Flip Stoltenborgh en Susan van Egmond spreken met ambassadeur Indonesië

Door: Arjen Lutgendorff


De reisbubbel tussen Nederland en Indonesië, waarover al eerder werd gesproken, lijkt er echt te gaan komen en wel in juni. Deze week sprak Bapak Mayerfas (ambassadeur van Indonesië) erover met Flip Stoltenborgh (oprichter/eigenaar Merapi Tour & Travel) en Susan van Egmond (directeur/eigenaar Tourism Marketing Concept/Wonderful Indonesia The Netherlands).

Stoltenborgh overhandigde tijdens het anderhalf uur durende overleg ook zijn onlangs uitgegeven boek ‘Trek in Indonesië’. Stoltenborg: “De ambassadeur nam het boek dankbaar en verwonderd over de inhoud in ontvangst. Met veel belangstelling vroeg hij of ik met Merapi Tour & Travel alle plaatsen had bezocht die in het boek staan. Het gesprek ging verder natuurlijk over de opening van de Indonesische grens voor toeristen. In juni staat een 'bubbel' gepland tussen Bali en Nederland. Gevraagd naar een routemap hoe Indonesië daarna verder open gaat kon hij nog niet geven, maar heeft nu in ieder geval wel de aandacht.” Hoe vonden jullie het om bij de ambassadeur aan te mogen schuiven? Flip: “Ik was zeer vereerd dat hij een heel uur voor ons had uitgetrokken. Het was een zeer open gesprek waarin natuurlijk de gevolgen van de pandemie zowel in Nederland als in Indonesië werden besproken. Waar wij hier verschillende soorten staatsteun ontvangen is dat in Indonesië nauwelijks aan de orde. Erg leuk was ook dat hij zijn voorkeur voor de pittige Padang-keuken naar voren bracht. Op het laatst kreeg ik nog een enorme opsteker: de ambassade gaat 100 exemplaren van het boek Trek in Indonesië bestellen voor promotie en relatiegeschenken. En bij het vertrek kregen we nog batik mondkapjes, Sumatraanse koffie en, wat ik al ruim een jaar mis, een paar pakjes kretek- (kruidnagel) sigaretten. Voor de ambassadeur was het ook erg verhelderend om hem het verschil uit te leggen tussen aanbieders van strandvakanties, de generieke rondreisaanbieders en de individuele maatwerkspecialisten. Daarmee werd voor hem ook duidelijk dat de bubbel met Bali niet direct een geschenk uit de hemel is voor de specialisten.” Susan: “Ik werk zeer nauw samen met het ambassade team, dus ik zelf heb zeer regelmatig overleg. De Indonesische ambassade is betrokken bij de ontwikkeling van toerisme naar het land en ziet toerisme als een belangrijke pijler voor vooruitgang.” Hebben jullie het over het reisadvies gehad en wat vond hij daar van? Wat vinden jullie zelf van het reisadvies? Flip: “We waren het er wel over eens dat een reisadvies gebaseerd moet zijn op het betreffende land of regio en niet een generiek oranje vanwege de situatie in het land van herkomst.” Susan: “In Indonesië is men bezig om Bali als eerste te kunnen openen. Daarin speelt de vaccinatiecampagne een belangrijke rol. In tegenstelling tot in Nederland heeft men er voor gekozen om allereerst de ‘workforce’ te vaccineren en daarbij heeft Bali voorrang gekregen. De regio's Sanur, Nusa Dua en Ubud zullen als eerste geopend worden. Het streven is dat alle mensen die in dit gebied wonen en werken gevaccineerd zullen zijn bij de heropening. Op Bali is op dit moment 70% van de populatie gevaccineerd. In de rest van Indonesië ligt dat percentage veel lager en zal dus mogelijk later ‘open’ gaan. Men mikt op de heropening van deze drie gebieden in de periode juni of juli, echter niets is nog zeker. Tevens zal men kiezen om te starten met een bubbel met zes landen. In Europa zou dat Nederland moeten worden. Ook dit is nog niet bevestigd en hangt af van de ontwikkelingen van de pandemie in beide landen. De komende weken gaan dus best spannend worden.”

