“Het persoonlijke contact met de reisagent is voor ons heel belangrijk”
Foto: Marcel Rommens / Shutterstock.com

Door: Sharon Evers
Binnen het sales-team van TUI Nederland hebben er wijzigingen plaatsgevonden; accountmanagers Marieke Jansen en Antoin Klein Hofmeijer zijn nieuwe uitdagingen binnen TUI aangegaan. Anne Tattersall en Rutgher Verstrepen versterken sinds kort het team, onder leiding van Dimitri Joannides. TravelPro sprak met het vijftal.
Marieke, je bent sinds kort Retail Manager Commercial bij de TUI reisbureaus. Hoe bevalt jouw nieuwe functie? Marieke: “De eerste 2,5 maand zijn zeer goed bevallen. Nu ik weer dichterbij de retail sta, voel ik me weer als een vis in het water. Sinds begin april is er veel gebeurd. Zo zijn de winkels weer open, kunnen we weer op reis en was de aftrap van onze nieuwe organisatiestructuur. Alles bij elkaar zijn het hectische tijden waar ik juist heel veel energie van krijg. Het is nog wel een beetje wennen nu ik niet meer in de oude rol zit en vers in de nieuwe, maar hiervan leer je het meest.”
Marieke Jansen
“Het doel is om de gehele retailorganisatie naar een hoger en nóg professioneler niveau te tillen”
Wat houdt de functie precies in? “De Retail Manager Commercial zorgt dat de commerciële doelstellingen van alle eigen reisbureaus worden behaald. Binnen de strategie en beleidskaders van de afdeling Retail van TUI Nederland analyseren wij verkoopcijfers, bepalen het productassortiment en benutten commerciële kansen. Het doel is om de gehele retailorganisatie naar een hoger en nóg professioneler niveau te tillen. Met als belangrijk speerpunt het continu verbeteren van de producten en dienstverlening naar onze klanten. Ik zie het als een uitdaging om hier mijn bijdrage aan te leveren.” Was het lastig om de keuze te maken en het salesteam te verlaten? “Een makkelijke keuze..? Nee, zeker niet. Bijna drie jaar geleden is mijn carrière bij TUI gestart als Accountmanager Retailpartners. Dit is een stap waar ik tot de dag van vandaag geen seconde spijt van heb gehad. De functie beviel mij erg goed. Maar omdat TUI volop in beweging is, ontstaan er nieuwe kansen. Ik heb een echt retail hart, waardoor ik ook geen moment getwijfeld heb toen deze functie beschikbaar kwam. Daarbij vind ik het ook erg belangrijk om mijzelf te blijven ontwikkelen en ben ik blij met de keuze die ik heb gemaakt om intern deze uitdaging aan te gaan.”
Antoin Klein Hofmeijer
“Wij zijn er klaar voor om ons stedenproduct nóg verder uit te bouwen in de toekomst”
Antoin, wat houdt jouw nieuwe functie precies in? “Eind mei ben ik gestart als Product Lead City voor de Western Region. Waar ik een ervaren team van zestien enthousiaste collega’s aanstuur. Samen met deze city-experts werken wij aan het samenstellen en inkopen van de leukste en meest originele city-belevingen. Dit doen wij niet alleen voor de Nederlandse markt, maar ook voor de Belgische. In diverse Europese steden en New York hebben we een prachtig stedenaanbod waarvoor wij accommodaties, vervoer en extra’s, denk aan transfers en excursies, aanbieden. En dit verkopen wij via de retail en op tui.nl. Wij zijn er klaar voor om ons stedenproduct nóg verder uit te bouwen in de toekomst.” Ga je het directe contact met de reisadviseurs missen? “Absoluut. Als accountmanager had ik veel contact met de retailpartners. Ik weet nog goed dat toen ik net startte in de functie de wereld er heel anders uitzag. Door goede marktomstandigheden wisten wij gezamenlijk mooie resultaten te behalen en zag ik veel retailpartners groeien door innovatief ondernemen. Hier kreeg ik altijd veel energie van. Het samen doelstellingen behalen en mooie campagnes opzetten. Maar toen kwam daar Covid-19. Een periode die we niet snel meer zullen vergeten. Mijn functie kreeg ook een andere inhoud. Zo was ik vooral bezig met het informeren, voucher- en overige processen uitleggen. Ik was een klankbord of luisterend oor. Al met al een zeer leerzame periode waar ik met toch ook met veel plezier op terugkijk. Hopelijk ondergaan we nu de laatste loodjes van deze uitdagende tijden zodat alle reisbedrijven weer op volle kracht vooruit kunnen en doen waar wij allemaal goed in zijn; reizen samenstellen en verkopen.” Welke doelen heb je jezelf gesteld? “Ik kijk er naar uit om samen met het Product team City van TUI het stedenaanbod verder uit te bouwen. Ook de retail zal hier een belangrijke rol in blijven spelen. Ik zal gesprekken blijven voeren om zo de behoeften van de city-klant goed in kaart te kunnen brengen. Daarnaast hebben wij nog een aantal mooie onderwerpen op de city-agenda staan bij TUI. Zodra daar meer nieuws over is, melden wij dat graag.”
