“Of je blijft hangen in de slachtofferrol of je kijkt naar wat wél mogelijk is”

Door: Dylan Cinjee


Vorige week vrijdag verscheen er opeens een kookvideo van Debbie en Stephanie van Local Touch Travel in de TravelPro’s Only Facebookgroep. Onder het mom hoe blijf je positief tijdens de crisis spraken we met Debbie Hendriks (Operations Manager bij Local Touch Travel) over de organisatie, de video en de verwachtingen voor dit jaar.

Kan je wat meer vertellen over Local Touch Travel, welke bestemmingen bieden jullie aan? “Wij zijn een touroperator gespecialiseerd in combinatiereizen in Griekenland en Portugal met een local touch. Wij verzorgen voornamelijk eilandhopcombinaties, maar hebben ook het fenomeen ‘City-Island Combinatie’ ingevoerd. Voorbeelden hiervan zijn een combinatie van Athene met de Saronische Eilanden (Poros of Hydra) en Lissabon of Porto gecombineerd met Madeira. Die local touch komt vooral terug in onze keuze voor kleinschalige accommodaties en ons aanbod van bijzondere excursies (wij noemen ze liever ‘belevingen’) ter plaatse. Denk hierbij aan kookcursussen, foodsafari’s, thuisdiners, wijn- of olijfolieproeverijen et cetera. We zijn begonnen met vijftien eilanden in Griekenland en hebben sinds kort ons aanbod uitgebreid met Portugal. Onze specialisatie is het maken van reizen op maat en het ontzorgen van de klant. Dit doen we door naast de standaard elementen van vlucht en accommodatie ook alle transfers, naar havens en accommodaties en de ferry overtochten te verzorgen. Deze transfers zijn overigens altijd op privé-basis. Daarnaast kan een klant bij ons al van tevoren een van de bijzonder belevingen ter plekke bijboeken.” Voor welk type reiziger is jullie aanbod geschikt? “Onze reizen zijn uitermate geschikt voor mensen die op een comfortabele en individuele manier een combinatiereis willen maken. Onze gasten willen hierbij de grote massa vermijden en willen ter plekke echt iets meekrijgen van de tradities, cultuur en gewoonten van de lokale bevolking.” Hoe heb je de afgelopen maanden beleefd en hoe blijven jullie positief? “Natuurlijk vinden wij het ook enorm jammer dat er al even niet gereisd kan worden, maar wat ons betreft kun je twee dingen doen; of je gaat bij de pakken neerzitten en blijft hangen in de slachtofferrol of je gaat kijken naar wat er, misschien juist door deze bizarre tijd, wél mogelijk is. Wij hebben heel bewust gekozen voor dat laatste. We hebben onze website compleet vernieuwd en hebben veel tijd en energie gestoken in het toevoegen van nieuwe bestemmingen en het opzetten van interessante samenwerkingen.” Hoe ziet jullie werkdag er op dit moment uit? “We hebben nog een aantal nieuwe bestemmingen waar we aan werken op dit moment. Daarnaast vinden we het heel belangrijk om een warme band te houden met onze klanten door actief te zijn op social media en bijvoorbeeld regelmatig ‘Online Inspiratie Sessies’ te organiseren. Hierdoor blijven wij top of mind bij onze klanten. Wij zijn ervan overtuigd dat dit bijdraagt aan de bereidheid van de klanten om bij ons te gaan boeken zodra ze er klaar voor zijn.” Hoe zijn jullie op het idee gekomen van de kookvideo? “Ook dit initiatief is indirect een gevolg van deze coronacrisis. Naast onze eigen social media kanalen wilden wij graag een breder publiek aanspreken en hebben we goed nagedacht hoe we dit konden doen. We zijn op zoek gegaan naar hoe we een nieuwe doelgroep konden bereiken, die wel een link heeft met in dit geval Griekenland. Zo kwamen wij op de samenwerking met House Of Crete, een leverancier van authentieke producten van het eiland Kreta. We hebben gebeld met de eigenaar en bleken veel overeenkomsten te hebben, waardoor de samenwerking snel tot stand kwam. Zo heeft hij in december bij alle verzendingen, ook de kerstpakketten, een flyer van Local Touch Travel toegevoegd. Wij hebben een pakket met veel Griekse producten besteld en het leek onze leuk om hier een kookvideo van te maken. Met deze video konden we zowel een stukje Griekenland bij onze klanten thuis brengen, als ons aanbod op een ludieke manier promoten. Welke reacties heb je al ontvangen? “We zijn echt aangenaam verrast door de vele leuke reacties die we zowel zakelijk als privé hebben gekregen. Naast het feit dat hij veel gedeeld is op alle social media kanalen, zijn we bijvoorbeeld ook benaderd door Griekse restaurants die graag een dergelijke samenwerking met ons aan willen gaan. Echt superleuk! Komen er nog meer video’s, over bijvoorbeeld Portugal? “Naast dat het gewoon superleuk was om te doen, heeft dit initiatief ons wel doen beseffen dat je met iets relatief simpels toch veel positieve aandacht kan trekken. Een stukje luchtigheid en positiviteit is belangrijk in deze zware tijden. Ons Portugal Product staat nog maar net live, maar ook hier zijn we op zoek naar ludieke samenwerkingen binnen of buiten de branche.” Wat zijn jullie verwachtingen voor dit jaar? “Sinds het begin van het nieuwe jaar, krijgen we gelukkig alweer de eerste aanvragen binnen. Dit stemt ons positief en we hebben echt weer zin om letterlijk de zon te laten schijnen, zowel voor onszelf als voor onze klanten. Daarnaast denken wij dat juist door de huidige omstandigheden er meer vraag zal komen naar kleinschalige accommodaties en bestemmingen. Ook onze transfers zijn allemaal op privé-basis, dus geen grote touringcars met 50 man. Dit zal de reiziger juist in deze tijden nog meer aanspreken. Niemand weet precies wanneer, maar dát mensen weer vol vertrouwen gaan en willen reizen, dat is wat ons betreft zeker en wij zijn er klaar voor!” Video gemist? Heb jij de kookvideo gemist of wil je deze nog eens bekijken? Dat kan hieronder.

Deel dit artikel