wij een nieuwe boeking/vakantie, omdat we dat traject 100% in eigen hand hebben. Mensen die een voucher willen verzilveren, bij welke organisatie dan ook, kunnen wij alleen maar informeren, en ons best voor doen om het volgens de geldende afspraken in te dienen en af te wachten. Wij dringen dan ook vanaf het begin al aan om de geboekte vakantie zo snel mogelijk om te zetten in een nieuwe reis. Dat soms wel drie, vier of vijf keer, maar zo houden we contact met de klant en kunnen we steeds actueel inspringen op de steeds veranderende voorwaarden, regelwijzigingen door de regeringen en adviescommissies. Een mindere zorg is de repatriëring en eventuele kans op besmetting ter plaatse. Die zaken zijn inmiddels zo ingedekt en veelvuldig gecommuniceerd dat mijn klanten dat wel weten.” Turkije is nu in een behoorlijke lockdown, in de hoop het toeristenseizoen te redden. Wat vind je daarvan? “Het is weer een mediakeuze geweest van het moment waarop dit bericht de publiciteit in werd geslingerd en dan zonder context. Ter plaatse werd er al langer over gesproken. Tijdens de ramadan, een periode waarin heel veel wordt gereisd en veel mensen om en om bij elkaar gaan eten is het niet handig in coronatijd om dat toe te laten. Ook komen uit het hele land families bij elkaar en vieren dat in grote getalen in onder meer de luxe strandhotels. Officieel is het feesten na de ramadan rond 13 mei afgelopen, maar veel familieleden blijven dan nog tot en met het volgende weekend om vakantie te vieren in deze hotels en omgeving. Besmettingscijfers gaan in veel landen op en neer en het Turkse beleid wordt met korte lijnen en streng uitgevoerd, zoals zoveel regeringsmaatregelen uit het verleden aldaar. Daar valt dan heel veel over te zeggen, maar een ding is zeker, het is wel duidelijk. Ik verwacht dan ook dat we zo snel mogelijk mooie cijfers gaan zien in Turkije, dan is het alleen afwachten of Nederland of zoals altijd de Duitse regering gaat volgen. Of dat we slechts op dat ene punt, luxe vakanties naar Turkije, weer terughoudend blijven als Nederland alleen. Ik denk dat Marian Koopmans van het OMT onlangs op de radio al een voorschot heeft genomen. De komende weken gaan we zien in hoeverre die uitspraken zullen worden uitgespind. Veel mensen hebben inmiddels al voor het hoogseizoen geboekt, gaan al uit van het feit dat ze de beste Nederlandse negatieve PCR test nodig hebben, hopen op vaccinatie, en nemen vijf tot tien dagen extra vakantiedagen op, zodat de quarantaine ook geen problemen oplevert. Volgens de beloftes gaat het allemaal beter worden, niet slechter. Nu alleen nog duidelijke regels of geen regels, maar we zullen met corona moeten leren leven, maar gelukkig bestaat de griep niet meer, das dan weer een voordeel, toch?!”

Deel dit artikel