Door: Lenneke Verhaar en Danielle Werner

“Reizen tijdens Corona heel goed te doen”

+ video

In juli gingen Lenneke Verhaar (Face2Face Travel/Travel & Tours by Lenneke) en haar collega Danielle Werner (Face2Face Travel/Approved by Danielle) naar Sicilië. Transavia verzorgde de tickets. “We konden niet wachten. Ook niet om te kunnen laten zien hoe reizen tijdens de pandemie gaat. Is het veilig, hoe voelt het om te vliegen met een mondkapje op en hoe gaat het er in de praktijk aan toe op de bestemming.” Bekijk de video en (onder de video) het verslag van Lenneke en Danielle.

Deel dit artikel

Door: Lenneke Verhaar en Danielle Werner

“Reizen tijdens Corona heel goed te doen”

+ video

Deel dit artikel

We hebben direct contact opgenomen met één van onze contacten in de reiswereld, Inez van Jan Tourisme die ons weer in contact bracht met Mariapia van KingDMC, een lokale reisorganisatie die ons in korte tijd een mooi reisaanbod heeft gedaan. Niets stond ons meer in de weg om te gaan kijken wat Sicilië allemaal te bieden heeft.

Vliegen en huurauto Op maandagochtend 20 juli worden we al vroeg verwacht op Schiphol, onze vlucht met Transavia naar Catania vertrekt om 06.30 en we hebben ruim de tijd genomen. Transavia vliegt een aantal keer per week vanaf Amsterdam naar Catania, ook in de wintermaanden. En in de zomer twee keer per week naar Palermo vanaf Rotterdam.

We hadden van te voren al online ingecheckt en een verplichte app geïnstalleerd op onze telefoon van SiciliaSiCura. Zodra we landen op Sicilië moeten we deze activeren zodat men weet waar we zijn mocht er nieuws zijn over Covid-19. Wij hebben trouwens niemand hoeven laten zien dat we de app ook echt hadden. Het vliegtuig is halfvol, de Transavia bemanning heel vriendelijk en relaxt en er wordt goed opgelet of je je mondkapje wel op hebt. Er worden alleen snacks en drankjes aangeboden die je kunt kopen, geen belegde broodjes. De bagagevakken boven het hoofd mochten gebruikt worden. Na aankomst in Catania hebben we onze huurauto opgehaald; een Fiat 500 die prima voldoet voor twee personen en twee koffers. Keurig geregeld door Sunny Cars maar dat doen ze altijd. Ook hier werd netjes 1,5 meter afstand gehouden bij het registreren van de rijbewijzen en de baliemedewerker van de autoverhuurder droeg ook een mondkapje. De auto was extra goed schoongemaakt, de tank zat vol dus we konden op pad.

Rijden op Sicilië is een dingetje, dat wisten we van te voren. Maar dat het verkeer zo chaotisch en zo van links en rechts zou schieten dat wisten we niet. Dat was flink oppassen in het begin maar al snel reden we ‘mee’ met het verkeer en ging het prima. We kwamen niet uit één huishouden dus was de bijrijder verplicht een mondkapje te dragen tijdens het rijden. De bestuurder hoeft dat niet. Eerlijk? We hebben als bijrijder wel steeds het mondkapje in de buurt gehad, maar als je uren achter elkaar in de auto zit dan doe je hem echt wel af, wij dus ook. We zijn een keer aangehouden door de politie, geen idee waar ze naar op zoek waren, maar voordat we stil stonden had de bijrijder het kapje op en konden we na controle van de papieren doorrijden. We vroegen de politieagent nog wel waarom hij niet achter de hardrijders aan ging die 140 rijden op een weg waar je 80 mag en de dubbele doorgetrokken streep hardnekkig negeren. Maar daar hebben we geen antwoord op gekregen. Onze eerste bestemming is het Middeleeuwse stadje Siracusa. We verblijven in het prachtige hotel Capo di Ortigia. Een echt boutique hotel dat onlangs gerenoveerd is. Via het hotel hebben we fietsen gereserveerd en hebben we een fietstocht van ruim 20 kilometer gemaakt.

