Edward Suares aan de slag bij Corendon Mangrove Beach Resort

Door: Arjen Lutgendorff


Edward Suares, die inmiddels vier jaar geleden stopte als directeur Curaçao Tourist Board Europe (CTBE) in Den Haag, is sinds kort aan de slag gegaan als commercieel adviseur voor Corendon Mangrove Beach Resort. Daarnaast startte hij met Michael Suares onder de naam Terra Boutique Hotel een nieuw boutiquehotel-concept, waarvan het eerste in Pietermaai (Curaçao) inmiddels is geopend. TravelPro vroeg Suares hoe het met hem gaat, wat de laatste ontwikkelingen zijn op Curaçao en wat hij gaat doen voor Corendon Mangrove Beach Resort.

Hoe gaat het met je? “Met mij gaat het bijzonder goed, ik heb het afgelopen jaar heel erg veel geleerd. 2020 was voor mij een jaar van zelfreflectie, een jaar waarin ik heel veel heb geleerd, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Waarbij het nog sterker naar voren is gekomen dat ‘life is 10% what happens to you and 90% how you react to it’. Hierbij zijn ‘keep calm, stay focused and be creative’ een paar belangrijke pilaren.” Hoe zou je de situatie op Curaçao samenvattend omschrijven? “Curaçao is, zoals alle andere landen, zwaar getroffen door de pandemie. Vooral omdat de toeristische sector, onze grootste sector, door de lockdown en alle maatregelen die door diverse landen hebben genomen, het reizen naar Curaçao zwaar heeft belemmerd. Zo hebben we alleen nog maar vluchten uit Nederland en Miami, maar de aantal toeristen op het eiland zijn minimaal.”

Edward Suares

Verwacht je dat er dit jaar nog toeristen naar het eiland kunnen komen? “Ja, ik verwacht dat na 15 mei langzaam maar zeker weer de grenzen open zullen gaan en dat er weer toeristen zullen komen. Zeker vanuit Nederland en vanuit de Verenigde Staten. De vaccinaties gaan goed en het eiland zou vanaf de zomer weer op volle toeren kunnen gaan draaien, immers hebben we dan het grootste gedeelte van onze bevolking gevaccineerd en is het veilig om weer de toerisme te kunnen ontvangen.” Denk je dat er iets gaat veranderen aan het toerisme op Curaçao wanneer de coronacrisis achter de rug is? “Ik denk zeker dat er iets gaat veranderen aan het toerisme na de coronacrisis. We moeten wel, want economisch gezien is toerisme de enige sector die de economie weer kan laten groeien en het eiland heeft deviezen nodig, want ook voor de raffinaderij zien we geen snelle recovery. Er zijn al wat aanzienlijke veranderingen gebeurd kort voor en tijdens de pandemie. Zo is de vernieuwde Marriott geopend, met meer dan 100 kamers erbij, Hilton is gerenoveerd en omgebouwd naar een Dreams van de succesvolle keten AM resorts, ook Corendon heeft zijn nieuwe 399 kamers Corendon Mangrove Beach Resort geopend op 1 juli 2020, Santa Barbara is verkocht aan Sandels en daar zijn ze druk bezig met renovatie en het bijbouwen van additionele kamers en er is begonnen met de bouw van Courtyard by Marriott. Veel van deze partijen hebben hun eigen verkoopkanalen en ik denk zeker dat daardoor succes verzekerd is. Daarnaast zal mijn inziens toerisme snel groeien waardoor er zeker zo’n 2.500 tot 4.000 nieuwe kamers bij moeten komen.”

