Door: Arjen Lutgendorff


“We willen niet achteroverleunen totdat we afgeslacht zijn”

+ video

Daags na de bekendmaking van de Dutch Travel Retail United (DTRU) sprak TravelPro met DTRU-woordvoerder Erik van der Waard in Leeuwarden. “We willen niet achteroverleunen totdat we afgeslacht zijn.” Bekijk hieronder het video-interview met Van der Waard. Lees onder het interview overige vragen aan en antwoorden van Van der Waard, evenals de reactie van Frank Oostdam (directeur ANVR), Takis Panagopoulos (oprichter/eigenaar Face2Face Travel) en Harco van Uden (CEO ITG Companies).

Deel dit artikel

Door: Arjen Lutgendorff


“We willen niet achteroverleunen totdat we afgeslacht zijn”

+ video

Daags na de bekendmaking van de Dutch Travel Retail United (DTRU) sprak TravelPro met DTRU-woordvoerder Erik van der Waard in Leeuwarden. “We willen niet achteroverleunen totdat we afgeslacht zijn.” Bekijk hieronder het video-interview met Van der Waard. Lees onder het interview overige vragen aan en antwoorden van Van der Waard, evenals de reactie van Frank Oostdam (directeur ANVR), Takis Panagopoulos (oprichter/eigenaar Face2Face Travel) en Harco van Uden (CEO ITG Companies).

Deel dit artikel

Wanneer begonnen nu de gesprekken over DTRU? “Ik herinner mij de datum niet meer, maar wij realiseerden ons op een gegeven moment wel; als je dingen initieert, dan moet je dat doen over de weg die is toegestaan. Je kan in Nederland niet zomaar gaan samenklieken en allerlei informatie met elkaar gaan delen. Overigens is de DTRU in de basis een overlegstructuur. We hebben geen inkoopactiviteiten of iets dergelijks ontplooit. Het initiatief is tijdens dit interview ook pas twee dagen geleden officieel bekendgemaakt. We hebben deze keuze gemaakt om gezamenlijk afspraken aan te kunnen gaan en om een entiteit te worden, zodat mensen niet kunnen zeggen ‘wat wordt er allemaal besproken’? Het is een officiële vereniging geworden om netjes, volgens de wet, te kunnen overleggen en hopelijk ook met leveranciers die er voor openstaan.”

Als jullie ergens over moeten beslissen, hoe gaat dat dan? “Dat gaat zoals dat normaal in een vereniging gaat. Je hebt een soort stemrecht. Dus als er iets besloten moet worden of er moet ergens een afslag worden genomen waarbij de meningen verdeeld zijn, dan wordt er gewoon gestemd. Als er bijvoorbeeld voor wordt gestemd, dan slaan we linksaf en als er tegen wordt gestemd dan blijven we gewoon rechtdoor gaan. Volgens mij is dat heel simpel. Op inkoopvlak hebben we geen overleg samen, dus ik heb geen idee hoe dat bij de andere partijen is. Ik denk eerlijk gezegd dat daar ook niet zoveel verandering in te brengen is, maar dat is ook niet de ambitie. Nogmaals, de ambitie is om gezamenlijk deze crisisperiode door te komen en dat lukt als een blok dat we nu hebben beter dan dat we dat allemaal op eigen initiatief doen.”

Wanneer jouw klant zover is, zijn wij er klaar voor

Een nieuwe stad ontdekken, het weerzien met familie en vrienden, de wereldreis waarvoor jouw klant spaarde... Zoveel dromen die moesten wachten. Maar, het leven komt weer op gang. Dromen veranderen in plannen en plannen in nieuwe avonturen. Wanneer jouw klant zover is, zijn wij er klaar voor. Bekijk de video