Hotel Capo di Ortigia ligt net buiten het eilandje Ortigia, de wijk die met bruggen verbonden is met Siracusa. Er ligt een fietspad rond het eilandje en we fietsen langs de haven waar jachten liggen te pronken in de zon, langs terrasjes die uitkijken op de kobaltblauwe zee en komen verrassend genoeg een aantal hele leuke kleine strandjes tegen die via een trap bereikbaar zijn. We fietsen kleine straatjes door en ontdekken een heerlijk visrestaurantje waar we stoppen voor de lunch. De ober is dolblij om toeristen te zien en vertelt bedroefd dat dit jaar een heel slecht jaar is. Geen Amerikanen, Russen of Japanners op bezoek. Hooguit Italianen die op vakantie zijn in eigen land en nu dus wij. Twee Hollandse vrouwen met een reuzetrek en een optimisme omdat we weer op reis zijn en het zo’n ontzettend mooi plekje is waar we zitten. We fietsen verder naar een prachtig plein met de bekende Duomo dat behoort tot het UNESCO werelderfgoed, langs talloze winkeltjes, kunstgaleries, kerken, oude woningen met van die leuke balkonnetjes. En tenslotte naar de markt met kramen vol fruit, groenten, kaas en natuurlijk vis, heel veel vis.

Na een heerlijke spaghetti met zeevruchten verlaten we Ortigia en fietsen we de helling op, op zoek naar een fietspad dat Pista Ciclabile heet. Het gaat om een oud spoorwegtraject langs de kust dat ooit Siracusa met Catania verbond en dat nu omgedoopt is tot fiets- en wandelpad. De tocht er naartoe is steil en met 38 graden nogal pittig te noemen. Maar we trappen dapper door en rijden vervolgens de ongeveer 6 km lange route. Het uitzicht vanaf het fietspad naar de zee is zoals beloofd prachtig, maar aan de andere kant staan jaren 60 flatgebouwen dus iets minder fraai. Maar al met al toch blij dat we zijn gaan fietsen en heuvelafwaarts gaat heerlijk snel.

We zijn erg benieuwd naar de kust onder Siracusa en de volgende dag is onze eerste stop bij een strandje dat nogal rommelig aandoet, hoewel het uitzicht op Siracusa prachtig is. Toch maar verder kijken en we gaan naar het schiereiland Plimmerio. Hier is het groen, rustig en zien we prachtige vergezichten. Het plan is om naar Avola te rijden maar we nemen een verkeerde afslag en rijden dus per ongeluk naar een erg leuk strandje: Spiaggia Gallina. Er is een klein parkeerterrein (bewaakt) pal naast het strand en ook een erg leuke strandtent waar ze kleine maaltijden bereiden. Het strand ziet er schoon en uitnodigend uit en de zee lonkt. Maar we moeten door en rijden naar Lido di Noto. We zijn hier alleen gestopt voor een foto. Het is er veel drukker dan in Gallina, er zijn grotere strandtenten en je ziet dat alles hier is ingericht voor de strandtoerist.

Tips

• Onderweg van oost naar west kun je de prachtigste plaatsen bezoeken, zoals de barokstad Noto, een van de mooiste en belangrijkste baroksteden van Italië. Het staat ook op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en is echt een aanrader. De gebouwen van de stad zijn gebouwd met tufsteen wat een gelige kleur heeft.
  • Ragusa, ook een barokstadje waarvan het oude centrum, Ragusa Ibla, ingeklemd ligt tussen twee bergruggen. Ook hier smalle straatjes, palazzi met prachtige balkons en de indrukwekkende Duomo. Het ademt een middeleeuwse sfeer.
  • Net buiten Agrigento ligt de Tempelvallei met een prachtige verzameling Griekse tempels, ook dit staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en is ook één van de trekpleisters van Sicilië.

