40-jarig jubileum

voor Nans van Rheenen (TUI Nieuwegein)

“Als je liefde hebt voor het vak én het reizen, dan gaat de tijd zo snel”

Deel dit artikel

Door: Sharon Evers


Nans van Rheenen (TUI Nieuwegein) werkt 1 oktober op de kop af 40 jaar voor TUI - of vroegere merken en rechtvoorgangers van TUI. In al die jaren is het gras bij de buren nooit groener geweest en ze peinst er niet over de reiswereld te verlaten. TravelPro zocht Nans op in ‘haar’ TUI-reisbureau in Nieuwegein.

Om te beginnen met een inkoppertje: hoe ben je de reiswereld ingerold? “Na de havo ben ik naar Schroevers gegaan om de opleiding voor receptionist te volgen en daar zat een toeristisch diploma bij inbegrepen. Ik reisde in die tijd al redelijk veel met mijn ouders en wilde nog meer van de wereld zien. Op mijn twintigste ben ik begonnen op het hoofdkantoor van het reisbureau Van Nimwegen, dat regiokantoren had in de provincie Utrecht. Dat waren van die typische ‘papa/mama-reisbureaus’. Heel gezellig en gemoedelijk. Ik heb er heel erg veel geleerd, in de praktijk aan de balie maar ook door allerlei certificaten te halen. Na die twee jaar op het hoofdkantoor ben ik naar een reisbureau in de wijk Kanaleneiland in Utrecht gegaan en na een paar jaar vroeg meneer Van Nimwegen of ik een nieuw kantoor in Nieuwegein wilde opstarten op de plek waar TUI Nieuwegein nu zit. Dat wilde ik wel. Niet veel later werd het overgenomen door Arke.” Het papa/mama-reisbedrijf werd dus onderdeel van een reisreus… “Dat zag ik in het begin helemaal niet zitten. Dit was de eerste en uiteindelijk ook de laatste keer dat ik iets anders wilde gaan doen. Ik dacht aan werken op een uitzendbureau of zoiets. Als het maar iets anders was dan dat ik deed en niet in de reisbranche. Maar de schoonzoon van Ferdinand Fransen, Jart Sluiter die destijds de directeur van Arke was, wist me om te praten. Hij wilde mij graag houden. Uiteindelijk ben ik toch gebleven en dat bleek een goede zet. Ik werd manager van het kantoor in Nieuwegein en kreeg alle vrijheid. Dat gaf me natuurlijk veel vertrouwen. Maar ik zag ook dat je als reisbureau, dat onderdeel is van een grote keten, veel meer kansen en mogelijkheden kreeg. Ik denk niet dat een klein reisbureau dat toen voor elkaar had gekregen. Om een voorbeeld te noemen: ontwikkelingen op het gebied van technologie en opleidingen. Een grote keten kan veel meer investeren.” Je was nog geen 25 toen je de verantwoordelijk kreeg over een reisbureau. Hoe was dat voor je? “Ik zag het kantoor echt als mijn reisbureau. We begonnen met z’n tweeën en dat werden al snel acht fulltimers. Daarnaast werd er een zakenreisafdeling aan ons kantoor toegevoegd. Elke keer deed ik iets anders erbij en dat vind ik erg leuk. Ik wil graag om de paar jaar een nieuwe uitdaging aangaan en dat kan binnen hetzelfde bedrijf. In die 40 jaar heb ik dan ook van alles gedaan. Naast dat ik in het reisbureau stond, gaf ik onder meer ook interne trainingen aan schoolverlaters. Die stoomde ik in de zomer klaar, zodat ze in het najaar achter de balie konden staan. De combinatie was hartstikke leuk.” Hoe combineerde je werk en privé? “Op mijn 34ste kreeg ik mijn eerste kind en drie jaar later had ik er drie. In die tijd kon je nog niet parttime werken als manager. Daarom ben ik voor 20 uur in de week als reisadviseur op hetzelfde kantoor gaan werken. Aan helemaal stoppen dacht ik niet, ik wilde niet alleen maar moeder zijn. Ik vind mijn kinderen geweldig, maar vind het ook fijn om Nans te zijn. Ik ben helemaal op mijn plek achter de balie. Eerlijk gezegd; ik vind dat ook het allerleukste om te doen. Het contact met de klanten vind ik geweldig. Langzaamaan ben ik weer meer gaan werken en kwamen er telkens nieuwe uitdagingen op mijn pad die ik goed kan combineren met het werk op het reisbureau, zo ben ik onder meer het callcenter gaan oppakken en werd Kras aan TUI toegevoegd, wat ook weer voor een nieuwe dimensie zorgde.” Je zit nu al heel lang op dit plekje in Nieuwegein. Veel mensen moeten je kennen… “De kinderen die eerst in de buggy met hun ouders kwamen, komen nu met hun eigen kinderen in de buggy. Dat is erg leuk. Met veel klanten heb ik een erg leuke band opgebouwd. Ik word gevraagd voor bruiloften en begrafenissen. Ik ben niet alleen reisadviseur, maar bied ook een luisterend oor. Niets is zo enerverend als de reiswereld, geen een dag is hetzelfde en dat maakt het zo leuk.” Heb je nooit gedacht dat het gras bij de buren groener zou zijn? ‘Nee, ik zou nooit bij een andere organisatie willen werken. TUI is een geweldig bedrijf. Soms loop ik tijdens de pauze even in mijn TUI-uniform door het winkelcentrum en dan voel ik me ongelooflijk trots. We bieden fantastisch mooie producten. Dat zeg ik niet om op te scheppen, maar we zijn een heel goed en mooi allround reisbureau. Ik heb ook hele fijne collega’s om me heen. We doen het echt samen. Daarnaast is de support vanuit het hoofdkantoor erg goed. Er zijn regelmatig webinars waarin allerlei zaken worden uitgelicht of verduidelijkt. Als ik iets anders zou willen gaan doen, dan was ik de reiswereld uitgegaan. Maar ik zou nooit naar een andere reisorganisatie gaan.”

