Door: Sharon Evers


“Angst is niet te verzekeren”

+ video

Geannuleerde vluchten, dichte accommodaties, onzekere reisadviezen en de extreme angst van de consumenten, zorgen ervoor dat het ondernemen in de reisbranche er niet gemakkelijker op wordt. Aan het woord is Hans Mosselman (directeur/eigenaar SolFly).

Deel dit artikel

Door: Sharon Evers


“Angst is niet te verzekeren”

+ video

Geannuleerde vluchten, dichte accommodaties, onzekere reisadviezen en de extreme angst van de consumenten, zorgen ervoor dat het ondernemen in de reisbranche er niet gemakkelijker op wordt. Aan het woord is Hans Mosselman (directeur/eigenaar SolFly).

Deel dit artikel

Dit jaar is het vijf jaar geleden dat Mosselman zijn rentree in de reissector maakte met SolFly, niet wetende dat hij tijdens het lustrumjaar met tig uitdagingen te maken ging krijgen. “Het zijn enorm heftige tijden. Ik heb in al die jaren dat ik werkzaam ben in de reisbranche heel wat crisissen meegemaakt, maar nog nooit van dit formaat. Dit overstijgt alles en we zijn er nog lang niet, we weten nog niet wanneer alles weer normaliseert. SolFly zat in een goede flow, begin maart liepen we ruim 40% voor in vergelijking met vorig jaar. We groeiden enorm en verwachtten een prachtig jaar te gaan draaien. Nu is helaas alles anders. We moeten reëel naar de cijfers blijven kijken, ik doe me niet beter voor dan dat het is. Met elke boeking zijn we hartstikke blij, ook voor de accommodatie-verschaffer.” “We moeten ons meer gaan richten op kwaliteit” Mosselman geeft antwoord op de vraag: Kan je dit zomerseizoen als verloren beschouwen? Maar ook waarom hij graag ziet dat airlines het aanbod voor zomer 2021 nu boekbaar zouden moeten maken. “Anders raken we klanten kwijt. De zomervakantieganger zal zijn vakantie niet snel verschuiven naar komende winter, dat is toch vaak een andere doelgroep. Desalniettemin verwacht ik dat we een redelijke winter zullen gaan draaien.

Daarvoor wordt mondjesmaat geboekt, maar het loopt niet storm.” Als er iets is, wat Mosselman na deze crisis anders zou zien, is het wel de prijsgedrevenheid binnen de branche. “Als ik aan anderen buiten de sector vertel wat onze brutowinstmarge is, zie ik mensen hun hoofd schudden. We werken allemaal voor marges die nergens over gaan, zeker gezien de risico’s die we lopen. In maart hadden we veel mensen in de Algarve zitten, die moesten worden teruggehaald en dat kostte bakken met geld dat totaal niet in verhouding stond met de verdiensten en de risico’s die wij lopen. Ik hoop dat deze situatie bij ons allemaal het besef brengt dat we moeten gaan richten op kwaliteit en laten we met z’n allen een gezondere brutomarge nemen, waarin we onze kosten kunnen betalen. Dat we als branche weer gezond gaan worden. Ik ga ook niet roepen dat wat er ook gebeurt wij altijd zullen overleven. Dat is onzin. We zijn afhankelijk van omstandigheden waar wij geen invloed op hebben. We hebben wel het geluk dat Spanje, Portugal en Griekenland onze hoofdlanden zijn, bestemmingen waar mensen nog wel - zij het mondjesmaat - op vakantie gaan en het is een redelijk simpel product. Maar als je een product verkoopt dat zich richt buiten Europa, dan wordt het wel erg lastig. Dat is buitengewoon te betreuren.”

Angst Ondanks dat we weer mogen, zoals dat door veel collega’s op social media wordt geroepen, is het volgens Mosselman lang niet zo gemakkelijk. “Als ik alleen al kijk naar de maand juli, is meer dan 50% van de boekingen geannuleerd. Dit komt onder meer doordat airlines de heen- of terugvlucht er uitgooien, accommodaties helemaal of gedeeltelijk dicht zijn, maar vooral omdat de angst er bij de consument goed in zit. Te goed. Dat zullen we met z’n allen moeten aanpakken, we moeten de mind-set van de consument zien te veranderen. Natuurlijk gaat gezondheid voor alles, maar een beetje meer vertrouwen zou veel schelen. Een verblijf op bijvoorbeeld een van de Griekse eilanden is een stuk veiliger dan in Zeeland. Op Kos en Rhodos zijn geen corona-besmettingen geweest. Maar de meesten zijn ontzettend bang. Om een voorbeeld te noemen; de driesterrenaccommodatie van onze klanten zat nog dicht, we hebben hen omgeboekt naar een vijfsterrenhotel. Maar toch zijn ze niet op reis gegaan, puur uit angst. Angst is niet te verzekeren en kan je lastig bij mensen weghalen, maar we moeten het wel proberen. Daarentegen zien we dat de consument die wel op vakantie gaat, het ontzettend naar zijn zin heeft. Het is een stuk minder druk op de vakantiebestemmingen, de dienstverlening is nog nooit zo goed geweest en de prijzen zijn van een uitstekend niveau. Ik moet ook realistisch zijn, want een mondkapje dragen met 35 graden is natuurlijk niet fijn. Maar al met al, we krijgen veel goede reacties terug van consumenten die wel gaan.”

