Chris Freitag over de ‘witte vlekken’ op de wereldkaart van Van Verre

“Onze klanten kijken verder dan wat er op dit moment speelt”

Door: Dylan Cinjee


Begin dit jaar heeft Van Verre twee nieuwe bestemmingen gelanceerd, namelijk Amerika en Canada. Hoe is dit aanbod tot stand gekomen en waarom zijn deze bestemmingen juist nu gelanceerd? We spraken erover met Chris Freitag (Senior Manager Product & Sales bij Van Verre).

Wanneer zijn de plannen voor het uitbreiden van het aanbod ontstaan? “In de loop van afgelopen zomer gingen we ons intern beraden welke ‘witte vlekken’ op de wereldkaart van Van Verre we wilden gaan invullen. Gezien de situatie waar we toen in zaten, en nog steeds in zitten, hadden we natuurlijk de mogelijkheden om op korte termijn met nieuwe bestemmingen aan de slag te gaan. Gezien de populariteit van de Verenigde Staten en Canada bij de Nederlandse vakantieganger was de keuze snel gemaakt en gingen we met een team van specialisten aan de slag.” Waarom juist nu gelanceerd? “Onze doelstelling was vanaf het begin om rond de jaarwisseling deze twee bestemmingen te lanceren. Mochten we namelijk dan al uit de crisis zijn, dan konden we nog wat van de zomerboekingen voor 2021 meepikken. Helaas zit dat er nu nog niet in, maar we willen uiteraard graag dat onze klanten alvast kennis met het vernieuwde aanbod kunnen maken en hun reisplannen voor later dit jaar of voor 2022 bij ons neer kunnen leggen.” Hoe ziet het aanbod eruit? “Het initiële aanbod omvat de toeristisch meeste belangrijke regio’s, waaronder het zuidwesten, noordoosten, The Rockies, Florida en the Deep South in de Verenigde Staten en West- en Oost-Canada. De aankomende tijd zullen er nog meer regio’s aan ons aanbod worden toegevoegd. In alle regio’s bieden wij autoreizen en camperreizen aan, met als leuke toevoeging bouwstenen zoals stadsarrangementen, een verblijf op een ranch, een uitgebreid aanbod aan excursies en uiteraard veel accommodaties. Tijdens het boekingsproces bieden we onze klanten een duidelijke omschrijving en foto’s waardoor de klant een goed beeld kan krijgen van het aanbod.”

Chris Freitag


"We verwachten dat er in de loop van het derde kwartaal van 2021 langzaam weer gereisd wordt.”

Waarin verschilt jullie aanbod met die van andere aanbieders? “De rondreizen en bouwstenen die op de website staan, dienen puur ter inspiratie, want alle combinaties zijn mogelijk. Een voorbeeld op de website is de combinatie van New York met de Deep South, maar dat kan naar eigen wens aangepast worden. De hotels hoeven ook niet de hele reis van hetzelfde niveau te zijn. Een authentiek tweesterren hotel en een luxe vijfsterren hotel kunnen beide in de reis worden opgenomen. Bovendien bieden wij niet alleen standaard accommodaties aan, maar kiezen we vaak juist voor sfeervolle boetiekhotels. Die verwacht je misschien niet zo snel in Amerika, maar ze zijn er wel degelijk. Voor reizigers die dit onderdeel van de reis belangrijk vinden, kunnen we bijvoorbeeld een verblijf in een authentiek antebellum boeken, of in een voormalige slavenwoning op een katoenplantage. Een overnachting in een huifkar of in een typisch Amerikaanse Airstream-caravan behoort ook tot de mogelijkheden. In Canada is een verblijf in een lodge, die alleen per watervliegtuig bereikbaar is en waar de gasten zeker beren gaan spotten, ook een aanrader. Ook kijken we goed naar de locaties van de hotels. We hebben reizen die zich richten op de highlights, maar ook speciaal op de natuur. Zo bieden we een bijzondere tweedaagse bouwsteen om niet alleen beren, maar ook wolven te spotten in Yellowstone National Park. Er zijn speciale reizen voor gezinnen met kinderen in de regio’s die zich daarvoor lenen. Daarnaast organiseren we ook reizen met veel sportieve activiteiten als de klant niet alleen een roadtrip wil maken, maar ook actief bezig wil zijn. Een verlenging van een Florida rondreis met een cruise naar de Bahama’s vind je eveneens in ons aanbod.” Wat zijn de hoogtepunten uit jullie Amerika aanbod? “Natuurlijk hebben we een uitgebreid aanbod in de best verkopende regio’s, zoals Florida en Californië. In elke regio is er een reis langs de hoogtepunten. Maar ook minder bezochte gebieden, die vaak juist de pareltjes vormen, zijn opgenomen in ons aanbod. Voor reizigers die liever wat langere tijd in één gebied rondtrekken en van slow travel houden, zijn er de uitgebreide rondreizen per regio, waarbij meer plekken worden aangedaan.” En Canada? “In West-Canada staat vooral de natuur centraal. Bekende en minder bekende nationale parken zijn in ons aanbod opgenomen. Maar ook de wijnstreek rond Penticton vinden wij een aanrader. Verken de stad Vancouver per fiets. In het oosten van Canada bieden we nu de regio Ontario en Québec aan. Nationale parken, walvissen spotten, boeiende steden zoals Montréal en Ottawa waar de Franse cultuur nog overal terug te vinden is en natuurlijk de Niagara Falls vormen de hoogtepunten hier.”

Wordt dit ook aangeboden via Special Traffic? “Uiteraard! Het gehele aanbod van Van Verre gaan we binnenkort ook onder het Retailmerk Special Traffic lanceren.” Is er een verschil in het aanbod tussen Van Verre en Special Traffic? “Nee, voor beide merken hanteren wij dezelfde producten, waardoor de reisagenten toegang zullen hebben tot alle producten die we aanbieden. Ook zullen dezelfde reisspecialisten met veel kennis van onze bestemmingen de reisagenten bedienen, waardoor we onze service en kennis op het hoge niveau dat men van ons gewend is, kunnen houden.” Hoe is de populariteit van Amerika na het incident begin dit jaar? “We merken dat er nog steeds veel vraag is naar deze bestemming, het incident aan het begin van het jaar heeft niet tot een daling van de vraag geleid.” Krijgen jullie al aanvragen? “Ja! Sinds de lancering van het Amerika en Canada aanbod een paar weken geleden hebben we al behoorlijk wat aanvragen mogen ontvangen; zeker vanuit de retail” Welke vragen leven er op dit moment bij de klant? “Onze klanten kijken verder dan wat er nu op dit moment speelt en zien vooral de positieve kanten van een reis naar de Verenigde Staten of Canada; zeker in deze tijden zijn beide bestemmingen uitstekend te bereizen, zonder dat je als klant met al te veel mensen in aanraking komt. Vervoer in eigen auto of camper, maar ook veel buiten in de natuur zijn helpen hier zeker aan mee.” Wat zijn jullie verwachten voor dit jaar? “We verwachten nog steeds dat er in de loop van het derde kwartaal van 2021 langzaam weer gereisd wordt.” Hoe is Special Traffic inmiddels ontvangen door de reisagent? “Naar aanleiding van de bekendmaking dat Special Traffic als retailmerk terug op de markt gaat komen, hebben we heel veel positieve reacties gehad. Ook dat Patrick Goorhuis het team van Special Traffic per 1 januari jl. is komen versterken is heel goed ontvangen. Wij verwachten binnenkort met nog meer nieuws naar buiten te kunnen treden.”

Deel dit artikel