“Wat nou crisis, we breiden gewoon uit…”

Door: Sharon Evers


Als iemand niet gek te krijgen is, is het Minet van Wees (TravelXL@home) wel. Natuurlijk zal deze reisonderneemster wel eens een ‘baaldag’ hebben, maar dat zal ze niet zo snel laten merken. Schouders eronder en doorgaan. Sterker nog, Minet opende onlangs een tweede vestiging, dit keer in Den Bosch.

Onze eerste belafspraak wordt al snel verschoven, want ze verwacht klanten. Geen probleem natuurlijk. Zaken gaan altijd voor. Als ik Minet spreek, valt ze ook maar meteen met de deur het huis. “Er wordt lekker geboekt. Natuurlijk niet zoals het normaalgesproken zou zijn, maar ik boek toch mooie reissommen. Ik merk dat klanten wat gemakkelijker zijn, ze kiezen eerder voor een kamer met zeezicht, voor comfortclass of een ster meer. Daar mag ik best trots op zijn, dat probeer ik ook vaker tegen mezelf te zeggen. Door alle corona-ellende zou je dat bijna vergeten, omdat er zoveel omheen hangt wat minder leuk is en veel energie kost. Maar als ik dan kijk naar wat ik heb geboekt, dan zie ik dat het best goed gaat.” Niet dommer van geworden Natuurlijk heeft Minet - net als iedereen - ook een periode gekend dat er niets tot nauwelijks werd geboekt, haar vrijgekomen tijd bracht ze tijdelijk door bij de Rabobank. “Afgelopen zomer heb ik nog wel wat vertrekken gehad, maar toen dat in oktober opdroogde had ik al snel door dat ik zo niet de winter kon doorkomen. Ik vond het mentaal heel pittig. Ik heb altijd meer dan fulltime voor mezelf gewerkt en een goede boterham verdiend, nu werkte ik nog steeds meer dan fulltime en verdiende helemaal niets. Bij de Rabobank ging ik parttime aan de slag in de transactieverwerking op de particuliere afdeling. Ik was er hartstikke blij mee, maar heel eerlijk, ik miste het direct klantencontact heel erg. Ik kon zelf mijn tijd indelen, dus ik begon heel vroeg en was in de middag klaar, waardoor ik het in de eerste maanden goed kon combineren met mijn reisbureau. Maar ik kreeg het als reisadviseur steeds drukker. Gelukkig ook maar, want daar ligt echt mijn passie. Eind april heb ik de baan bij de bank dan ook opgezegd. Maar als ik merk dat ik in oktober weer een slechte winter tegemoet ga, ga ik zeker weer op zoek naar een tijdelijke baan. Je wordt er nooit dommer van.”

Minet van Wees


“In Den Bosch zijn een aantal kantoren gesloten en hij stimuleerde mij om er een te openen, juist ook omdat er geen TravelXL-vestiging zit. Waarom ook niet, dacht ik meteen”

Vloggen Als je met haar praat, denk je dat ze altijd vrolijk aan de dag begint. Dit is meestal het geval! Maar ik probeer altijd om niet in het openbaar, zoals op Facebook, te klagen. Volgens mij zitten mijn klanten er niet op te wachten om te horen dat ik bijvoorbeeld geen steun krijg. Ik wil altijd positief naar buiten komen.” Dat deed Minet onder meer door te gaan vloggen. “Doodeng natuurlijk, maar het werkt wel. Mensen waarderen het enorm. Ik beantwoord vragen, maar neem ze ook mee op reis. Ik ben afgelopen weekend op Kreta geweest en heb daar Princess Irini (TUI) bezocht. Naast mijn eigen vlog heb ik twee andere video’s gemaakt. Eén algemene waarin ik verwijs naar de lokale reisagent en een filmpje met het TravelXL-logo. Collega’s kunnen deze vlog gerust gebruiken voor hun eigen social media met de hashtag #princessirini.”

Tekst gaat verder onder deze vlog.

Tweede vestiging Al bijna twintig jaar is Minet zelfstandig reisadviseur met een kantoor in Leersum. Sinds kort is daar Den Bosch aan toegevoegd. “Dat krijg je als je een relatie hebt met iemand die daar woont”, zegt ze lachend. “In Den Bosch zijn een aantal kantoren gesloten en hij stimuleerde mij om er een te openen, juist ook omdat er geen TravelXL-vestiging zit. Waarom ook niet, dacht ik meteen. Ik laat hiermee ook iets positiefs zien. Wat nou crisis, we breiden gewoon uit…” In Den Bosch heeft Minet nog geen fysiek kantoor, maar bezoekt ze klanten op afspraak bij hen thuis. “En door corona heb ik Zoom ontdekt en zet ik dit ook wel eens in. Het werkt goed, want we zien elkaar en het beeldscherm kan worden gedeeld en zo zoeken we samen naar een geschikte reis. Zo zie je maar, corona heeft ook nog wel iets goeds opgeleverd. Haha.” Van grote (meer)waarde “Ik merk ook dat ik veel nieuwe klanten erbij heb gekregen, dit zijn vaak mensen die zelf hun vakantie in elkaar zetten en dat nu niet meer willen of durven te doen. Ze zoeken de veiligheid, het vertrouwen en het ontzorgen van een reisbureau. Begrijpelijk, want hoe je het went of keert, zodra mensen in het vliegtuig stappen, stoppen ze met nadenken. Ik verwacht dat mensen me deze zomer vaker gaan opzoeken bij vragen en dat is natuurlijk geen probleem. Men is meer onzeker nu en heeft vragen als: ‘Wat kan er?’, ‘Waar mogen we naartoe?’, ‘Wat moeten we allemaal regelen?’. Ik help ze hier natuurlijk graag mee. Ook met het downloaden van bijvoorbeeld de PCR-testresultaten.” Een fee rekent Minet hier niet voor. “Nee, ik weet dat sommige collega’s het wel doen, maar ik doe het nog niet. Natuurlijk heb ik er wel over nagedacht. Net als over offertekosten, die ik overigens ook niet bereken. Mijn reisbureau zit al jaren in Leersum, een dorp waar ik heel veel mensen ken en andersom. Het gebeurt me nauwelijks dat een offerte niet wordt geboekt. In Den Bosch heb ik die bekendheid vanzelfsprekend nog niet.” Maar wat nog niet is, kan uiteraard nog komen.

Deel dit artikel