Door: Arjen Lutgendorff

“Allemaal negatief getest, dus de veiligste vlucht in jaren”


Bijna tien uur een mondkapje op

Het was even wennen, maar uiteindelijk zeer goed te doen, bijna tien uur een mondkapje op tijdens de eerste KLM-passagiersvlucht naar Curaçao. Dat er iemand achter mij zwaar aan het ademen was in zijn mondkapje, wat je extra goed hoort, nam ik op de koop toe.

Door: Arjen Lutgendorff

“Allemaal negatief getest, dus de veiligste vlucht in jaren”


Bijna tien uur een mondkapje op

Het was even wennen, maar uiteindelijk zeer goed te doen, bijna tien uur een mondkapje op tijdens de eerste KLM-passagiersvlucht naar Curaçao. Dat er iemand achter mij zwaar aan het ademen was in zijn mondkapje, wat je extra goed hoort, nam ik op de koop toe.

Voor vertrek naar Curaçao verzamelen we in de KLM Crown Lounge. Even daarvoor werden er nog volop instructies gegeven aan het KLM-personeel achter de incheckbalies, aangezien er voor een bezoek aan Curaçao vandaag de dag meer papierwerk nodig is dan gebruikelijk. Uiteindelijk loopt alles vlotjes en je vliegt door security in een mum van tijd. Bij het boarden en aan boord werd er ‘streng’ toegezien op het dragen van een mondkapje, maar in de grote hal op Schiphol en in de winkelgebieden voor en na de douane draagt lang niet iedereen een mondkapje. Er wordt wel omgeroepen om dat te dragen.

Bijna volle kist In de KLM Crown Lounge spreekt Harm Kreulen (directeur KLM Nederland) de genodigden die met Corendon, Curaçao Tourist Board en KLM meegaan naar de opening van het nieuwe Corendon Mangrove Beach Resort en de ‘opening’ van Curaçao toe. Kreulen laat weten blij te zijn met het initiatief van Corendon en met het feit dat de overheid op Curaçao haar grenzen weer opengesteld heeft. Op de eerste vlucht gingen uiteindelijk 296 passagiers mee. Kreulen niet, die had een directie-overleg. Horten en stoten Het is nog steeds onvoorstelbaar dat halverwege maart de gehele wereld op slot ging. Schiphol veranderde in een spook-luchthaven en de gehele reisindustrie, van hotels en airlines tot touroperators, kwam tot stilstand. Langzamerhand is diezelfde reisindustrie weer aan het opstarten, hoewel dat met horten en stoten gaat. Schiphol liet al weten dat de luchthaven een toename verwacht van het aantal reizigers. De luchthaven zet niet overal de anderhalve meter te kunnen garanderen, dus worden reizigers aangeraden mondkapjes mee te nemen en deze te dragen wanneer afstand houden niet mogelijk is.

Wanneer jouw klant zover is, zijn wij er klaar voor

Een nieuwe stad ontdekken, het weerzien met familie en vrienden, de wereldreis waarvoor jouw klant spaarde... Zoveel dromen die moesten wachten. Maar, het leven komt weer op gang. Dromen veranderen in plannen en plannen in nieuwe avonturen. Wanneer jouw klant zover is, zijn wij er klaar voor. Bekijk de video

Wanneer jouw klant zover is, zijn wij er klaar voor

Een nieuwe stad ontdekken, het weerzien met familie en vrienden, de wereldreis waarvoor jouw klant spaarde... Zoveel dromen die moesten wachten. Maar, het leven komt weer op gang. Dromen veranderen in plannen en plannen in nieuwe avonturen. Wanneer jouw klant zover is, zijn wij er klaar voor. Bekijk de video

Atilay Uslu (Corendon), Gunay Uslu (Corendon), Harm Kreulen (KLM) en Muryad de Bruin (Curaçao Tourist Board).

Lage frequentie KLM heeft in de maand juni naar 75% van al haar Europese gevlogen en naar 80% van haar intercontinentale bestemmingen gevlogen. Kreulen: “In capaciteit is het niet meer dan 30%, omdat de frequentie naar die bestemmingen laag is. Bij de helft van die intercontinentale bestemmingen draait het ook alleen maar om vracht, bij de andere helft nemen we ook passagiers mee.” Schiphol laat weten dat er vanaf begin juni dagelijks zo’n 10.000 reizigers en ruim 200 vluchten van en naar Schiphol geweest. De verwachting is dat dit aantal de komende weken oploopt naar 30.000 tot 40.000 reizigers en om en nabij 350 vluchten per dag. In dezelfde periode vorig jaar verwelkomde de luchthaven ruim 210.000 reizigers en bijna 1.450 vluchten per dag.

Het is een andere service “We zijn langzaam aan het opstarten, maar we hebben nog een hele lange weg te gaan. Jullie zijn allemaal getest op corona, allemaal negatief, dus dit wordt de veiligste vlucht die we in jaren hebben gehad”, aldus Kreulen. KLM heeft haar servicepakket aan moeten passen. Bij binnenkomst in het vliegtuig ligt er een zak met etenswaren en drinken op de stoel. Tijdens de vlucht naar Curaçao werd er een warme maaltijd geserveerd, maar geen warme drankjes als thee of koffie. Ook alcoholische drankjes zijn (vooralsnog) verdwenen. Kreulen: “Het is een andere service dan men gewend is van KLM. Het cateringconcept is aangepast, maar ook procedures bij boarding en aan boord. Loop niet te veel rond. De mondkapjes zijn, ondanks dat iedereen negatief is getest op corona, bij het boardingproces nodig, evenals aan boord.”