Bram Beurskens ging in gesprek met staatssecretaris Mona Keijzer

“Reissector is minder sexy voor politici om stemmen mee te winnen”

Door: Arjen Lutgendorff


Bram Beurskens (zelfstandig reisadviseur Travel Counsellors), naast Jeroen ’t Hart en Terry van den Berg één van de ZRA’s die in het voorjaar naar Den Haag liep om aandacht te vragen voor de situatie van de reissector, kreeg vorige week de mogelijkheid om in gesprek te gaan met staatssecretaris Mona Keijzer (staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat). Dat deed hij samen met Frank Oostdam (ANVR), Ton Brinkman (VvKR), Natalie D'Alessandro (SWS Sailing) en Marleen Nijdam (Marlucia Travel). TravelPro vroeg Bram hoe hij het gesprek heeft ervaren en hoe het met hem gaat.

Tonen je klanten nog wel een beetje interesse in reizen, vakantie? “We hebben met best veel zakenreizigers contact en dat zijn net kikkers die de kruiwagen uit willen. Die blijven mogelijkheden zoeken om bijvoorbeeld Amerika binnen te komen en dat lukt ze ook, omdat ze vitale beroepen hebben. Als ze zouden weten dat ze morgen ergens naartoe kunnen vliegen vanaf Schiphol, dan rijden ze er vandaag bij wijze van spreken nog naartoe.” In hoeverre houd je werk je verder bezig? “Je blijft mensen informeren, je eigen kennis bijspijkeren en we zijn regelmatig met de administratie bezig. Vooral voor zakenreizigers zijn we nog weleens bezig, we hoeven ons niet te vervelen. De drukte wat betreft omboeken valt mee, maar bij bepaalde luchtvaartmaatschappijen zijn we wel druk met het regelen van de refunds.” Jij was vorige week bij het gesprek met Mona Keijzer aanwezig. Hoe was dat? “Het was fijn dat zij goed luisterde naar onze verhalen, maar tegelijkertijd liet zij doorschemeren dat de kofferbak niet vol met zakken geld ligt voor ons. Het is het steunpakket afwachten, maar ik verwacht dat er weinig te juichen bij zit voor de ZRA.” Kreeg je wel echt beleving bij het gesprek dat via Zoom plaatsvond, dat is toch anders… “Jawel en dat kwam ook doordat we een goede mix hadden aan onderwerpen/verhalen. Iemand van de VvKR vertelde vanuit de emotie van de ondernemer, wat het met haar deed. Ik heb getracht om te vertellen hoe de situatie van ZRA’s er sinds maart 2020 tot nu er uit ziet. Ik heb verteld wat het verschil is tussen een ZRA en een ZZP’er die uurtje-factuurtje werkt, dat voor ons het werk niet is opgehouden maar juist is verdrievoudigd. Daardoor is er ook nauwelijks tijd om andere inkomsten te genereren, omdat je tot over je oren in het werk zit. Daardoor zitten we in zo’n penibele situatie, dat noodsteun absoluut nodig is.” Wat werd er verder zoal besproken? “Ton stipte de vouchers aan. Dat vond ik persoonlijk jammer, omdat het hoofdzakelijk moest gaan over de noodzaak van TOZO en TVL. Dat hadden we vooraf besproken. Ik heb Mona verder verteld dat de consument ons nodig heeft, want de consument die wil straks zekerheid en bereikbaarheid. Daarvoor ben je als consument ontzettend goed af bij een ZRA, ook wanneer je een pakketreis bij een grotere touroperator wilt boeken. Daarnaast moet de reiswereld innoveren, verduurzamen en in de zoektocht naar die manier van reizen heb je met ZRA’s hele passievolle mensen. Ik heb tegen Mona gezegd: ‘U heeft aan ZRA’s en kleine ondernemers bondgenoten als het aankomt op innovatieve en duurzame reizen. Als u die bondgenoten wilt, dan moet u ons nu wel door die periode heen trekken’. Verder hebben we laten weten dat zij, als familiemens, ervoor kan zorgen dat 1.400 bedrijven (inclusief VvKR) en dus gezinnen niet in gevaar komen.”

Bram Beurskens


“Laat je Facebook-pagina geen dramaverhaal worden”

Je vertegenwoordigde honderden ZRA’s. Wat is dé wens van de ZRA? “Versoepelingen van de TVL, de percentages moeten heroverwogen worden, criteria zoals eigen opgang en apart toilet die moeten er vanaf en de partnertoets moet van de TOZO af.” Op je Facebook-pagina schrijf je: ‘Wij willen absoluut geen grote greep uit die zakken enkel het kleingeld dat normaal gesproken in de wasmachine beland’. Daar is misschien niet iedereen het mee eens. Waarom kies je ervoor om dat zo te beschrijven? “Omdat we praten over een steunmaatregelenpakket dat in de miljarden loopt. De TOZO is daar een klein deel van. Wanneer je het over Booking.com hebt, dan gaat het over honderden miljoenen, maar als je het over de ZRA’s hebt die van TOZO gebruik willen maken dan praat je over kleingeld.” Heb je zelf nog een ander bijbaantje gehad? “Ik heb een paar dingen gedaan, heb een tijd niks er naast kunnen doen en ben nu weer aan het kijken of ik iets ernaast kan doen om inkomsten te genereren. Mijn vrouw zit in de zorg en werkt veel. Er moet ook nog iemand lesgeven aan de kinderen.” Spreek je Terry en Jeroen, met wie je naar Den Haag wandelde, nog weleens? “Jazeker. Terry, Jeroen en ik hebben eerder al een gesprek gehad met de ANVR waarop ook een brief is gestuurd naar de overheid. In de voorbereiding op het gesprek met Mona heb ik ook heel veel steun gehad aan Terry en Jeroen. Daarnaast waren er ook heel veel andere ZRA’s die ontzettend veel hulp hebben aangeboden en -geleverd ter voorbereiding op het gesprek. ” Zijn er nog plannen, misschien in samenwerking met ANVR, in de maak? “Op het moment dat er geen gewenst resultaat is, gaan we gezamenlijk een rondje langs alle politieke partijen maken.” Is het lastig wanneer mensen je toespreken of berichtjes sturen met de vraag om meer actie? “Nee, in principe niet. Er is een handjevol mensen die meer actie wil. Alleen met roepen kom je niet ver. Het geeft ook geen goede sier om op dit moment, met de maatregelen die van toepassing zijn, om met vijf mensen te gaan wandelen of om met 100 mensen voor de Tweede Kamer te gaan staan met rolkoffers. Ik denk dat de enige manier is om in contact te blijven met politici in de kamer en uit te leggen wat er aan de hand is.” Wat zou je nog willen zeggen tegen collega’s in de reissector? “Volhouden! Daarnaast mag je aan de buitenwereld laten zien dat het niet leuk is en heel erg zwaar, maar laat ook vooral zien aan je klanten dat ze straks weer bij je terecht kunnen. Laat je Facebook-pagina niet te zeer een dramaverhaal worden. Dan gaan mensen zich toch afvragen of ze straks nog wel bij je terecht kunnen en of hun geld nog wel veilig bij je is. Ik roep iedereen op om dat te voorkomen en juist te laten en dat we er met z’n allen doorkomen. Laat merken dat je als ZRA en specialistische reisorganisatie er straks weer bent voor de consument en dat wij ons onderscheiden, dat we meedenken, dat we aan je keukentafel zitten, dat we alles kunnen verkopen.”

Deel dit artikel