Door: Dylan Cinjee


“We gaan niet opeens Reisbureau Travel Club heten”

“Met het team op het hoofdkantoor zorgen wij dat onze franchisenemers optimaal kunnen werken”

Toerkoop en The Travel Club hebben vorige week de intentie uitgesproken dat de leden van Toerkoop zich gaan aansluiten bij de reisbureauformule van The Travel Club.

“The Travel Club ziet zichzelf al geruime tijd niet meer als ZRA-keten, maar als reisbedrijf. Als reisbedrijf faciliteren wij graag de ZRA, maar ook het stenen reisbureau (ZRB)”, aldus Jeannie Vincent en Martine de Knoop. “Met het team op het hoofdkantoor zorgen wij dat onze franchisenemers optimaal kunnen werken en gebruik kunnen maken van onze diensten zoals inkoopkracht, IATA, trainingen, workshops, studiereizen, software, app, 24/7 contactcenter, accountmanagement et cetera, maar wel met behoud van hun eigen unieke identiteit. De verkoop komt inmiddels ook weer op gang. De ondernemers die aansluiten, hebben lagere kosten dankzij de besparingen die hiermee worden gerealiseerd. Op de specifieke behoefte van de aan te sluiten reisbureaus binnen The Travel Club, zal gericht worden ingesprongen.” TravelPro vraagt zich af wat de ondernemers van Toerkoop van deze aansluiting vinden en sprak met Jeroen van Sprang (eigenaar Del Monde Reizen en voorzitter Toerkoop) en Leo van Rooy (eigenaar Van Rooy Reizen).

“Op de specifieke behoefte van de aan te sluiten reisbureaus binnen The Travel Club zal gericht worden ingesprongen.”
image
image

Jeroen van Sprang is niet alleen als voorzitter bij Toerkoop, maar ook als reisbureauondernemer blij met het feit dat Toerkoop zich aansluit bij The Travel Club. “Het is belangrijk om verder te kijken dan de neus lang is. We zijn een lange tijd heel succesvol geweest met de manier waarop we gewerkt hebben, maar de wereld veranderd, kijk maar naar deze tijd. Het aansluiten bij een organisatie als The Travel Club met een goede backoffice, een goede organisatiestructuur en die goed contact heeft met onze leveranciers gaat ons alleen maar vooruit helpen. Voor de reisagenten die werkzaam zijn op de reisbureaus hoeft er in principe niets te veranderen. We kunnen op dezelfde manier blijven werken met dezelfde naamvoering gezien Toerkoop toch al een tijd van de gevel was. Wel zijn de mogelijkheden om anders te gaan werken aanwezig. Je kan als een reisbureau blijven fungeren, maar je kan ook verder gaan als ZRO mocht dat beter werken. Er is dus een mogelijkheid om je bij de andere formules van The Travel Club aan te sluiten. Persoonlijk blijf ik als zelfstandig reisbureau fungeren met mijn eigen SGR en ANVR. Maar het werkt twee kanten op, dus het kan ook zijn dat er een ZRO bij The Travel Club liever als reisbureau gaat acteren. Het aanbod van The Travel Club is een stuk breder, maar ook qua marketing en communicatie kunnen we sneller gaan werken. Daarnaast kunnen we onze klanten beter bedienen, omdat The Travel Club daar de juiste mensen voor in huis heeft.”

Aansluiting zoeken Als voorzitter is Van Sprang al een tijdje bezig met de toekomst van Toerkoop. “We hebben alle leden erbij betrokken en verschillende scenario’s geschetst. Je kan natuurlijk blijven werken zoals we de afgelopen jaren hebben gedaan, maar dan moet je met z’n allen gaan investeren want er moet een groei worden gerealiseerd. Je kan ook zeggen: ‘We trekken de stekker eruit en houden er mee op’. Maar er was een optie op samenwerking en aansluiting te zoeken bij deze club. Uiteindelijk is The Travel Club er als de beste partner uitgekomen op het gebied van bedrijfsfilosofie, in het idee hoe de wereld in elkaar steekt en waar wij ons het prettigst bij voelen. We zijn een kleine club, er zijn korte lijnen om met elkaar te communiceren en een-op-een gesprekken te voeren. Hierdoor kan je alle leden betrekken bij een keuze als deze. Als ik de geluiden hoor van onze leden is iedereen heel enthousiast en ik zie iedereen hierin meegaan. Toch blijft het een lastige tijd. Neem maar als voorbeeld dat Johan Bakker opeens de stekker eruit moest trekken, dat had ik ook niet helemaal zien aankomen.”

