Door: Sharon Evers


Boeren verhuurders van vakantiehuizen goed?

+ video

Wie nu zoekt naar een vakantiehuis in en rondom Nederland komt bedrogen uit. Of betaalt drie keer de normale vraagprijs, maar dat zal te maken hebben met vraag/aanbod. Of toch niet? TravelPro sprak met Frans Schoon (Novasol), Rudolf Verbeek (Interhome) en Hanita van der Meer (Belvilla).

Deel dit artikel

Door: Sharon Evers


Boeren verhuurders van vakantiehuizen goed?

+ video

Wie nu zoekt naar een vakantiehuis in en rondom Nederland komt bedrogen uit. Of betaalt drie keer de normale vraagprijs, maar dat zal te maken hebben met vraag/aanbod. Of toch niet? TravelPro sprak met Frans Schoon (Novasol), Rudolf Verbeek (Interhome) en Hanita van der Meer (Belvilla).

Deel dit artikel

Hanita van der Meer (Brand PR Director o.a. Belvilla)

Hanita van der Meer kennen we van Thomas Cook. Drie maanden na het faillissement van de reisorganisatie ging ze aan de slag als Brand PR Director voor OYO Vacation Homes, waar Belvilla onderdeel van is. In deze video vertelt Hanita over de vakantiehuizenmarkt, Belvilla en gaat ze in op de - door reisagenten genoemde - slechte bereikbaarheid van het bedrijf.

Rudolf Verbeek (Commercieel Manager bij HHD): “Voor de vakantiewoningverhuurders is dit natuurlijk een bijzonder lastig jaar. Boekingen voor vakanties van Nederlanders in eigen land voor de afgelopen en komende maanden zijn zeer bemoedigend. Het niveau van vandaag van de dag ligt boven dat van vorig jaar. Toch willen we niet euforisch zijn, want het verloop van de pandemie is niet te voorzien. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland hebben we gemerkt dat het binnenlandse toerisme dit jaar erg populair is. Maar het grote aantal annuleringen zullen we, ondanks dat er momenteel veel wordt geboekt, niet meer gaan inhalen dit jaar. Dat mensen momenteel massaal kiezen om met eigen vervoer naar een privéwoning te gaan is absoluut waar. Vakanties in een vakantiewoning zijn ideaal en geheel uitvoerbaar volgens de maatregelen van de overheidsinstanties. De reis wordt meestal gemaakt met een eigen auto en ter plaatse brengt de gast zijn vakantie door binnen de ‘eigen’ vier muren. Men kan zelf koken en de woningen hebben vaak een grote tuin met privézwembad, helemaal coronaproof en volledig passend in het thema ‘social distancing’.” Nederlanders willen tóch graag op pad “Door de coronacrisis zijn de prijzen voor onze vakantieappartementen en -huizen niet gestegen of gedaald. De contracten met de eigenaren voor het zomerseizoen 2020 en dus de bijbehorende kortingen, zoals die nu op onze website staan, zijn al voor de coronacrises getekend.” Verbeek laat weten dat Interhome een run heeft gehad op de accommodaties in Nederland. “Maar Nederlanders willen toch graag op pad en de laatste weken zijn het met name de bestemmingen Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland die het erg goed doen.” Mocht het reisadvies voor bepaalde landen - waar op dat moment huizen door Nederlanders worden gehuurd - op oranje springen dan nemen de meeste reisagenten/klanten zelf direct contact met Interhome op. “Tegenwoordig met social media weten klanten vaak heel snel dat er iets gaande is op hun vakantiebestemming. Ons hoofdkantoor zit in Zwitserland en zij kijken naar de officiële statements van een land zelf.

