Door: Arjen Lutgendorff


Uslu (Corendon): “We zijn back in business”

Het is druk tijdens de opening van het Corendon Mangrove Beach Resort, maar Atilay Uslu (oprichter Corendon) maakt met iedereen een praatje. Het is bijzonder om zoveel mensen bij elkaar te zien in een periode waarin dat niet (vaak) voorkomt. Uslu wil de festiviteiten die afgelopen week werden georganiseerd niet als ‘openingsfeest’ bestempelen.

Door: Arjen Lutgendorff


Uslu (Corendon): “We zijn back in business”

Het is druk tijdens de opening van het Corendon Mangrove Beach Resort, maar Atilay Uslu (oprichter Corendon) maakt met iedereen een praatje. Het is bijzonder om zoveel mensen bij elkaar te zien in een periode waarin dat niet (vaak) voorkomt. Uslu wil de festiviteiten die afgelopen week werden georganiseerd niet als ‘openingsfeest’ bestempelen.

“Het is niemand de afgelopen maanden ontgaan, corona, dat ellendige corona. Wereldwijd bijna 11 miljoen besmettingen gemeten en ruim een half miljoen doden. Niet gemeten, kan je dit aantal met tien vermenigvuldigen. Nederland heeft bijvoorbeeld 50.000 besmettingen gemeten, maar 5,5% immuniteit. Dat betekent 5,5% dat is bijna 1 miljoen mensen. Het coronavirus is uitgeraasd boven Europa. Gelukkig zijn er nog maar heel weinig besmettingen en wordt er veel getest”, zo laat Uslu in het begin van zijn speech weten. Gas geven In Noord- en Zuid-Amerika zijn er meer dan 100.000 besmettingen In Noord- en Zuid-Amerika zijn er meer dan 100.000 besmettingen per dag. Uslu: “Curaçao ligt er vlakbij zonder dat er sprake is van besmettingen en dat is echt knap. Wij, als Corendon Mangrove Beach Resort, gaan op dit moment geen zakendoen met Noord- en Zuid-Amerika. Er zijn wel uitzonderingen, zoals Canada. Tot 1 oktober zullen we dan ook niet meer dan 100 kamers bezetten.

Op die manier willen we rustig opengaan. Vanaf 1 oktober dan willen we, als dat kan en is toegestaan, wat extra gas geven wat betreft toeristen.”

Reactie op pandemie “Begin maart zag ik dat het de verkeerde kant opging met corona. Als eerste reisorganisatie besloot ik om alle reizen van Corendon tot 17 april en later tot 31 mei en weer later tot 26 juni te annuleren. Dit waren meer dan 200.000 klanten die niet op vakantie konden gaan. Zij hadden zich er allemaal op verheugd, maar konden niet gaan. Dat deed mij pijn natuurlijk. Al onze hotels zijn 15 maart dichtgegaan. Wij hebben met onze eigen hotels 10.000 bedden. Onze totale vloot, ik praat over drie airlines, was dit jaar gepland op 42 toestellen. We konden er 21 teruggeven en de andere 21 hebben ruim drie maanden gras gegeten. Al onze restaurants en beachclubs zijn dichtgegaan. Wat ik de afgelopen 25 jaar heb opgebouwd is allemaal stil komen te vallen. Dit was best wel heftig voor ons.”

“Het is niemand de afgelopen maanden ontgaan, corona, dat ellendige corona. Wereldwijd bijna 11 miljoen besmettingen gemeten en ruim een half miljoen doden. Niet gemeten, kan je dit aantal met tien vermenigvuldigen. Nederland heeft bijvoorbeeld 50.000 besmettingen gemeten, maar 5,5% immuniteit. Dat betekent 5,5% dat is bijna 1 miljoen mensen. Het coronavirus is uitgeraasd boven Europa. Gelukkig zijn er nog maar heel weinig besmettingen en wordt er veel getest”, zo laat Uslu in het begin van zijn speech weten. Gas geven In Noord- en Zuid-Amerika zijn er meer dan 100.000 besmettingen In Noord- en Zuid-Amerika zijn er meer dan 100.000 besmettingen per dag. Uslu: “Curaçao ligt er vlakbij zonder dat er sprake is van besmettingen en dat is echt knap. Wij, als Corendon Mangrove Beach Resort, gaan op dit moment geen zakendoen met Noord- en Zuid-Amerika. Er zijn wel uitzonderingen, zoals Canada. Tot 1 oktober zullen we dan ook niet meer dan 100 kamers bezetten. Op die manier willen we rustig opengaan. Vanaf 1 oktober dan willen we, als dat kan en is toegestaan, wat extra gas geven wat betreft toeristen.” Reactie op pandemie “Begin maart zag ik dat het de verkeerde kant opging met corona. Als eerste reisorganisatie besloot ik om alle reizen van Corendon tot 17 april en later tot 31 mei en weer later tot 26 juni te annuleren. Dit waren meer dan 200.000 klanten die niet op vakantie konden gaan. Zij hadden zich er allemaal op verheugd, maar konden niet gaan. Dat deed mij pijn natuurlijk. Al onze hotels zijn 15 maart dichtgegaan. Wij hebben met onze eigen hotels 10.000 bedden. Onze totale vloot, ik praat over drie airlines, was dit jaar gepland op 42 toestellen. We konden er 21 teruggeven en de andere 21 hebben ruim drie maanden gras gegeten. Al onze restaurants en beachclubs zijn dichtgegaan. Wat ik de afgelopen 25 jaar heb opgebouwd is allemaal stil komen te vallen. Dit was best wel heftig voor ons.”

