Ryanair: “We werken al 20 jaar niet met reisadviseurs”

Door: Sharon Evers


Aan publiciteit heeft Ryanair geen gebrek, de Ierse prijsvechter haalt regelmatig het wereldwijde nieuws. Soms positief, maar meestal negatief. Ook veel reisadviseurs ondervinden problemen met Ryanair. TravelPro zocht contact met de airline.

Deel dit artikel

Onlangs haalde de luchtvaartmaatschappij de headlines met het lanceren van een enorme prijsverlaging. Voor €5 vlieg je bijvoorbeeld naar Ibiza. Kanttekening: bijna alle aanbiedingen vanuit Nederland gaan naar een code oranje-gebied. Dit zorgde opnieuw voor tumult in Tweede Kamer. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur): “Ik vind het een gotspe dat ze dit doen.” De Tweede Kamer wil dat het kabinet ingrijpt nu er tickets voor 5 euro worden aangeboden naar risicogebieden. Van Nieuwenhuizen heeft de Ierse prijsvechter al aangeschreven om te stoppen met stuntprijzen voor ’oranje’ bestemmingen, maar tot nu toe trekt het bedrijf zich er niets van aan. Daarnaast zegt Van Nieuwenhuizen dat ze dit soort stunts niet kan verbieden. Ryanair zegt met de stunttarieven de belangen van de Nederlandse consument te behartigen. Het zou naar eigen zeggen de reiziger helpen om noodzakelijke zakenreizen of familiebezoek mogelijk te maken. "Dankzij Ryanairs laagste prijzen kunnen Europese economieën weer opstarten en families elkaar weer zien", reageert Alejandra Ruiz (hoofd communicatie van Ryanair) tegenover RTL Nieuws. De refunds van Ryanair Bovenstaande is één ding en zo zijn er wel meer, maar daarnaast ontvangt de redactie van TravelPro regelmatig klachten over Ryanair. Zo moeten reisadviseurs ontzettend lang wachten op een refund, sommigen al sinds maart. Of de airline zegt het geld te hebben teruggestort, maar er is niets ontvangen. En dan hebben we het nog niet eens over de slechte bereikbaarheid. Chatbots geven geen duidelijke en passende antwoorden en een echte medewerker aan de lijn krijgen, lijkt een no go. TravelPro legde bovenstaande voor aan Ryanair.

“We doen geen terugbetalingen aan onbevoegde derde partijen, zoals reisbureaus en reisadviseurs”

Geen terugbetalingen aan derden “Ryanair heeft al meer dan twintig jaar een beleid om niet met reisagenten samen te werken. Elke legitieme en echte klant die via een reisbureau heeft geboekt, kan te allen tijde zijn Covid-19-refunds rechtstreeks bij Ryanair aanvragen en ontvangen. Hij of zij moet een Customer Verification Form invullen. Maar we zullen geen terugbetalingen doen aan onbevoegde derde partijen, zoals reisbureaus en reisadviseurs, omdat we in veel gevallen niet zeker kunnen zijn dat dergelijke terugbetalingen de klant zullen bereiken”, aldus de woordvoerder van Ryanair. OTA’s Het lijkt er overigens op dat de airline reisadviseurs ook wel schaart onder OTA’s. De reisagent moet vervolgens een ander stappenplan doorlopen voor een refund. Om dit bevestigt te krijgen, zocht TravelPro opnieuw contact met de luchtvaartmaatschappij, maar heeft nog geen reactie ontvangen.