Susan van Egmond, Flip Stoltenborgh en Bapak Mayerfas.

Vinden jullie dat er ieder moment gekeken moet worden om het reisadvies naar Indonesië te versoepelen? Flip: “Ja natuurlijk. Zodra een regio minder dan 100 besmettingen per 100.000 inwoners telt en aan een aantal andere voorwaarden wordt voldaan zou die regio op basis van Covid-19 van code-oranje moeten worden gehaald.” Susan: “Het is ook van belang dat het hier in Nederland beter gaat met de cijfers en de vaccinatiegraad. De situatie in Nederland zal zeker worden meegewogen in de beslissing.” Komt er met betrekking tot de reisbubbel ook een testreis? Susan: “Dit is nog niet bekend. Wij zouden dit met een aantal partners natuurlijk graag willen opzetten, maar dat is natuurlijk een geheel andere zaak omdat er dan in de eerste plaats een non-stop vlucht naar Bali zou moeten komen. Op dit moment biedt alleen Garuda Indonesia een non-stopvlucht aan naar Jakarta op Java en dan ben je dus nog niet op Bali. Dit zijn zaken die onderzocht worden hoe om te gaan met een eventuele overstap.” Flip: “We willen graag een testreis, maar alleen als het mogelijk is er wat culturele en avontuurlijke aspecten onder te kunnen brengen. Dus bezoek aan tempels, een kookworkshop, beklimmen van de vulkaan Gunung Agung, snorkelen bij de mantaroggen of raften. Dat soort dingen zijn voor Merapi wel essentieel.” Kunnen individuele reizigers op dit moment wel een ticket naar Indonesië boeken? Susan: “Een ticket boeken kan wel, maar Indonesië is niet open voor niet essentiële reizigers. Is er een dringende reden om toch te gaan, dan moet men allereerst een special visum aanvragen, vervolgens een negatieve PCR-test kunnen laten zien en in Indonesië minimaal vijf dagen verplicht in quarantaine gaan in speciale daarvoor aangewezen quarantaine hotels. Het is daar dus veel strikter dan in Nederland.”

Hoe gaat het met de Indonesië-specialisten in Nederland? Flip: “Beroerd… Ondanks de NOW- en TVL-regelingen leggen we iedere maand geld toe. De TVL-opslag annuleringskosten van 3,4% is berekend over de omzet van het eerste kwartaal 2019. Dat is voor de Indonesië-specialisten een kwartaal waar rond de 10% van de jaaromzet wordt behaald. Effectief is de toeslag dan 0,34%, terwijl de reële annuleringskosten ergens tussen de 3 en 4 procent liggen. Een soortgelijke seizoensinvloed geldt voor de TVL juni-september: Destijds werd het percentage vaste lasten voor de reisbranche nog bepaald op 4%. In het derde kwartaal werd dit gecorrigeerd naar 6%, maar een correctie van 4 naar 6% over onze topmaanden juni-september bleef achterwege. Daarnaast zijn er specialisten die geen gebruik kunnen maken van het Voucherfonds, omdat de terugbetaalcapaciteit door het fonds wordt berekend aan de hand van referentiejaar 2019. Voor Indonesië-specialisten was dat een zeer slecht jaar als gevolg van de aardbevingen op Lombok, de aardbeving en tsunami in Sulawesi en de tsunami in West-Java. Wanneer de berekening gebasseerd zou zijn over bijvoorbeeld het gemiddelde van 2017-2019 was de uitkomst absoluut anders en hadden we wél gebruik kunnen maken van het Voucherfonds. Gelukkig hebben de specialisten goed contact met hun klanten en zijn deze vaker bereid om hun voucher te gebruiken voor een toekomstige reis en worden omgeboekte reizen naar juli 2021 ook redelijk vaak omgeboekt naar 2022.” Waarmee zouden Indonesië-specialisten (extra) geholpen zijn? Flip: “Als de TVL-opslag voor annuleringskosten over de jaaromzet wordt toegewezen heeft dat direct een grote impact op beperking van het verlies en verbetering van de liquiditeit.”

Deel dit artikel