“Ik heb geen rancune richting Jan en Marije”

Prijsvrij en REWE willen d-reizen in ere herstellen

Door: Arjen Lutgendorff


Vrij snel na het faillissement van D-RT kwam Prijsvrij / REWE in beeld als partij die geïnteresseerd is om een doorstart te realiseren met ongeveer 130 winkels. TravelPro vroeg op Bevrijdingsdag aan Prijsvrij-directeur Marc van Deursen (Prijsvrij) hoe de vlag erbij hangt.

Hoe is het contact met de curatoren? Van Hillman Travel begrepen we dat ze al een tijd niks meer hebben gehoord. Hebben jullie net als hen contact met de familie Van den Broek (de oprichtersfamilie van d-reizen, red.) over het huren van panden? “Het contact met de curatoren is heel goed. Dat zegt misschien genoeg. Ik vond het wel zo chique om aan de familie Van den Broek te laten weten welke plannen wij hebben met d-reizen, want toen ik mijn carrière in de reissector startte waren zij één van de eerste klanten. We hebben hen laten weten dat het onze intentie is om het merk in ere te herstellen.” Jullie zijn dus nog wel geïnteresseerd in de naam d-reizen. “Wij gaan voor een volledige doorstart en gaan niet achter individuele winkels aan. Alles gaat bij ons via de curatoren, want we zitten in dat proces en het is het netst om op deze manier een gezonde doorstart te realiseren. Het ziet er op dit moment allemaal goed uit.” De oud-medewerkers van d-reizen zijn natuurlijk ook nieuwsgierig wat er gaat gebeuren. Kan je daar al iets over zeggen? “Daar kan ik helaas nog niks over zeggen. We zijn nu aanbeland in de due diligence fase (boekenonderzoek, juistheid van de aan koper gepresenteerde informatie, red.) en uiteindelijk hopen we dat er een gezonde doorstart kan komen. We hopen dat de doorstart met zoveel mogelijk medewerkers en winkels kan. Iedereen kan zelf de conclusie trekken dat de doorstart niet kan in de vorm zoals die was.” Ga je de samenwerking zoeken met (de grote) partners die d-reizen had? “Prijsvrij en REWE hebben nooit de deuren gesloten voor partners. REWE werkt in alle Europese landen eigenlijk met alle touroperators goed samen. In Nederland hebben we nooit een contract bij TUI gekregen. Ik denk dat dat ook te maken had met het verhaal dat toen wij net begonnen na de Tjingo-affaire. Zolang er een level playing field is en de afspraken zijn markt conform, dan staan we voor iedereen open en sluiten we niemand uit. Het staat iedereen ook vrij om niet met ons te werken. Wij sluiten voor geen enkele partner de deur.” Prijsvrij werd in 2010 opgericht door Van Deursen. Na een snelle groei is Prijsvrij sinds 2014 onderdeel van het Duitse reisconcern DER Touristik (onderdeel van REWE). DER Touristik is wereldwijd een bekende organisatie binnen de reis- en toerisme industrie met bekende merken zoals ITS, Jahn Reisen en Kuoni.

Marc van Deursen


“Wij sluiten voor geen enkele partner de deur”

Ik heb het idee dat het misschien voor jullie en andere partijen lastig is om de eerste stap te zetten. “Het is voor ons nu een beetje voorbarig om die stap te zetten, omdat er nog geen concrete deal is. Er zijn ook al mensen die vragen of ze te zijner tijd weer bepaalde onderdelen van ons kunnen overnemen. Ik wil eerst zeker zijn dat we een deal hebben met de curatoren. Als de deal er is, dan ga ik zeker contact leggen met iedereen in de branche die belangrijk is om de doorstart succesvol te maken. Daar hoort Arjan Kers (directeur TUI Nederland, red.) ook bij.” Heb je een indicatie gekregen van de curatoren wanneer zij verwachten dat jullie de overname kunnen afronden? “Zoals gezegd zitten we in de due diligence fase en dat kan denk ik redelijk snel gaan. We moeten natuurlijk voor onszelf goed weten of de gegevens die we hebben ook kloppen. REWE heeft een afdeling die vol aan de slag gaan met alle informatie en we hebben met z’n allen afgesproken dat we gaan proberen om in die check alle vaart te krijgen. Op die manier kunnen we zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen voor iedereen. Wij willen ook doorpakken, want je ziet dat de reisbranche wel weer wat aan het aantrekken is. Het zou een mooi moment zijn dat we met de herstart, na het afbouwen van de coronamaatregelen, ook met d-reizen weer verder kunnen.” Nu stond er in het eerste faillissementsverslag dat de meeste schuldeisers waarschijnlijk kunnen fluiten naar het geld dat ze eigenlijk nog tegoed hadden van D-RT. Jullie hadden ook nog een bedrag tegoed. Neem je zoiets mee in het gesprek met de curatoren? “Nee, dat is een utopie. Geen enkele curator neemt dat mee in z’n afweging. Die willen gewoon cash voor de assets die ze nog verkopen. Ik kan je nu al zeggen dat er geen enkele vorm van verrekening zal plaatsvinden.” Heb je het idee dat je nog aan het geld gaat komen waar jullie nog recht op hebben? “Ik ben natuurlijk zoals iedereen geïnteresseerd hoe alles is gegaan. Er wordt veel gezegd over d-reizen. Wij betalen ook rente op onze aandeelhouderslening, wij betalen ook ons personeel en investeren ook in IT. Dat zijn dingen die in een normaal bedrijf gewoon doorlopen, dus kun je iemand daar op afrekenen achteraf als een bedrijf is omgevallen? Dat denk ik niet. Ik denk wel dat er andere dingen zijn waar ik ook mijn vraagtekens bij heb, zoals hogere bedragen op vouchers. We zullen met z’n allen moeten afwachten wat de curatoren gaan vinden. Tot die resultaten vind ik het wel zo chique om niet teveel met vingers te wijzen, want ik denk dat niemand dit zo gewenst hebben. Ook Jan en Marije niet. Ik denk dat je in dit soort situaties, in je wanhoop om de boel overeind te houden, dingen doet die je niet zou doen wanneer je jezelf in een andere, betere situatie bevindt. Dingen waarvan je achteraf spijt hebt. Inmiddels is de merknaam ook terug heb ik begrepen.” Ben jij zo vergevingsgezind dat Jan over, bijvoorbeeld twee jaar, bij je aan de slag zou kunnen? “Ik ben zeker vergevingsgezind, maar je moet je afvragen of het handig is en of Jan het zou willen. Ik heb in ieder geval geen rancune richting Jan (Henne De Dijn, red.) of Marije (Haeck, red.). Ik denk dat je vergevingsgezind in het leven moet staan. Ik denk dat je niemand kan vinden die geen fouten maakt in het leven.”

Deel dit artikel