Nans van Rheenen


“Soms loop ik even in mijn TUI-uniform door het winkelcentrum en dan voel ik me ongelooflijk trots”

Was de digitalisering de grootste verandering in de reiswereld? “Ik heb nog gewerkt met een telex en een kaartenbak met klantgegevens, en ik moest de tickets met de hand uitschrijven. Ik groeide vanzelf mee met alle technische en digitale ontwikkelingen. Ik stond er ook open voor. Dat moet ook wel, anders maak je het jezelf heel lastig. Maar zolang je passie hebt voor het vak, gaat het allemaal vanzelf.” Welke dieptepunten waren er? “Verschillende, zoals de aswolk bij IJsland, de vliegramp bij Tripoli, 9/11 en natuurlijk MH17. Door de aanslagen op 11 september 2001 lag het reisbureau maanden stil, dat had veel impact op mij. Maar de coronacrisis is nog erger en de impact zal nog groter zijn, zeker omdat we geen einddatum hebben. Door de crisis moeten we ook afscheid nemen van onze collega Fulya. Heel erg jammer, ze is een hartstikke fijne collega. Maar toch heb ik er vertrouwen in dat er uiteindelijk betere tijden zullen aanbreken. Als ik in mijn TUI-uniform door het winkelcentrum loopt, word ik vaak aangesproken waardoor ik merk dat mensen echt wel weer op vakantie willen, maar dat het nu met al die oranje reisadviezen even niet gaat. Ik hoop dat deze ellende snel voorbij is. Ik weet zeker dat we daarna allemaal weer gaan reizen.” Kan je deze crisis ook gebruiken om te laten zien welke meerwaarde een reisbureau heeft? “Absoluut. Wij zijn een persoonlijk aanspreekpunt voor de klanten, zeker in deze tijd. Noem een PCR-test en alle andere formulieren die moeten worden ingevuld. Wij wijzen onze klanten hierop en als klanten er niet uitkomen, dan helpen we ze. Ze zijn ons hier ook dankbaar voor. Dat zijn kansen waarop we nu extra inspelen.” Voor jouw 40-jarige jubileum heb je een mooie reischeque van TUI mogen ontvangen. Waar gaat de reis naartoe? “Ik ben heel dankbaar voor deze cheque, want ik had het ook begrepen als dit er in deze tijd niet in zat. Maar we willen heel graag naar Costa Rica, deze bestemming staat nog op ons lijstje.” Maar Nans, 40 jaar in de reiswereld… waar blijft de tijd? “Mijn chef bij Van Nimwegen kon destijds de mooiste verhalen vertellen over al zijn reizen, dat was prachtig om te horen. Ik weet nog dat ik toen dacht dat nooit te kunnen gaan doen. Maar nu zijn we 40 jaar verder en kom ik volgens mij wel aardig in de buurt. De tijd is voorbijgevlogen. Dat komt ook omdat het nooit saai is in de reiswereld. Als je iets doet wat je leuk vindt en je hebt liefde voor het vak én het reizen, dan gaat de tijd zo snel. Maar ook omdat ik geweldige collega’s heb. Ik vind nog steeds dat ik de allerleukste baan heb die er is.”