Rutgher Verstrepen
“Ik vind het dan ook weer fijn om te mogen werken met alle (oud)bekenden uit de branche”
Rutgher, welkom terug op het oude nest, hoe bevalt het? “Hartelijk dank. Ik voel mij heel welkom. Leuk om oude bekenden en nieuwe gezichten te zien. In de drie jaar dat ik ‘buiten de deur’ ben geweest, is er een hoop veranderd en ondanks dat voelt het weer als vanouds. Ik vind het dan ook weer fijn om te mogen werken met alle (oud)bekenden uit de branche. Toch kan ik niet ontkennen dat corona een diepe indruk heeft achtergelaten bij mij persoonlijk alsook bij TUI. Maar ik zie tegelijkertijd óók de wil en drive om er weer vol voor te gaan. Om maximaal onze bijdrage te leveren aan (het boeken) van mooie vakanties.” Waar ben je werkzaam geweest voordat je terugkwam bij TUI? “Tot het begin van dit jaar was ik werkzaam bij Jaarbeurs en daarvoor bij Thomas Cook. Bij beide in de rol van Sales Manager. Het was een snelkookpan waarin ik veel heb geleerd en mijzelf behoorlijk heb ontwikkeld. En die kennis en ervaring neem ik mee naar TUI.” Welke verwachtingen heb je? Het zal een ‘andere’ baan worden dan pre-corona..? “De accountverdeling is veranderd. Deze is niet meer verdeeld op ligging of keten maar meer op expertise. Zo kunnen partners met een (directe) content feed of sterke online focus bij mij terecht. Verder zal ik mij bezighouden met Seat Only agenten. En als belangrijkste uitdaging ligt mijn focus op projecten die de business direct raken. Denk hierbij aan ons nieuwe boekingssysteem, nieuwe connectivities/aansluitingen en distributie. Zodra ik hier meer over kan vertellen kom ik zeker bij je terug.” Waar heb je het meeste zin in? “Ik kijk er naar uit om weer te bouwen. Samen met de collega’s en partners stappen maken. Vooral de laatste jaren heb ik gemerkt dat ik mij daar goed bij voel. En er staan mooie ontwikkelingen en projecten op de pipeline waar ik me de komende tijd vol op ga focussen.”
Anne Tattersall
“Met een vader die werkzaam was bij de salesafdeling van Arke is het mij met de paplepel ingegoten”
Anne, je was hiervoor productmanager, voor welke producten? “Ik ben de afgelopen acht jaar verantwoordelijk geweest voor Kroatië en Slovenië. Twee prachtige Balkan0bestemmingen die voor mij nog onbekend waren toen ik startte als Product Manager in het team van Jacques Crijnen. Naast het Product Management-vak heb ik in de eerste jaren ook zelf de bestemmingen ingekocht. Kortom, erg veel geleerd en veel kennis opgedaan. Tijdens mijn laatste (covid)jaren ben ik ook verantwoordelijk geweest voor Finland. Een prachtige en unieke bestemming waar wij als TUI een mooi product hebben neergezet.” Waarom heb je de stap naar het salesteam gezet? “Ik was toe aan een volgende stap in mijn carrière en dit was hét moment om een switch te maken. De kennis die ik bij product heb opgedaan kan ik heel goed gebruiken aan de andere kant van het bedrijf. Daarnaast heeft de afdeling Sales mij altijd getrokken. Zo was mijn eerste stage in het (toen nog Arke) salesteam. En is het mij, met een vader die werkzaam was bij de salesafdeling van Arke, met de paplepel ingegoten. Als product manager heb ik de laatste jaren ook heel intensief samengewerkt met Dimitri en zijn team. De klik was er al. Ik kijk er dan ook erg naar uit om samen met het salesteam en de retailpartners resultaten te behalen.” Waar heb je het meeste zin in? “Op dit moment speelt er ontzettend veel in het retail landschap. Er liggen dan ook enorm veel uitdagingen. Op korte termijn heb ik het meeste zin om face to face kennis te maken met de retail partners. Dat is voor mij sowieso de eerste stap. Hoe fijn is het om écht te weten wie jouw partners zijn.”