Boekingen Sinds anderhalve week komen er weer langzaam nieuwe boekingen binnen laat Van Sprang weten. “Het is nog niet zaligmakend, maar we zien wel dat er toch weer mensen zijn die willen. Toch regeert nog steeds de angst en daar is een zeer negatieve rol voor de pers weggelegd. De manier waarop ze dingen naar buiten brengen is onjuist. Nu ook met de reisadvies Spanje, wat een storm in een glas water is met een klein gebied op 200 kilometer van de kust, maar de pers suggereert alsof Spanje weer helemaal op slot gaat. Dan help je de branche wel om zeep. Als we dit jaar 10% tot 15% van de omzet mogen behouden dan denk ik dat je op de goede weg zit. Voor 2021 ga ik uit van een 50% omzet. Terugkomend op de samenwerking met The Travel Club verwacht ik dat alles per 1 januari 2021geregeld is en we de aansluiting gerealiseerd hebben.”

“Ik verwacht dat we per 1 januari 2021 de aansluiting gerealiseerd hebben”
“Met het aansluiten van de Toerkoop-reisbureaus ontstaat er een win-winsituatie”

Positieve ontwikkeling Van Rooy ziet het als een positieve ontwikkeling. “Ik heb mij in 1999 bij Toerkoop aangesloten en na twintig jaar is het misschien wel eens tijd voor weer eens wat nieuws. In de laatste jaren zijn er ons helaas wat leden ontvallen door allerlei uiteenlopende redenen. Daarbij bleef onze contributie ook maar stijgen, dus als reisbureau willen we natuurlijk wel voldoende waar krijgen voor dat geld. Op een gegeven moment wordt dat gewoon te duur en moet je op zoek naar een alternatief, daar is deze samenwerking uitgekomen.” Voor het reisbureau zelf verandert er praktisch niks. “Dat moet natuurlijk in de toekomst nog wel blijken en onze portefeuille wordt vergroot, dus dat is een zichtbare positieve verandering. The Travel Club is vorig jaar begonnen met een module voor reisbureaus en dat staat bij hen ook nog een beetje in de kinderschoenen. Dus met het aansluiten van de Toerkoop-reisbureaus ontstaat er een win-winsituatie. The Travel Club krijgt niet de minste reisbureaus erbij en wij kunnen gebruikmaken van de knowhow van The Travel Club en hun lijnen naar de verschillende reisorganisaties, IATA et cetera. Ik verwacht ook niet dat de klant er veel van gaat merken. Twee jaar geleden is er al besloten om de naam Toerkoop niet meer te voeren. Toen waren we al bezig met de toekomst, waardoor de samenwerking voor klant vrijwel onzichtbaar zal zijn, naast een breder aanbod. We behouden gewoon onze eigen namen zoals Van Rooy Reizen, Del Monde Reizen en Travel-Point Reizen. We gaan niet opeens Reisbureau Travel Club heten, dat zou alles heel erg verstoren en dat willen we juist niet. We behouden ook ons eigen ANVR-nummer. Wel is het zo dat de waarheid van vandaag de leugen van morgen is, want het kan snel gaan en al helemaal in deze tijd.”

Sterker uitkomen Op dit moment zijn alle reisbureaus nog druk met de coronacrisis. Van Rooy: “Alle zaken zijn op dit moment een beetje bijzaken, maar er is ook een tijd na corona. Je moet op een gegeven moment naar buiten komen met een plan voor de toekomst. Maar op dit moment is het vooral vechten voor je bestaan. Zelf ben ik nog niet optimistisch over de boekingen, wat we nu zien is een twijfelende consument die het niet meer weet. Dat wordt met name gevoed door allerlei nieuws over reisadviezen die eerst op geel gaan en dan weer delen op oranje. Een consument is daar gevoelig voor. Wij moeten het hebben van vliegvakanties en ik merk dat veel consumenten dat nog niet zien zitten. Op ons reisbureau verkopen we veel reizen naar bestemmingen buiten Europa en verzorgen meer alternatieve producten. Wat dat betreft zitten wij in een nog ernstiger vaatje, want buiten Europa is het nog overal code oranje. We kunnen dus nog niet onze echte business uitvoeren. De eerste klanten die nu weer terugkomen van hun vakantie worden op dit moment onze ambassadeurs die kunnen vertellen hoe het nu gaat op vakantie. Maar ook die klanten kunnen het maken of breken. Mochten zij bijvoorbeeld een mindere ervaring hebben gehad. Wel verwacht ik dat als we deze crisis overleven we er sterker uitkomen dan we erin gingen, omdat klanten nu wel meer de waarde van het reisbureau zijn gaan inzien.”