Ons einddoel van vandaag bereiken we rond 19.00 uur, nog maar net op tijd. Want we komen aan bij Saline della Laguna, tussen Marsala en Trapani, waar je de prachtigste zonsondergang kunt bekijken vanaf het terras van restaurant Mamma Caura. We verblijven in een kamer boven het restaurant dat behoort tot de Ettore e Infersa zoutmijnen.

Het terras van het restaurant wordt heel druk bezocht door de lokale bevolking en (Italiaanse) toeristen en we vinden nog net een tafeltje op de eerst rij. Het eten is eenvoudig maar prima, de wijn is heerlijk en het uitzicht echt heel erg mooi. Langzaam kleuren de zoutvlaktes roze en oranje en met de historische windmolens op de achtergrond levert dit prachtige plaatjes op. En als je heel, heel veel geluk hebt dan kun je hier een flamingo spotten.

De volgende ochtend krijgen we een rondleiding over de zoutvlaktes met hun duizendjarige geschiedenis, bezoeken we het zoutmuseum en zien we hoe het zout nog steeds met de hand geoogst wordt. We maken een boottochtje naar het onbewoonde ‘Long Island’ waar je in de maand augustus kunt verblijven in een eenvoudige accommodatie maar wel met mooie uitzichten en waar je helemaal tot rust kunt komen. Voor families en groepen organiseren ze een aantal leuke activiteiten zoals een zoutproeverij en word zoutwerker voor een dag. Marsala & Cefalu Na de rondleiding over de zoutvlaktes rijden we naar het leuke plaatsje Marsala, in de buurt zijn mooie stranden maar veel toeristen komen hier om de Marsala wijn te ontdekken. Deze zoete wijn werd in de 18de eeuw ontdekt door de Engelsman John Woodhouse, die het in grote hoeveelheden overbracht naar Engeland. In het centrum van Marsala kun je gezellig genieten van diverse bars en restaurants waar deze wijn wordt geserveerd. Het wordt ook gebruikt in diverse gerechten zoals de Pollo al Marsala en Tiramisu. Tip Bezoek de Egadische eilanden Favignana, Levanzo en Marettimo. Dagelijks vertrekken vanuit de haven veerboten naar deze eilanden met hun heldere water bij de stranden. Of ga naar Erice, een prachtig middeleeuws dorpje in de heuvels boven Trapani. Neem de kabelbaan naar boven en geniet van een van de spectaculairste uitzichten van Sicilië. Na Marsala rijden we weer richting het westen van Sicilië maar dan langs de noordkant. Deze kant is heuvelachtiger en drukker. Helaas moeten we een stukje door de buitenwijken van de hoofdstad Palermo, wat op z’n zachts gezegd een uitdaging is omdat iedere automobilist hier doet waar hij zin in heeft. Een bezoek aan het centrum met eigen vervoer raden we dan ook echt niet aan want dat kan alleen maar narigheid opleveren. We laten de stad achter ons en rijden via een tolweg en heel veel tunnels naar het strandplaatsje Cefalú. Hier zie je veel lege ligbedden en ongebruikte parasols. Wel heel veel Italiaanse toeristen die op handdoekjes proberen 1,5 meter van elkaar te zitten. Cefalù is van oudsher een vissersplaatsje en ligt op een uurtje rijden van Palermo. Het ligt tussen een steile berghelling en de kust in. Vroeger zorgde de vis jarenlang voor inkomsten van de bewoners, tegenwoordig is het ontwikkelde toerisme de belangrijkste inkomstenbron. Het is er druk op het strand, erg warm en wat chaotisch, maar het heeft zeker ook zijn charme weten te behouden.

