Door: Sharon Evers


SGR: "We werken aan een nieuw ‘voucher’-plan met ANVR en Economische Zaken"

Begrijpen consumenten nu wel het nut van de SGR-voucher? Hoeveel vouchers zijn er al uitgeschreven? Wat gebeurt er met de €150 miljoen euro van de staat? Wat gebeurt er na 1 september en is een SGR-bijdrage door de consument noodzakelijk? TravelPro sprak met Erik Jan Reuver (directeur SGR).

Deel dit artikel

Miscommunicatie Luchtvaart- en SGR-vouchers, door miscommunicatie - ook vanuit de overheid en andere instellingen - wisten consumenten het verschil niet meer. Het was een harde kluif voor de verschillende betrokkenen om dat eens goed en duidelijk uit te leggen.

En met succes. “Ik denk dat het inmiddels duidelijk is bij de consument, we ontvangen er nauwelijks vragen over. Daarnaast denk ik dat de ACM en Consumentenbond en dergelijke het ook wel hebben begrepen en dat er nu de juiste informatie op hun sites geven.”

image
image

Erik Jan Reuver


“Op dit moment hebben we nog niet veel schades gehad en hebben we voldoende middelen om onze verplichtingen na te komen jegens de consument bij een faillissement”

Plan Reuver kan geen exacte bedragen noemen, maar vreest nu al dat er voor honderden miljoenen aan vouchers zijn uitgeschreven. De €150 miljoen euro die SGR als lening van de staat heeft ontvangen, is een faciliteit die alleen gebruikt mag worden bij een faillissement van SGR-deelnemers. “Dit geld wordt overigens alleen gebruikt bij extreme scenario’s en is niet bedoeld om aan te wenden voor vouchers.

Daarvoor hebben we samen met de ANVR een ander plan ontwikkeld dat nu bij het Ministerie van Economische Zaken ligt. We zijn daarover aan het praten, zoals dat heet.”

Hoe dit plan eruitziet, legt Reuver in de video hieronder uit. Maar ook wat er met de garantie op de vouchers na 1 september gebeurt.

Faillissementen Ondanks dat het aantal faillissementen volgens Reuver nog ‘meevalt’, vielen er toch al een paar reisbureaus om en onlangs viel het doek voor Tenzing Travel. Waar worden deze eventueel nog uit te voeren reizen ondergebracht?

Wie bepaalt dat? Reuver: “Daar gaan wij niet over, dat ligt in handen van curator die benoemd is bij dit faillissement. Deze curator onderhandelt nu ook met partijen over een eventuele overname van de naam en de reizen. Meer in onderstaande video.

SGR-bijdrage door consumenten Op de vraag of Reuver vindt dat er iets moet komen als een SGR-bijdrage door consumenten, antwoordt hij: “Ik vind van wel, zodra dit nodig is. Op dit moment hebben we nog niet veel schades gehad en hebben we voldoende middelen om onze verplichtingen na te komen jegens de consument bij een faillissement. Maar zodra de pot leeg is, vind ik dat die heffing er moet komen om de SGR-pot weer aan te vullen.

Die consumentenbijdrage is dan bedoeld om in de toekomst garanties op boekingen te kunnen geven, maar op dit moment is dit nog niet aan de orde.” In onderstaande video vertelt Reuver over welk bedrag de eventuele toekomstige SGR-bijdrage door consumenten moet zijn en op welk termijn dit kan komen. Maar ook of de directer van SGR zelf op vakantie gaat….