Zou het kunnen zijn dat er door de DTRU een tweepartijenlandschap binnen de retail ontstaat? TUI met zijn retail aan de ene kant en de DTRU aan de andere kant? “TUI is een zeer gewaardeerde parner. Ik weet niet of dat zou kunnen ontstaan, daar heb ik ook niet over nagedacht eerlijk gezegd. Ik hoop eigenlijk dat het tegendeel waar wordt, dat we dichter bij elkaar komen. TUI is groot, TUI is machtig. Maar, grote boten veroorzaken grote golven en kleine bootjes kleine gloven zei mijn vader altijd. Dat is natuurlijk bij TUI ook zo. Als je ziet wat daar gebeurt en wat er voor repatriëringen, dat geldt ook voor Corendon, voor miljoenen doorheen wordt gebrast om mensen terug te halen. Cruiseschepen die stilleggen, hotels die net zijn gebouwd, het is bizar wat er allemaal is gebeurd. Ik hoop dat we een branche krijgen waarbij we wat meer met elkaar gaan samenwerken. Op dit moment gunnen we elkaar het verlies niet, we staan zo tegenover elkaar, maar ik wil juist het tegenovergestelde. Zoals tijdens de bankencrisis, de banken hebben ook in no time de crisis overwonnen. Het zou geweldig zijn als we dat voor elkaar krijgen. Als we verder moeten gaan dan een retail overleg platform, wat moet dat moet, maar dat is niet de basis en reden waarom we bij elkaar zitten. We hebben geen plannen om een gigantisch inkoopbeleid te maken of eigen touroperating of eigen vliegtuigen. We willen de oorlog overwinnen.”

Jullie willen als DTRU vaker overleggen. Kan je een voorbeeld geven? “We hebben branchebreed een discussie gehad over de TVL (vergoeding voor de vaste lasten), over de berekening daarvan. Dat is een behoorlijke vergoeding waarmee we stevig worden geholpen. We zijn geadviseerd om te wachten, vast met plausibele redenen. Dat hebben we intern opgepakt en ik had de uitkering van de TVL al binnen op het moment dat we de mail binnenkrijgen waarin stond dat we moesten wachten en dat er werd overlegd. Wij hebben mensen ingeschakeld voor weinig geld, die hebben een vrij duidelijk plan onderzocht en daar hebben wij niemand overruled of gepasseerd. Het is ook niet uit onvrede gebeurd, maar ik had wel al bijna een maand eerder mijn onkostenvergoeding binnen. Dat zijn dingen die je met zo’n platform net iets eerder voor elkaar krijgt dat wanneer je op elkaar wacht.. En daar doe je volgens mij niemand te kort mee en het is ook 100% in mijn eigen belang om zoiets te doen en dat soort dingen zullen we blijven oppakken. Op dat moment overleggen we.”


“Het wordt steeds uitdagender voor retailers”

Takis Panagopoulos (oprichter/eigenaar Face2Face Travel) laat aan TravelPro weten blij te zijn met de lancering van Dutch Travel Retail United (DTRU). “Face2Face Travel is een niet al te grote partij en DTRU is een goede manier om van ons te laten horen. Wij kunnen ons vinden in de samenstelling van de groep met meerdere organisaties. Het is een goede afspiegeling van de retailomzet. Ik vind het fijn om ook een klankbord te hebben om met elkaar deze fase in te gaan.” “Het wordt steeds uitdagender voor retailers. We willen een compleet productaanbod bieden aan onze klanten. Ik denk dat wij met z’n allen het er mee eens zijn dat de geldstroom moet veranderen. Dat moet in goed overleg gebeuren. door deze samensmelting zit ik snel bij de bron van informatie en misschien een beetje meedenken hoe we dingen kunnen veranderen ten gunste van alle partijen in de keten. Er zijn heel veel uitdagingen die op ons afkomen. Wij gezamenlijk staan er veel beter voor”, aldus Panagopoulos.

Op de vraag of de coronacrisis het proces van DTRU heeft versneld, laat Panagopoulos weten: “Het is een noodzaak en het is allemaal versneld door de huidige situatie. De branche is niet goed ingericht, dat hebben we gezien met grote faillissementen in het verleden. De noodzakelijke veranderen komen niet (snel genoeg) van de grond. Nu hebben we allemaal dezelfde uitdagingen en dat heeft dit proces wel versneld. Dat er iets moest gebeuren was duidelijk. Je ziet ook wat voor macht de grote partijen hebben. Als kleine mkb’er ben je de luis op de pels voor iedereen. Misschien zijn we nu tien luizen bij elkaar, maar uiteindelijk willen we tot een betere samenwerking met iedereen komen.”

