Door: Dylan Cinjee


“De grootste uitdaging is wat de consument gaat doen”

Holland America Line geduldig met opstarten activiteiten

+ video

Al in het begin van de coronacrisis werd Holland America Line hard getroffen. Schepen die nergens aan mochten meren, passagiers die werden geweigerd en geheime operaties die uitgevoerd moesten worden. TravelPro sprak met Nico Bleichrodt (Vice President International Sales bij Holland America Line) over deze heftige periode en de huidige situatie bij het bedrijf.

Deel dit artikel

Door: Dylan Cinjee


“De grootste uitdaging is wat de consument gaat doen”

Holland America Line geduldig met opstarten activiteiten

+ video

Al in het begin van de coronacrisis werd Holland America Line hard getroffen. Schepen die nergens aan mochten meren, passagiers die werden geweigerd en geheime operaties die uitgevoerd moesten worden. TravelPro sprak met Nico Bleichrodt (Vice President International Sales bij Holland America Line) over deze heftige periode en de huidige situatie bij het bedrijf.

Deel dit artikel

We spraken ook met Bleichrodt over de grootste uitdaging voor het komende jaar en hoe Holland America Line zich verder voorbereid op de toekomst. Bleichrodt: “Voor ons is de grootste uitdaging wat de consument gaat doen. Holland America Line en onze partners zijn er klaar voor. We hebben de afgelopen maanden heel veel te maken gehad met het annuleren van cruises, refunds, vouchers en we willen nu vooruitkijken. We staan in de startblokken om weer een stukje marketing en promotie te gaan doen, maar zoals ik zei is het afwachten wat de consument gaat doen. We hebben inderdaad wat negatief in de pers gestaan, ten onrechte vind ik, want over vliegtuigen hoor je weinig terwijl als er iets op een schip gebeurt dan ligt dat blijkbaar onder een vergrootglas. Voor mij zijn er twee belangrijke doelgroepen. We merken dat mensen die al vaker cruisen ook absoluut die cruise willen maken en hun vakantie daarom uitstellen. Ze hebben allemaal het vertrouwen dat de wereld er volgend jaar weer een stuk beter uitziet. Maar uiteraard willen we ook nieuwe cruisepassagiers aan boord krijgen. Onze campagnes staan op dit moment stil. We hadden een mooie campagne draaien die mensen misschien net over de streep haalde om voor het eerst een cruise te maken. Het is de vraag of die passagiers daadwerkelijk die drempel nu overgaan. We gaan volgend jaar volop inzetten op cruisers die het product al kennen weer aan boord te krijgen, daar heb ik veel vertrouwen in. Daarnaast moeten we iets gaan bedenken om ook die nieuwe cruisers weer aan te spreken. Het voordeel is wel dat we weer vanuit Nederland varen, waardoor passagiers niet eerst op het vliegtuig hoeven te stappen. We hebben volgend jaar iets minder capaciteit. Dit jaar hadden we 60.000 bedden vanuit Nederland, dat worden er 48.000. Nog steeds een behoorlijke capaciteit.”

Uniformiteit Daarnaast is Holland America Line continu bezig om zich klaar te stomen voor het moment dat er weer gevaren kan worden. “Ook wij hebben protocollen opgesteld, zoals een gezondheidscheck bij het aan boord gaan. Het vaker schoonmaken van de hutten. We hebben een medische staf aan boord en houden alles in de wereld goed in de gaten. De wetenschap weet zelf op dit moment nog niet hoe we met het virus om moeten gaan. CEO van Carnival Corporation Arnold Donald vindt het belangrijk dat we experts van buiten het bedrijf betrekken bij onze protocollen. Daarnaast werken we goed samen met CLIA in Amerika. Het rare van toerisme is dat er geen uniformiteit is. We zijn Europa, maar Nederland heeft weer andere regels dan bijvoorbeeld Frankrijk. Ik vind wel dat we als branche moeten gaan streven dat er meer uniformiteit gaat komen. Als ieder land zijn eigen ding gaat doen wordt het er niet duidelijker op. CLIA staat altijd voor ‘One Industry, one voice’, dus daar wordt op internationaal gebied goed samengewerkt. Lokaal staat het nu op een laag pitje, ik hoop wel dat als het weer kan dat we ook in Nederland samen met onze collega’s naar buiten kunnen treden met veel positief nieuws en dat we samen sterk zijn om de branche weer aan de praat te krijgen.” Jubileum Langzaam komen er bij Holland America Line weer nieuwe boekingen binnen. “We hebben ontzettend veel vouchers uitstaan die ingewisseld gaan worden. We willen snel onze routes voor 2022/2023 gaan aankondigen. 2023 is ons jaar van het 150-jarige jubileum. Dat is een stipje op de horizon waar we ons nu op gaan richten. Het is nog even geduld hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat we deze periode gaan doorkomen.”

Nico Bleichrodt


“We wachten tot we weer volle bak kunnen gaan met verkopen”

Rotterdam Na het gesprek was het tijd om afscheid te nemen van het schip de Rotterdam. Het was de laatste keer dat het schip de haven van Rotterdam aandeed. Een grote groep fans greep die kans aan om een laatste blik te werpen op het schip. Vanuit de haven vertrok de Rotterdam naar de Damen Shipyard voor onderhoud, voordat het wordt overgedragen aan de nieuwe eigenaar. TravelPro deed die ochtend live verslag, deze video is hieronder terug te vinden.