Airline-irritatie Een ander struikelblok is voor Mosselman dat airlines er zonder pardon vluchten annuleren. “Het kan dan gaan om de heen- of terugvlucht. Ik kan dan wel op mijn kop gaan staan, maar ze doen het gewoon. Wij dragen onze aansprakelijkheid, waardoor de kosten voor ons zijn. Dat zijn lastige dingen.” Op de vraag of het nog wel leuk is om in deze tijd in het toerisme te werken, antwoordt Mosselman: “Je moet heel erg van dit vak houden, want anders houd je het niet vol. Ik heb natuurlijk ook fantastische tijden meegemaakt. Maar vroeger gunden we elkaar in deze branche meer dan nu. Daarom blijf ik pleiten om bepaalde zaken, zoals het wegnemen van de angst bij consumenten, dit samen op te pakken. Als branche en op een evenwichtig moment, want we moeten niet gaan roepen dat corona onder controle is. We houden allemaal van ons mooie vak, dat mogen we nooit vergeten. Samen moeten we de consument weer vertrouwen te geven.” Mosselman uitte enkele weken kritiek tegenover Transavia. “De airline wachtte ontzettend lang met het versturen van vouchers, laat staan terugbetalingen. We hebben pas enkele refunds ontvangen. Ik vind het ook bijzonder dat we stoelen opnieuw moeten inkopen, terwijl we nog geld moeten ontvangen. Daar moet beter naar worden gekeken. Ik begrijp dat het voor Transavia hartstikke moeilijk is, maar het kan niet zo zijn dat stoelen die al zijn betaald voor de tweede keer moet worden betaald. We moeten de stoelen direct en helemaal betalen, ook al gaat de klant pas over een jaar weg. Dat zijn dingen die we nu door deze crisis op het spoor komen, maar hier moeten we met zijn allen wat aan doen. Dit is heel schadelijk voor ons.”

Hans Mosselman


“Ik ga ook niet roepen dat wat er ook gebeurt wij altijd zullen overleven”

Onbegrijpelijke reisadviezen De continu veranderende reisadviezen maakt het touroperaten er niet gemakkelijker op. Op de vraag of Mosselman dit met samengeknepen billen volgt, antwoordt hij: “Tuurlijk. Als touroperator baart me dit wel zorgen. Zeker omdat ik het niet altijd begrijp, de argumenten zijn onduidelijk. We hebben er niets aan als de hele reiswereld omvalt door onbegrijpelijke argumenten.” Stijgende stedentrips Ondanks dat de zon-, zee- en strandvakanties bij SolFly achterblijven, doen de stedenreizen het volgens Mosselman erg goed. “Ik weet niet hoe dat kan, kan de vinger er ook niet op leggen. Maar het is wel zo. Het verbaast me ook dat mensen kiezen voor plekken waarvan ze kunnen verwachten dat het er erg druk is, zoals Madrid, Londen en Parijs.” Aan het lanceren van een Nederlands aanbod peinst Mosselman niet. “Ik zie de pogingen voorbijkomen, maar ik sta voor schoenmaker blijf bij je leest. Europa en kleinschalige accommodaties zijn ons terrein, daar zijn we ontzettend goed bekend en kunnen wij het verschil maken.”

B2C-website Door deze crisis heeft Mosselman ondervonden dat mensen het verschil kunnen maken. “Ik ben ontzettend blij met mijn mensen, maar ook met de retailers. Mede daarom hebben we besloten om de B2C-website offline te halen, als een extra steuntje in de rug voor de retail.” In onderstaande video vertelt Mosselman er meer over. Maar ook beantwoordt hij de vraag: of het komende zomerseizoen als verloren beschouwd kan worden.