“Enige zelfreflectie is deze groep vreemd, de consument en branche gaan jullie niet missen”

Harco van Uden (CEO ITG Companies) heeft op LinkedIn keihard uitgehaald naar de deelnemers van Dutch Travel Retail United. “Mijn grote angst is dat Den Haag denkt dat zij de reiswereld vertegenwoordigen en dat we hierdoor het noodzakelijke pakket 3 kunnen vergeten”, zo stelt hij onder andere in zijn betoog. “Enige zelfreflectie is deze groep namelijk vreemd. De consument gaat jullie niet missen en de branche kan als het er op aankomt best zonder jullie.” “Dat er toekomst is voor reizen is een feit, hoe die eruit ziet is de grote vraag. Oude businessmodellen verdwijnen, sinds afgelopen week hebben die een naam DTRU. Dit is de retail tak van de reiswereld. Ze pretenderen een speciale positie binnen ANVR. Met verbazing heb ik het persbericht gelezen.”

“Het bestaansrecht kwam al voort uit het old boys network. Waarom niet leren van Oad-Globe en Thomas Cook? Waarom niet leren van SUnweb en Corendon, en inzien dat doorgeefluik zijn van pakketreizen niet meer levensvatbaar is. Zelfs airlines denken dat ze dit zelf beter kunnen. Het is wachten tot TUI hun product alleen via eigen winkels gaat verkopen. OP verre bestemmingen is helaas jullie meest loyale touroperator als eerste failliet gegaan. Ik begrijp dat een kat in het nauw rare sprongen maakt. Maar is het niet tijd dat deze oude leeuwen het territorium overdragen”, aldus Van Uden op zijn LinkedIn. Mijn advies; schaar je achter de rest als ANVR-lid en hoop dat de kracht van het geheel ook voor jullie nog een extra pakketje brengt. De consument gaat jullie niet missen en de branche kan als het er op aankomt best zonder jullie.” Erik van der Waard (woordvoerder DTRU) is om een reactie gevraagd en reageerde als volgt: “Ik heb geen enkele behoefte aan een discussie via de pers dat mogelijk een eigen leven gaat leiden en respecteer ieders mening. We hebben in de laatste 2 dagen na de oprichting in ieder geval meer super interessante mensen gesproken dan in de laatste 6 maanden. Tekent dat we de mensen aan het prikkelen zijn met het initiatief. Dat nog niet iedereen begrijpt waarom dit tot stand gekomen is, is slechts een kwestie van tijd. Daar maak ik me geen zorgen om. De reacties die ik ontvang sterkt alleen maar bij de gedachte dat een goed initiatief is.”

Als het een aparte lobby richting de overheid is, dan vind ik dat een verkeerd signaal

“Het zijn uitzonderlijke tijden, waardoor dit soort initiatieven ontstaan”, laat Frank Oostdam (voorzitter/directeur ANVR) weten aan TravelPro. Oostdam: “De reissector blijft zich continu vernieuwen, je ziet het ook aan Transavia die nu touroperator gaat worden. De DTRU is een ander bewijs daarvan. De bedrijven achten het noodzakelijk om samen meer onderhandelingskracht te hebben. Ik heb daar vanuit ANVR-perspectief geen mening over anders dan dat ik hoop dat dit initiatief de initiatiefnemers gaat brengen wat zij ervan hopen en dat het hun extra relevantie gaat brengen. Daarnaast zag ik dat ze de krachten willen bundelen voor de vertegenwoordiging richting de overheid. Als het een aparte lobby richting de overheid is, dan vind ik dat een verkeerd signaal. Als het is ter versterking van de lobby die wij vanuit de ANVR namens de hele sector doen, dan ben ik er een groot voorstander van. De sector is er niet bij gebaat als er allerlei partijen apart hun eigen belangen gaan lobbyen in Den Haag.”

“In september gaan we in gesprek en zal ik ook dit soort vragen stellen. Ik ben heel benieuwd naar hun motivatie. Voor de ANVR is de DTRU een samenballing van een aantal bedrijven die afzonderlijk lid zijn van de ANVR. We gaan dus ook in gesprek met die bedrijven, niet als de entiteit DTRU. Ik kijk in ieder geval uit naar het overleg. Wel wil ik benadrukken dat we in september ook al goed overleg hebben met het retailplatform. De partijen die lid zijn van de DTRU zijn daar ook aanwezig. Het lijkt ons niet efficiënt en niet nuttig om naast het retailplatform ook nog een apart DTRU-overleg te hebben temeer omdat wij in dat, uitstekend functionerend, retailplatform iedereen om de tafel hebben.”