Door: Sharon Evers

Hoe blijf je online zichtbaar voor jouw klanten?

Er zullen nu misschien niet veel nieuwe boekingen worden gemaakt, maar jouw klanten mogen je natuurlijk niet vergeten. Hoe zorg je ervoor dat je onder de aandacht blijft en dat de kassa straks weer flink gaat rinkelen? TravelPro sprak Laura Vlaanderen (communicatiespecialist bij dé VakantieDiscounter en social media-expert, die met haar Instagram-account @lauravl 30.000 volgers heeft).

Deel dit artikel

Laura: “Als zra op social media moet je meer dan eens kijken naar wat wél kan. Hoe kan je mensen travel-minded laten blijven? Dat kan je bijvoorbeeld doen door weetjes te delen, maar ook door een quiz te houden, zonder dat je gaat pushen op bestemmingen. Want dat is nu natuurlijk heel lastig met al die veranderende reisadviezen. En show jouw expertise door informatie rondom COVID-19 en de reisadviezen te delen. Het is daarnaast het moment om terug te vallen op eigen ervaringen. Dat kan je doen door te vertellen in woorden, maar ook in beeld. Dat we nu bijvoorbeeld niet naar Gambia kunnen reizen, maar dat jouw reis van vorig jaar naar het land geweldig was. En dat je deze reis hopelijk volgend jaar voor jouw klanten weer kan samenstellen. Een soort throw back.” Hoe uniek moet de content zijn? “Ik vind dat er goed gelet moet worden op de tekst die bij een post wordt geplaatst. Deze moet bij jou passen. Want de ene reisagent is de andere niet. Let er ook op dat je niet u en jij door elkaar haalt. Maak een keuze. Ik vind dat vakantie iets leuks en persoonlijks is en daarom kies ik voor de jij-vorm, want u kan afstand genereren. Maar als jouw doelgroep ouder is, dan zou ik weer eerder voor de u-vorm kiezen. Heb je veel families met kinderen, speel daar dan juist op in.” Deze hele coronacrisis geeft vooral een bak aan ellende. Moet je hier eerlijk over zijn richting klanten of mag het wel wat minder? “De klant ziet echt wel dat de reisbranche het nu niet gemakkelijk heeft, ook zonder dat je klaagt. Je mag dit best benoemen. Geef bijvoorbeeld aan dat je een gave reis voor jouw klant hebt moeten annuleren, maar hebt weten om te boeken naar volgend jaar. Of dat je weer een voucher hebt kunnen inwisselen voor klant. Zo zien andere klanten dat er gebruik wordt gemaakt van de vouchers en dat zowel jij als klanten daar blij mee zijn. Dat zal hen bijblijven. De gunfactor is nu ongelooflijk belangrijk!”

Laura Vlaanderen


“Neem klanten als ware mee op reis”
image
image

Aan welk social media-kanaal geef jij de voorkeur? “Lastig om te kiezen, maar ik gebruik voornamelijk Facebook en Instagram. Het leuke aan Instagram vind ik dat je op de stories onder meer a/b-stellingen en quizjes kan doen. Deze informatie kan je gebruiken om de wensen van de klanten in kaart te brengen. Hoeveel van jouw klanten willen bijvoorbeeld op wintersportvakantie en hoeveel liggen liever op een tropisch strand? Door onder meer vragen en polls op in Instastories te plaatsen, kom je hierachter. Gebruik overigens ook mooie en veelzeggende foto’s, dat zal (potentiële) klanten aanspreken. Gebruik wel beeld dat je ook mag plaatsen. Pluk niet zomaar een foto van internet, dat kan je namelijk een flinke schadeclaim opleveren. Nog een tip: neem klanten als ware mee op reis. Warm de mensen alvast op, inspireer ze voor als we weer volop kunnen reizen. Op Instagram is beeld erg belangrijk en op Facebook is het vooral de tekst die moet aanspreken en dus moet passen bij de doelgroep. Met alleen een plaatje plaatsen, bereik je op Facebook bijna niemand.” Hoe vaak moeten we iets posten op social media? “Dat is lastig. Niet te vaak, maar ook niet weinig. Als je eraan begint, moet je het ook goed doen en er dus ook tijd in investeren. Dat wordt wel eens onderschat. Het kost tijd en moeite, maar social media zal je helpen om een gunfactor op te bouwen. Je hoeft natuurlijk niet alleen maar over gemaakte reizen te posten, maar je kan ook eens hoteltips delen of ernaar vragen. Bijvoorbeeld: we kunnen nu niet naar de Griekse eilanden, maar welk hotel zou je kiezen? Dat geeft jou weer nieuwe informatie waar je vervolgens op kan inspelen. Als je stories op Instagram plaats, dan moet je niet alles in een keer plaatsen maar juist gedurende dag. Hierdoor verschijn je telkens vooraan in het overzicht. Jouw bereik wordt dan groter. Maak overigens ook gebruik van highlights voor je stories. Dan kun je niet alleen denken aan een highlight per trip/reisverslag, maar ook een corona-highlight met up to date informatie. Ga in stories ook voor herkenbaar. Kleur en lettertype van je huisstijl of in elk geval altijd zelfde lettertype en kleur.”

Tips in het kort:

Kies voor de u- of jij-vorm en gebruik altijd dezelfde tone of voice • Gebruik mooie foto’s, maar haal deze niet zonder toestemming van internet • Maak gebruik van highlights voor je Instagram-stories • Investeer tijd in social media • Gebruik dezelfde lettertypes en kleuren in stories voor herkenbaarheid

De favoriete Instagram-reisaccounts van Laura • @reiswijf vind ik een goed voorbeeld van een reisagent die haar klanten écht mee op reis neemt en die ook in deze tijd blijft inspireren. • @blogciaotutti is voor mij een echte Italië-encyclopedie. Door Saskia’s website heb ik geweldige tips gekregen en van haar Instagram-account krijg ik direct het Italië-gevoel te pakken • @reisverslaafd verhuisde eerder dit jaar naar Bonaire en deelt de leukste spots op het eiland; ik word er erg blij van! • @vrolijkopreis is leuk voor de avontuurlijke reiziger; die koppel reist met een omgebouwd brandweerbusje door Europa. • @bijzonderplekje showt de leukste plekken in eigen land en dat kan juist nu heel goed van pas komen voor jouw klant.