Dimitri Joannides
“De consument heeft, misschien nu wel meer dan ooit, behoefte aan contact met experts. De reisagenten en ZRA’s hebben kennis van zaken”
Dimitri, er breken eindelijk weer goede tijden aan, maar ook tijden waarin de reisadviseurs belangrijker dan ooit zullen zijn. Hoe zie je dit? “Onze industrie is heel hard geraakt, maar wij merken allemaal dat de reishonger van de consument weer toeneemt. Wat inhoudt dat wij gelukkig weer kunnen gaan bouwen. De consument heeft, misschien nu wel meer dan ooit, behoefte aan contact met experts. De reisagenten en ZRA’s hebben kennis van zaken. Zij maken samen met de klant, voor de klant, de ultieme reisbeleving. Maar ook ontzorgen ze, voorzien ze de klant van de juiste informatie en bieden ze begeleiding waar nodig.” Hoe is de relatie met de reisagent? Wat is er anders door de corona-ellende? “Het afgelopen jaar werd de relatie beheerst door repatriëringen, vouchers, betalingen en omboekingen. De relaties in onze industrie zijn onder druk komen te staan. Het is dan ook niet vreemd dat de relatie tussen touroperators en retailers om sommige vlakken veranderde. Touroperators en retailers moeten hun toegevoegde waarde nog meer bewijzen. Ik verwacht dan ook dat de business modellen er anders uit zullen gaan zien en anders ingevuld gaan worden. De relatie tussen TUI en de reisagent wordt nog belangrijker zodat wij er gezamenlijk voor zorgen dat de klant een onvergetelijke customer journey heeft. Digitalisering speelt hierin een belangrijk onderdeel. Zo is TUI continu bezig met de verbetering van de TUI app en er wordt gewerkt aan een nieuw boekingsplatform.” Er komt een sales run aan, kan je hier meer over vertellen? “Ja, gelukkig kan dat weer. We gaan in augustus en september weer de weg op. Het persoonlijke contact met de reisagent is voor ons heel belangrijk. Met deze salesrun willen wij waardering uitspreken naar onze partners. Deze Covid-crisis hebben wij samen doorgemaakt. En hoewel het einde nog niet volledig in zicht is, kunnen wij al wel vooruitkijken. Steeds meer landen kleuren geel en groen waardoor wij ons weer richten op sales, en dat is exact waar mijn afdeling voor staat.” Gaan jullie nog meer (andere) reisagenten-events organiseren? “Jazeker, het salescoördinatie-team is al druk bezig met de nodige voorbereidingen. De webinars, egames en TUI Today hebben wij al achter de rug. En als alle voorbereidingen voor de salesrun zijn getroffen, is het weer tijd voor events…” Ook Studiereizen? “We blijven dromen van studiereizen en dit zou zo maar een droom kunnen zijn die uitkomt.” Hoe ziet het salesteam er verder uit? Wie is waarvoor verantwoordelijk? “Naast het accountmanagement team bestaande uit Anne, Rutgher en mijzelf, hebben we ook de sales-coördinatoren. Ik ben heel blij dat het salescoördinatie-team bestaat uit de collega’s als voor de crisis (Jessica Breugem, Ellis Bergers, Karin Kamminga, Heleen Vetten en Jantine Beil). Het afgelopen Covid-jaar bestond het werk, voor het hele salesteam, uit ondersteuning op allerlei vlakken. Nu kan het team zich weer focussen op een breed scala aan werkzaamheden. Denk hierbij aan de dagelijkse verkoopondersteuning, organiseren van events en studiereizen, introductie van nieuwe producten (zoals de TUI Ticket Shop) en het beheersen van verkoopprocessen.” Heb je nog een boodschap voor de reisbureaus? “De verantwoordelijkheden voor de reisindustrie zijn enorm. Met TUI heeft de reisagent een betrouwbare leverancier. Het TUI Salesteam is namens TUI de spil in de samenwerking met de reisagent. Het TUI Salesteam heeft de ambitie om met de reisagenten uit de crisis te komen en te bouwen aan de toekomst.”