“Het amateurisme dat we in de reiswereld hebben, kwam daar naar boven”

Door: Arjen Lutgendorff


Harco van Uden (CEO ITG Companies) plaatst met grote regelmaat zijn visie op de reissector op social media, maar op één van zijn laatste stukken waarin hij inging op de onlangs opgerichte DTRU werd door heel veel mensen gereageerd. Positief en negatief. TravelPro bezocht Van Uden op het kantoor van ITG Companies in ’s-Hertogenbosch en sprak met hem over de coronacrisis, de DTRU, de lobby, de reissector en de toekomst. “Ik roep continu op tot samen werken, samen sterk, noem maar op. Ik vind het dan bijzonder dat deze groep uit de kar springt en op een vrij bijzondere manier. Laat ik het zo maar zeggen”, zo laat Van Uden onder andere over de DTRU weten aan TravelPro. Lees hieronder een deel of bekijk/beluister het volledige interview.

Deel dit artikel

“De ANVR-/SGR-voucher vind ik hét redmiddel van de reiswereld. Er zijn een aantal dingen die bizar snel en slim zijn gegaan. De voucher was er meteen, alsof het al bedacht was. Ik vind het echt heel knap hoe snel erop geanticipeerd is en dat SGR direct heeft gezegd er achter te staan. Anders was er nu al niemand meer geweest. Als je de verschillende bedragen hoort bij de bedrijven, dan ben ik bang hoeveel dat er wel niet uitstaat. De voucher heeft wel zoveel impact gehad, dat al die bedrijven er nu nog kunnen zijn, nog steeds bestaan en doorkunnen. Ik denk dat we anders binnen no time er niet meer waren geweest. Wij zijn geen KLM die dat op eigen initiatief kan doen. Zeker niet met al die kleine partijen bij elkaar. Zonder de voucher, samen met de NOW, hadden we hier niet meer gezeten. Dan hadden we ook geen ANVR en SGR meer hoeven te hebben.”

“Ik heb heel veel van de kritiek op de voucher met SGR-dekking meegekregen, ik heb bij een aantal ANVR-ledenvergaderingen gezeten en noem maar op. Heel eerlijk gezegd; het amateurisme wat we in de reiswereld hebben, kwam daar naar boven. Als jij niet georganiseerd bent om een verandering aan te kunnen, en dit is een hele grote verandering, ik snap dat niemand hierop voorbereid is, dan moet je niet zeuren, dan moet je acteren. Niemand was erop voorbereid, maar hoe ga je met zo’n verandering om, hoe pak je die aan en wat doe je ermee? Ja, als je niet alles in eigen hand hebt en bewust kiest voor afhankelijkheid van andere partijen, dan moet je ook accepteren dat niet alles loopt zoals jij het wilt. Dan zie je dus ook dat dingen weleens niet zo lopen, zoals jij dat wilt. Dat geldt voor alles. Ik vind het een beetje jammer, en zeker kritiek vind ik belachelijk aangezien zonder voucher niemand nog een verhaal had gehad en door de voucher kunnen we nog iets vinden, om dan als we de voucher volledig hebben omarmt en gebruikt achteraf te zeggen ‘dit is het niet’, dan denk ik; kijk nog een keer in de spiegel. We mogen allemaal zeggen wat we willen, maar ik zou op dat moment echt mijn mond houden.”