Hebben jullie al bezoekers gehad in het Terra Boutique Hotel, waarvan jij medeoprichter bent en dat in het voorjaar/zomer van 2020 haar deuren opende? “Ja we hebben al wat bezoekers gehad bij Terra, en de ervaringen zijn erg positief, we hadden ook best wat business in de books, dus het zag er heel goed uit voor 2021, maar door de verzwaarde maatregelen in maart hebben we voor april en mei een hoop annuleringen ontvangen, maar we verwachten voor de zomer weer een goede bezetting.” Hoe zijn de reacties van de eerste bezoekers op Terra Boutique Hotel? “De reacties zijn erg positief. Men vindt het een uniek concept, eentje die ze op Curaçao niet eerder hebben gezien. Ze vinden de service persoonlijk en de locatie top en ook hoe we met het behoud van de historische elementen toch een moderne beleving en ervaring hebben gecreëerd.” Denk je dat er iets gaat veranderen aan het toerisme op Curaçao wanneer de coronacrisis achter de rug is? “Ik denk zeker dat er iets gaat veranderen aan het toerisme na de coronacrisis. We moeten wel, want economisch gezien is toerisme de enige sector die de economie weer kan laten groeien en het eiland heeft deviezen nodig, want ook voor de raffinaderij zien we geen snelle recovery. Er zijn al wat aanzienlijke veranderingen gebeurd kort voor en tijdens de pandemie. Zo is de vernieuwde Marriott geopend, met meer dan 100 kamers erbij, Hilton is gerenoveerd en omgebouwd naar een Dreams van de succesvolle keten AM resorts, ook Corendon heeft zijn nieuwe 399 kamers Corendon Mangrove Beach Resort geopend op 1 juli 2020, Santa Barbara is verkocht aan Sandels en daar zijn ze druk bezig met renovatie en het bijbouwen van additionele kamers en er is begonnen met de bouw van Courtyard by Marriott. Veel van deze partijen hebben hun eigen verkoopkanalen en ik denk zeker dat daardoor succes verzekerd is. Daarnaast zal mijn inziens toerisme snel groeien waardoor er zeker zo’n 2.500 tot 4.000 nieuwe kamers bij moeten komen.” Hebben jullie al bezoekers gehad in het Terra Boutique Hotel, waarvan jij medeoprichter bent en dat in het voorjaar/zomer van 2020 haar deuren opende? “Ja we hebben al wat bezoekers gehad bij Terra, en de ervaringen zijn erg positief, we hadden ook best wat business in de books, dus het zag er heel goed uit voor 2021, maar door de verzwaarde maatregelen in maart hebben we voor april en mei een hoop annuleringen ontvangen, maar we verwachten voor de zomer weer een goede bezetting.” Hoe zijn de reacties van de eerste bezoekers op Terra Boutique Hotel? “De reacties zijn erg positief. Men vindt het een uniek concept, eentje die ze op Curaçao niet eerder hebben gezien. Ze vinden de service persoonlijk en de locatie top en ook hoe we met het behoud van de historische elementen toch een moderne beleving en ervaring hebben gecreëerd.”

Zijn er al touroperators die zich hebben gemeld om Terra Boutique Hotel te gaan verkopen? “Ja, we zijn inderdaad benaderd door enkele touroperators die ons willen gaan verkopen. Vooral in het hoger segment. Dat zal dan ook na de coronacrisis gaan gebeuren.” Ik zag dat je aan de slag bent gegaan als commercieel adviseur bij Corendon Hotels & Resorts en er aan de slag gaat met Sales & marketing for the North & South American market. Kan je de plannen iets toelichten? “De bedoeling is om de Noord-Amerikaanse en Zuid-Amerikaanse markten aan te gaan boren voor Corendon Mangrove Beach resort. Er staat nog een uitbreiding in de planning van ruim 450 kamers, en daarom is de doelstelling om zeker 75% van onze gasten uit deze markten te halen. We hebben gezien tijdens de coronacrisis hoe belangrijk directe verkoop is voor een hotel, daarom moeten we werken aan de naamsbekendheid van Corendon in deze continenten om zo de organisatie naar het volgende echelon te tillen.” Zou jij iets kunnen zeggen over de voortgang van het Corendon Mangrove Beach Resort? “We hebben vanaf het moment dat de deuren open zijn gegaan bij Corendon Mangrove Beach Resort een hele goede start gehad. We hebben boven verwachting gedraaid de afgelopen maanden, dus de verwachtingen voor de bezetting van het resort is erg positief, waardoor we heel snel weer aan de uitbreiding van fase 2 moeten beginnen.”

Deel dit artikel