Door: Sharon Evers


NCL: “We ontwikkelen verschillende scenario’s voor als we weer mogen varen”

Reisbureaus, touroperators, airlines, busbedrijven, noem maar op, maar ook zeker de cruisesector wordt door deze coronacrisis keihard geraakt. TravelPro sprak met Kevin Bubolz (Managing Director NCL Europa).

Deel dit artikel

“De afgelopen maanden waren behoorlijk onzeker en dat is het nu nog steeds. Een pandemie van deze omvang heeft niemand ooit meegemaakt. Het is een behoorlijk uitdagende tijd. Niet alleen voor ons, maar voor alle rederijen en andere bedrijven in onze sector. Deze crisis raakt de reisbranche vol in het hart. Het vraagt van ons om op een andere manier naar ons product te kijken. Deze crisis zorgde ervoor dat we een behoorlijke tijd letterlijk offline zijn. Het begin van deze pandemie stond in het teken om gasten weer thuis te krijgen. Dat vergde ontzettend veel energie en doorzettingsvermogen van ons team, omdat veel landen hun luchtruim sloten en er geen aansluitende vluchten meer waren. We hebben hierdoor ook zelf vliegtuigen gecharterd en dat niet doorberekend aan onze gasten. Het was een flinke operatie. Het thuisbrengen van onze bemanningsleden was weer een ander en nieuw hoofdstuk, dat met de nodige strubbelingen ook is gelukt. Een andere uitdaging was dat onze schepen geen havens om aan te meren, ondanks dat er geen enkele COVID-19-besmettingen waren aan boord. Maar het is ons wel gelukt, onze schepen liggen nu aan wal bij havens over de hele wereld.”

Kevin Bubolz

Leerproces Dat deze periode een bak ellende is, kan Bubolz bevestigen. Om er toch een positieve draai aan te geven, zegt hij: “Ondanks dat het niet de meest fijne periode is - op z’n zachts gezegd - leren we er ook van. Het maakt ons creatief. Het zorgt ervoor dat we nog kritischer naar ons product, naar onze schepen, kijken. De hygiënemaatregelen die normaalgesproken worden genomen aan boord zijn nu nog strikter. Maar de schepen hebben ook gloednieuwe luchtfiltratiesystemen gekregen, verhoogde saneringsmaatregelen en zijn er aangescherpte gezondheids- en veiligheidsprotocollen aan boord. De gezondheid en veiligheid van onze gasten en bemanning blijft te allen tijde onze eerste prioriteit. Aanvullende details worden bekendgemaakt zodra onze plannen zijn afgerond en wij onze activiteiten weer kunnen hervatten.” Samen sterker Onlangs heeft NCL een samenwerking met Royal Caribbean Group aangekondigd om verbeterde gezondheids- en veiligheidsnormen op het gebied van cruisen te ontwikkelen als reactie op de wereldwijde COVID-19 pandemie. De cruisemaatschappijen hebben de Amerikaanse gouverneur Mike Leavitt en Dr. Scott Gottlieb gevraagd om als co-voorzitters van een nieuwgevormde groep van deskundigen genaamd de ‘Healthy Sail Panel’ te dienen. Het panel werkt gezamenlijk aan aanbevelingen voor cruisemaatschappijen om hun volksgezondheidreactie op COVID-19 te bevorderen, de veiligheid te verbeteren en om gereed te staan voor de veilige hervatting van activiteiten. Het panel met deskundigen is al ruim een maand werkzaam en zal eind augustus de eerste aanbevelingen delen.

De cruisemaatschappijen vertellen dat het werk van het panel een ‘open bron’ wordt en dat het vrij kan worden overgenomen door bedrijven of industrieën die zouden kunnen profiteren van de wetenschappelijke en medische inzichten van het panel. “Dit ongekende virus vereist dat we ongekende normen op het gebied van gezondheid en veiligheid ontwikkelen. Het aan boord brengen van deze gerespecteerde experts om ons vooruit te helpen toont onze toewijding aan het beschermen van onze gasten, bemanning en de gemeenschappen die wij bezoeken. We concurreren elke dag om de vakantiegangers, maar we concurreren nooit op gezondheids- en veiligheidsnormen. Terwijl de cruise-industrie altijd strenge gezondheidsnormen heeft gehad, bieden de unieke uitdagingen door Covid-19 de kans om de later nog hoger te leggen. Gezondheid en veiligheid zijn de hoogste prioriteiten voor alle leden van de CLIA-cruiselijn, zoals blijkt uit dit initiatief van twee van onze grootste leden. Wij prijzen dit en alle inspanningen van onze leden, groot en klein, aan die onvermoeibaar werken aan de juiste protocollen op basis van input van gezondheidsautoriteiten en medische deskundigen in de VS en in het buitenland.” Meest normale cruisebeleving NCL heeft tot het einde van september alles cruises geannuleerd. De meest gestelde vraag is nu: wanneer mogen we weer uitvaren? “Het antwoord is ons en alle andere rederijen nog niet bekend. Die onzekerheid is erg vervelend. We zijn nu bezig met het ontwikkelen van verschillende scenario’s voor als we wel weer mogen varen.

Ondanks dat we wachten op het antwoord op bovengenoemde vraag, verkopen we al wel toekomstige cruises voor later in 2021 en verder. Dat loopt aardig goed. Voor 2020 en begin 2021 verkopen we praktisch niets.” Om te weten wanneer de cruisesector weer opstart, zijn de rederijen en dus ook NCL continu in gesprek met overheden, gezondheidsorganisaties, airlines en havens. “Als we het doen, willen we het ook goed doen, zo normaal mogelijk. Maar het opstarten zal stap voor stap verlopen. We gaan dan een transitieperiode in van enkele maanden. Momenteel bekijken we dagelijks hoe deze periode eruit moet gaan zien. Dat vraagt om de medewerking van de genoemde instituties, maar ook van de landen en hun reisadviezen. We willen onze gasten ook landexcursies aanbieden.” Monitoren “De opstartfase zal gefaseerd verlopen. Niet alle schepen zullen meteen uitvaren en niet alle routes zullen direct worden gevaren. Maar we moeten eerst bekijken, monitoren, hoe alles zich ontwikkelt en hoe het in de praktijk werkt. Maar een ding is wel zeker; er zal meer ruimte zijn per passagier op de schepen.” Hij vult aan: “Daarnaast weten we zeker dat mensen weer gaan cruisen. En geef ze eens ongelijk.” Boodschap voor jou “Hang in there. Onze Business Development Directo, Jennifer Pichl, en het hele team van NCL is er om jullie te steunen waar nodig. Wij hebben er alle vertrouwen in om binnenkort terug te keren naar onze favoriete plek, de zee.”