Door: Sharon Evers


Europees aanbod voor specialisten verre bestemmingen

“Het is een kinderdroom die uitkomt”

Touroperators moeten nu eigenlijk in hun hoogtijdagen zitten, maar helaas. Door corona worden er nu vakantiehuizen in Nederland aan de man gebracht, enkele last-minutes geboekt en specialisten op verre bestemmingen breiden uit met Europees aanbod. Behouden deze reizen hun eigen identiteit en wat verdien je erop? TravelPro sprak met Tim en Hilda van der Wel (Avila Reizen) en Jozef Verbruggen (Untamed Travelling).

Deel dit artikel

Avila Reizen breidde onlangs haar aanbod uit met Avila Europa Reizen, privé villa’s en Avila Arrangementen Benelux. De eerste doet zich vanzelfsprekend raden, de tweede betreft een wereldwijd aanbod aan privé villa’s maar met tevens een uitgebreid aanbod in Europa, en onder de derde vallen onderdelen als: Vliegen per helikopter over Nederland, golfen op Landgoed Anderstein, Antwerpen ontdekken in een authentiek Volkswagen-busje, maar ook diners in Michelinsterren restaurants, goed gevulde picknickmanden en heerlijke proeverijen. Van der Wel: “De trigger voor het moment waarop we hiermee van start zijn gegaan is uiteraard dat we snel voorzagen dat reizen dichtbij eerder aantrekt dan ver weg in de huidige coronacrisis. Maar het moet natuurlijk wel allemaal matchen met de lange termijnvisie. We hebben vanaf de allereerste dag dat we met Avila Reizen startten de droom gehad ooit een allround touroperator te worden waarbij ons merk een bepaald type reis vertegenwoordigd. We hebben de afgelopen tien jaar vele mooie projecten binnen Europa mogen uitvoeren voor vaste klanten. Denk aan grote incentives in IJsland, Roemenië en eigenlijk wel op alle bestemmingen waar we nu mee uitbreiden. We doen al tien jaar lang contacten op, zijn zelf (met het hele team) fervente Europa-reizigers en hebben de ingangen et cetera. Lange termijn dromen waarin we eerder door drukte niet konden doorpakken hebben we nu versneld verwezenlijkt.”

Bittere noodzaak Op de vraag of deze uitbreiding bittere noodzaak is of was het altijd al een wens van de specialist, antwoordt Van der Wel: “Het is een combinatie van beide. De droom was er altijd al maar ik denk niet dat we er op korte termijn officieel mee van start zouden zijn gegaan.” Het kostte Avila Reizen drie maanden om deze aanvulling op het bestaande aanbod te ontwikkelen. Voor deze reizen werkte de touroperator in het verleden eerder met de betrokken leveranciers. “We hebben ook veel rechtstreekse contacten door ons lidmaatschap bij Traveller Made wat tevens veel bijzondere voordelen oplevert voor wanneer men via ons boekt. Ook ons agentschap voor National Geographic Expeditions biedt vaak snelle ingangen.” DNA “In hoeverre bevatten deze Europese reizen ons DNA? Daar kan ik snel antwoord op geven, namelijk 100%. Onze slogan is ontdekkingsreizen met een vakantiegevoel. Wij zijn ontdekkingsreizigers pur sang en dat kan dichtbij en ver weg. Hand in hand met comfort, service, ontzorgen en bijzondere ervaringen. Typische Avila-ingrediënten zijn wildlife, gastronomie, cultuur en historie, weg van de massa (door minder bekende plekjes of hotspots maar dan op exclusieve wijze) en lokale ontmoetingen.”

Hilda en Tim van der Wel

De Europese reizen worden door Avila Reizen opgesplitst in Europa en de Benelux. Volgens Van der Wel is dit een bewuste keuzen. “Het verschil zit hem erin dat het buiten de Benelux rondreizen betreft (met verblijf op verschillende locaties,) terwijl de arrangementen (in de Benelux maar ook in Noord-Frankrijk en West-Duitsland) korte uitstapjes zijn met enkele overnachtingen in één hotel met daarbij altijd een culinair aspect inbegrepen en één of enkele bijzondere activiteiten. We hebben zelfs een Avila Arrangement in onze eigen hometown, Haarlem, met verblijf in een boutique hotel, diner in een twee sterrenrestaurant in de duinen en een privé tour met een Avila local guide.” Van der Wel laat weten erg te spreken te zijn over de reacties van de consument en reisagent. “Die zijn verrassend positief. Het is natuurlijk best spannend, maar dat is het leven an sich. Als we iets positiefs uit de coronacrisis kunnen halen dan is het wel het besef van uitdagingen met een grote glimlach aangaan in het leven. Zeker als het goed voelt. Opvallend is dat de privévilla’s, een aparte tak binnen ons Europa aanbod, snel worden opgepakt.” De verdiensten zijn overigens hetzelfde voor de retail als op het bestaande aanbod. Avila is tevens bezig om het Europese aanbod verder uit te breiden.

“Vooropgesteld met bestemmingen waar we reeds ervaring op hebben. Dat zijn bijvoorbeeld Georgië en Armenië. Daarnaast is de touroperator bezig om het aanbod in de Verenigde Staten verder te ontwikkelen, een grote bestemmingen waar we voor vaste klanten al veel hebben mogen doen in het verleden, we moeten onze extra tijd momenteel natuurlijk nuttig besteden.” Omzet is hoger dan verwacht Zoals waarschijnlijk elk bedrijf in de reisbranche, heeft Avila Reizen ook betere tijden gekend. “Maar we zijn strijdlustig, positief ingesteld, hebben veerkracht, doorzettingsvermogen, flexibiliteit, heel veel liefde en creativiteit en geloven heilig in een mooie toekomst. We halen veel energie uit onze klanten, het team en onze partners. Bij de digitale reisbeurs onlangs kwam dat allemaal mooi samen ook. Wat we ontzettend hopen, is dat wij een stukje positiviteit weten te verspreiden naar de branche en alle reisliefhebbers. Het is een prachtig geschenk iedere keer als we dat bereiken. Bovendien is de omzet, ondanks laag, hoger dan de verwachtingen.”

Jozef Verbruggen

Kinderdroom Niet alleen Avila biedt sinds kort reizen binnen Europa aan, ook Untamed Travelling is daar onlangs mee begonnen. “Een kinderdroom”, noemt Jozef Verbruggen (oprichter/directeur) het. Een wens die door deze crisis versneld is uitgekomen. De specialist in maatwerk biedt reizen overal ter wereld aan, maar Europa ontbrak nog. “We groeiden te hard om deze droom te verwezenlijken, maar door corona en na drie maanden omboeken hebben we het sneller weten te ontwikkelen à la Untamed. Dat is overigens ontzettend goed gelukt.”

Pijn Verbruggen is net terug van een reis naar de Baltische Staten. “Het was zo fijn om weer op reis te zijn. Je kan het vergelijken met tandpijn, als je middenin die pijn zit besef je niet hoeveel pijn je hebt. Als die pijn dan weg is, realiseer je je pas hoe zeer dat het deed.”

Hieronder geeft Verbruggen antwoord op vragen als: hoe je in deze tijden van continu veranderende reisadviezen nog kan touroperaten? Welke landen vallen er onder het Europese aanbod van Untamed? Hoe ziet het verdienmodel eruit? Maar ook of deze periode is gebruikt om kritisch naar het bestaande aanbod te kijken? Daarnaast geeft Verbruggen zijn kijk op het reisadvies…