Neem nu recent Kroatië. Het land zelf zegt geen Nederlanders te weigeren en het is een advies om niet te gaan en dat maakt het allemaal wel lastiger. Wij hebben natuurlijk ook met onze huiseigenaren te maken. Die worden niet blij dat wij een woning twee dagen voor aankomst annuleren, terwijl het land zegt dat Nederlanders gewoon welkom zijn. Elke gast proberen we uiteraard zo goed mogelijk te helpen. Den één wil omboeken naar een ander land de ander kiest ervoor om volgend jaar naar de betreffende woning te gaan. Gelukkig komen we er vaak wel uit met klant of retailer. De meeste mensen zijn gelukkig heel flexibel.” Tot nu toe heeft Interhome bij een officiële lockdown haar gasten de betaalde reissom cash uitbetaald. “De meeste gasten hebben het geld al binnen vier werken ontvangen. Daarnaast zijn we erg flexibel met omboeken. Alle boekingen met een vertrek van meer dan 43 dagen voor aanvang mogen sowieso kosteloos gewijzigd worden naar andere periode of zelfs een andere woning of andere bestemming. Dus klanten die nu twijfelen om dit jaar te gaan, boek ze gerust om naar volgend jaar.” Blijven investeren “De bescherming van onze medewerkers en onze gasten heeft de hoogste prioriteit. Met name op onze lokale kantoren waar we gasten ontvangen voor sleuteloverdracht en bij de eigenaren zijn er diverse maatregelen getroffen. Denk alleen al aan de schoonmaak van de woningen. Voor een uitgebreide lijst verwijs ik naar deze link.” Al met al is Verbeek positief over de toekomst en ziet dat nu al terug in het aantal boekingen voor 2021. “Zowel wintersport als zomer gaan beiden erg goed. Grote partners die nu opeens veel interesse hebben in betrouwbare partners voor vakantiewoningen. Ook vanuit ons hoofdkantoor wordt er echt vooruitgekeken. Afgelopen week is onze nieuwe corporate website online gegaan en binnen enkele weken zal het nieuwe partnerportal worden geïntroduceerd. Hiermee kunnen retailers/partners nog makkelijker boeken. Sinds begin juli hebben we onze eerste LSO (Local Service Office) geopend in Nederland. Dit doen we vanaf de Stelhoeve en Waterresort Oosterschelde in Wemeldinge. Deze vakantieparken gaat Interhome vanaf 1 november exclusief verhuren. Daarnaast wordt er vanuit dit kantoor regionaal vakantiewoningen ingekocht. Ondanks deze coronatijden blijft Interhome dus investeren in de toekomst”

“Dichtbij is populair”

Frans Schoon (Regional Director Benelux Novasol): “De verhuur van vakantiewoningen is de laatste maanden sinds de versoepelingen en open grenzen sterk aangetrokken. Het product vakantiehuizen wordt gezien als veilig en flexibel waar het mogelijk is om voldoende afstand te houden. Voor bestemmingen verder weg is de verhuur minder, voor bestemmingen dichter bij huis juist veel beter. Benelux, Duitsland, Frankrijk, Denemarken zijn momenteel populaire bestemmingen. De prijzen liggen overigens op hetzelfde niveau als vorig jaar.” Eigen verantwoordelijkheid “Alle huiseigenaren hebben vanuit ons de strikte opdracht gekregen om ervoor te zorgen dat hun vakantiehuis bij aankomst voldoet aan de geldende hygiënevoorwaarden. Het is vervolgens aan de vakantiegast zelf hoe zij invulling geven aan hun verblijf, net zoals zij dat thuis zouden doen. Mocht het reisadvies ter plekke worden aangescherpt, dan valt niet onder de verantwoording van de gast zelf.

Vakantiehuizen is een product dat onder eigen vervoer en de eigen verantwoordelijkheid valt.” Mocht een klant toch niet willen afreizen naar de vakantiebestemming, dan kan er tot 40 dagen voor aankomst worden omgeboekt naar een andere periode en andere bestemming tegen €75 wijzigingskosten. Tot 70 dagen voor aankomst gelden 10% annuleringskosten, tot 40 dagen voor aankomst 25%, vanaf 39 dagen voor aankomst gelden 100% annuleringskosten. Voor vakantiehuizen voor meer dan veertien personen gelden afwijkende voorwaarden. Zoals thuis Schoon laat weten dat Novasol in de toekomst vakantiehuizen in de toekomst populairder gaan worden bij de consument. Gasten kunnen tijdens hun vakantie leven zoals zij dat thuis doen maar dan op een andere bestemming. Een vakantiehuis biedt vrijheid, privacy en de flexibiliteit om de vakantie volledig naar eigen wens in te richten.”