Wij ontvluchten echter de drukte en rijden naar onze B&B van die avond: Al 33 Giri, wat 33 toerenplaat betekent. De weg naar de accommodatie toe is steil, bochtig en had ik al steil gezegd! Een Fiat 500 heeft niet veel power en dat hebben we gemerkt. Halverwege kwamen we in een supersteile bocht een tegenligger tegen en moesten we stoppen. We kregen de auto vervolgens zelf niet meer omhoog. Gelukkig was een Italiaan zo vriendelijk om de auto te verplaatsen naar een vlakker stuk en met het zweet in onze handen konden we onze weg vervolgen. Eenmaal aangekomen in de B&B was het allemaal de moeite waard, wat een prachtige accommodatie en wat een prachtig uitzicht. Het huis is net helemaal gerenoveerd door eigenaren Jasmina & Federico en wat hebben zij een fantastische smaak. Iedere kamer is anders ingericht, retro, minimalistisch, romantisch en la bohème. Er zijn diverse zitjes en zelfs een klein zwembad. We werden onthaald met een heerlijk gekoeld drankje en hebben met hen besproken wat de pandemie voor ze betekent. Wereldreizigers als ze waren staan ze open voor veranderingen en duurzaamheid en zullen ze het zeker gaan redden. Samen met hun vier katten wonen ze hier in een paradijsje. ‘s Avonds gaan we heerlijk eten aan zee en is het moeilijk om een keuze te maken uit de uitgebreide menukaart. We genieten volop en laten de indrukken van de afgelopen dagen op ons inwerken. Taormina Onze laatste dag vandaag en de laatste overnachting is in het plaatsje Taormina. Eén van de leukste en drukst bezochte plaatsjes in Sicilië. Het heeft een goede sfeer en ook weer de smalle kronkelige straatjes, heel veel restaurantjes, barretjes maar ook moderne winkels mocht je daar van houden. In het lager gelegen deel van het dorp zijn een aantal mooie stranden te vinden. Een van de mooiste overblijfselen van de Griekse oudheid vind je in Taormina, want midden in het dorp kun je het oude Griekse theater bezoeken met prominent op de achtergrond de vulkaan de Etna. Tip Bezoek de Etna, de toppen van deze actieve vulkaan zijn tot ver in het voorjaar nog wit van de sneeuw, en in de wintermaanden wordt er volop geskied. In de zomer is de aanblik van de vulkaan heel anders; ruig, groen en vol bloemen en bomen die volop in bloei staan. Je kunt vrij rondlopen in de lagere delen van de vulkaan. Het is mogelijk om diverse kraters te bezoeken, maar dit mag alleen onder begeleiding van een gids. Naast een van de kraters bezoeken, kun je ook diverse andere excursies op de Etna doen.

We vinden dat we wel een pauze verdiend hebben en duiken in het verkoelende zwembad van het hotel. Heerlijk bij een temperatuur van 38 graden. ‘s Avonds gaan we weer uit eten en slenteren we door het charmante dorpje. Om onze studiereis af te sluiten drinken we een Siciliaans wijntje op het terras van ons hotel met een adembenemend mooi uitzicht op de baai van Taormina. We vliegen de volgende ochtend weer terug naar Amsterdam met weer een hele vriendelijke Transavia crew die wel met ons op de foto wilden. We hebben gemerkt dat het reizen tijdens Corona heel goed te doen is. Het is heerlijk om even niet bezig te zijn met het nieuws rondom de pandemie maar gewoon te genieten van de zon, het prachtige eiland en de vriendelijke mensen.

Natuurlijk hebben we mondkapjes gedragen op de luchthavens, in het vliegtuig, toen we een winkel binnengingen en tijdens de taxirit in Cefalú op de terugweg van ons restaurant. Maar het is allemaal snel gewend en heel goed te doen. Er zijn diverse overnachtingsmogelijkheden op Sicilië, je kunt verblijven in mooie (boutique) hotels, B&B’s, prachtige villa’s maar ook in agriturismo’s. Dit zijn boerenbedrijven die niet alleen worden gebruikt voor agricultuur maar je kunt er ook overnachten. De meeste Siciliaanse boeren hebben olijf- of wijngaarden, maar vaak zijn daarnaast ook dieren te vinden op de boerderij. Ook voor groepen zijn er heel veel mogelijkheden en op maat gemaakte programma’s mogelijk.

Italië is 1 meter afstand bij reguliere dingen in plaats van 1,5 meter. Bij sport 2 meter. Ook moet je een gezondheidsverklaring invullen en bij je hebben.