Wel reizen “Mijn klanten zijn bereid om te reizen. Ik denk ook dat er een verschil is. Je hebt zakelijke reizen waar wij niet heel veel mee van doen hebben (tenminste, niet direct) en leisure. Die laatste bestaat uit de vakantieganger en de reiziger. De vakantieganger die gaat naar een andere plek toe om van de zon of de sneeuw te genieten. Die wil rust, zorgeloos genieten en vooral geen avontuur. Gechargeerd; hij schrikt zich rot, want heeft nooit na hoeven te denken. Er gebeurt iets, iets spannends en eng. Maar de reiziger, dat is over het algemeen een avonturier, wil dingen ontdekken, neemt ook vaak risico’s. Deze reizigers, onze klanten, die zeggen niet ‘wij gaan niet’. Zij zeggen ‘wij kunnen niet, waar kunnen wij wel naartoe?’. Dus ik maak mij niet zoveel zorgen over het reisgedrag in de toekomst. Ik maak mij meer zorgen over wanneer de eigen verantwoordelijkheid weer terugkomt bij ons als organisatie en bij onze eigen klanten om te zeggen ‘daar kan je naartoe’. Als wij een reis naar Afrika doen, dan zeggen wij ook dat men zich moet inenten, naar de GGD moet. Dat zal in de toekomst misschien ook met een coronatest zijn. Maar reizigers zijn bereid om risico’s te nemen, zonder een ander in gevaar te brengen, dat is weer iets anders. Ik denk dat de vakantieganger nog wel wat langer anders zal blijven reageren, maar die ken ik niet goed genoeg. Het gevoel dat ze net zo goed nog even thuis kunnen blijven zolang het goed weer is. Dat gevoel heeft de reiziger niet, want die olifant die vindt hij/zij niet buiten de dierentuin.”

Harco van Uden

Na het afronden van zijn studie reisde Harco naar Zimbabwe, Afrika. Onder de naam Miles Travel vertrekken in 1998 de eerste reizigers op kanosafari. Tijdens het organiseren van deze kanotochten in de echte wildernis ontdekte Harco zijn passie voor reizen en unieke ervaringen. Het werd zijn missie om unieke ervaringen voor andere mensen te creëren. Hij wilde dat reizigers terugkeerden met herinneringen die hun leven zouden verrijken, net zoals hij zelf had ervaren. Als gevolg daarvan richtte hij een reisorganisatie op met reizen op maat in plaats van standaardreizen. Deze aanpak is een succes gebleken. Inmiddels bestaat ITG Companies uit de merken ExperienceTravel, TravelWorld, Voyage & Culture, Senior vakantie plan, Academische Reizen en Marco Polo Reizen. Na Zimbabwe werd Zuid-Afrika in het jaar 2000 toegevoegd, gevolgd door vele andere bestemmingen. Ondertussen biedt ITG Companies wereldwijd meer dan 50 bestemmingen aan over de hele wereld.

Topproducten “Nu hebben wij al niet veel vouchers uitstaan, maar je praat nog wel over grote bedragen. Wij hebben samenwerking gezocht met een aantal topproducten waarvoor onze klanten hun vouchers kunnen inruilen voor verschillende topproducten, waaronder meubels, de Big Green Egg of artikelen bij Aerts en Gassan. Op die producten verdienen we ongeveer net zoveel of net iets meer dan op onze reizen. Mensen beginnen zich te oriënteren voor hun vakantie(s) voor volgend jaar en wij gaan dat ook activeren door te informeren wat we gaan doen. We bieden middels ‘op reis of nu nog even niet’ een escape. Zolang we met vouchers te maken hebben, blijven we deze topproducten aanbieden. Het is in mijn ogen ook heel klantvriendelijk dat we op dit moment iets anders bieden dan een reis. We hopen natuurlijk dat mensen minder snel zullen zeggen dat ze hun geld terug willen. Wij verwachten dat we er nog een aantal topproducten bij kunnen krijgen. De prijzen die wij communiceren voor de producten is dezelfde prijs als de bedrijven zelf voor hun producten vragen. Wij hebben de klantengroep die het meest heeft te besteden in Nederland en het is ook niet de domste klantengroep van Nederland. Wij mogen voor een reis € 100.000 vragen, maar als zij denken dat die reis € 98.000 kost dan zijn we hem/haar kwijt. Wij hebben altijd eerlijke prijzen. Wij hebben 23 jaar lang geen korting gegeven, dat doen we niet.”