Overlevingsmodus Net uit de winter en een grote investering op Curaçao van heel veel miljoenen moest Corendon over op een overlevingsmodus. “Ik heb verantwoordelijkheid voor ruim 4.000 medewerkers. In Turkije, Nederland, Curaçao en op Ibiza. Helaas hebben wij afscheid moeten nemen van een aantal collega’s. We zijn als Corendon-familie zwaargeraakt door het coronavirus.” Vooruitkijken “Genoeg over corona, nu moeten we vooruitkijken, hoe gaan we weer opstarten? Ons motto is, verantwoord reizen. In eerste instantie openden we de hotels in Amsterdam op 1 juni jl. Vervolgens Ibiza en Curaçao Mangrove Beach Resort op 1 juli en als laatste Livingstone op 1 augustus.” Corendon startte 26 juni jl. met de eerste vlucht naar Bulgarije. “We zijn weer back in business. We gaan geen winst maken dit jaar, dat is ook niet onze bedoeling, maar we gaan wel overleven.”

Voordeel bij toeristen Uslu laat weten dat hij altijd denkt vanuit de klant. “Ik ben marketeer en een commercieel iemand en denk altijd vanuit de klant.

Je komt aan op de luchthaven, daar begint het al. Medewerkers zijn afhankelijk van de toerist. Gasten hebben een transfer nodig, per bus, huurauto of taxi. Bij het hotel aangekomen zijn er alle medewerkers die de toerist helpen. Daar houdt het niet bij op. Alle bedlinnen, handdoeken, strandlaken, enzovoorts moeten worden gewassen. Dit doen we niet zelf, maar daarvoor werken we samen met een externe partij. We moeten ontzettend veel inkopen en dat doen we op lokaal niveau. Denk ook aan bier, cola, Blue Curaçao en noem maar op. Als de gasten op excursie gaan of op eigen houtje het eiland ontdekken, dan kopen ze souvenirs of lekker eten. Als hotel betalen we van alles, ook aan belastingen. Er zijn ook heel veel toeristen die verliefd worden op het eiland, een tweede huis kopen of investeren. Curaçao heeft zoveel te bieden. Rijke cultuur, geschiedenis, kunst, natuur, prachtige stranden en een vriendelijke, warme en swingende bevolking. Banken, accountant, shopping centra, enzovoorts, er zijn zoveel voorbeelden te noemen van partijen die er voordeel van hebben als er toeristen zijn op het eiland.”

Overlevingsmodus Net uit de winter en een grote investering op Curaçao van heel veel miljoenen moest Corendon over op een overlevingsmodus. “Ik heb verantwoordelijkheid voor ruim 4.000 medewerkers. In Turkije, Nederland, Curaçao en op Ibiza. Helaas hebben wij afscheid moeten nemen van een aantal collega’s. We zijn als Corendon-familie zwaargeraakt door het coronavirus.” Vooruitkijken “Genoeg over corona, nu moeten we vooruitkijken, hoe gaan we weer opstarten? Ons motto is, verantwoord reizen. In eerste instantie openden we de hotels in Amsterdam op 1 juni jl. Vervolgens Ibiza en Curaçao Mangrove Beach Resort op 1 juli en als laatste Livingstone op 1 augustus.” Corendon startte 26 juni jl. met de eerste vlucht naar Bulgarije. “We zijn weer back in business. We gaan geen winst maken dit jaar, dat is ook niet onze bedoeling, maar we gaan wel overleven.” Voordeel bij toeristen Uslu laat weten dat hij altijd denkt vanuit de klant. “Ik ben marketeer en een commercieel iemand en denk altijd vanuit de klant. Je komt aan op de luchthaven, daar begint het al. Medewerkers zijn afhankelijk van de toerist. Gasten hebben een transfer nodig, per bus, huurauto of taxi. Bij het hotel aangekomen zijn er alle medewerkers die de toerist helpen. Daar houdt het niet bij op. Alle bedlinnen, handdoeken, strandlaken, enzovoorts moeten worden gewassen. Dit doen we niet zelf, maar daarvoor werken we samen met een externe partij. We moeten ontzettend veel inkopen en dat doen we op lokaal niveau. Denk ook aan bier, cola, Blue Curaçao en noem maar op. Als de gasten op excursie gaan of op eigen houtje het eiland ontdekken, dan kopen ze souvenirs of lekker eten. Als hotel betalen we van alles, ook aan belastingen. Er zijn ook heel veel toeristen die verliefd worden op het eiland, een tweede huis kopen of investeren. Curaçao heeft zoveel te bieden. Rijke cultuur, geschiedenis, kunst, natuur, prachtige stranden en een vriendelijke, warme en swingende bevolking. Banken, accountant, shopping centra, enzovoorts, er zijn zoveel voorbeelden te noemen van partijen die er voordeel van hebben als er toeristen zijn op het eiland.”

Martin de Boer (directeur Marketing), Biray Öğüt (General Manager Corendon Mangrove Beach Resort), Atilay Uslu (oprichter Corendon), Wout Tieleman (Project Manager) en Gunay Uslu (Director Hotel Development & Design Corendon Hotels & Resorts).