Wat verandert er bij de Jong Intra Vakanties?

“De retail krijgt meer contacten in plaats van minder”

Door: Arjen Lutgendorff


“We zijn een nieuwe weg ingeslagen, waarbij de Jong Intra Vakanties in afgeslankte vorm volgens een nieuwe structuur te werk gaat”, zo liet Coby van Dongen (Commercieel Directeur de Jong Intra Vakanties) begin deze maand weten. TravelPro vroeg haar wat die nieuwe structuur precies betekent voor het bedrijf en partners.

Wat houdt die nieuwe structuur in voor het salesteam? “Bianca Rodenburg en Sarena Zijlmans waren onze collega’s die zich puur en alleen, 100%, bezighielden met sales. Bianca had een tijdelijk contract en gezien de situatie waarin wij ons bevinden, was het voor ons onmogelijk om het tijdelijke contract van Bianca te verlengen. Zij heeft in juli afscheid moeten nemen. Het is ontzettend spijtig, maar we moeten afslanken. Sarena is nog steeds 100% met sales bezig. Daarnaast gaan we collega’s van de afdelingen maatwerk en verkoop Sarena laten ondersteunen. We gaan onze mensen opleiden tot meer dan één taak. Je kan veel meer aan dan je denkt. We krijgen er ook enthousiaste feedback op, het takenpakket wordt verruimd, het wordt afwisselender. Bekende gezichten als Paul van Laarhoven, Tineke Boele en ikzelf blijven ook contact houden met retail. Het is nu éénmaal geen geheim dat mijn hart bij de retail ligt. Ik wil dat nog een keer onderstrepen. We willen samen met de retail uit deze nare crisis komen.” Bianca was officieel Retail Manager. Hebben jullie nu geen Retail Manager meer? “Nee. Sarena is 100% met retail bezig en weet zich gesteund door de collega’s van de afdeling verkoop, maatwerk, Paul van Laarhoven, Tineke Boele en Coby van Dongen. Onderling verdelen we uiteraard takenpakketten. Eigenlijk krijgt de retail meer contacten in plaats van minder, maar op een andere manier. We zijn een platte organisatie en door de organisatie heen proberen we de kennis te bundelen op diverse vlakken om zo goed mogelijk opgesteld te staan als Nederlanders straks weer gaan reizen én om heel goed aan te sluiten bij wat de retail en de reiziger van ons vraagt.” Verwacht je dat de mensen waarvan jullie afscheid hebben genomen weer terugkeren wanneer we in de toekomst weer volop mogen reizen? “Wij zijn direct in juli gestart met het schrappen van banen. Je kunt niet met je ogen geopend doorgaan, terwijl je ziet dat de hele wereld oranje kleurt. We hebben dan ook ons kostenpatroon moeten aanpassen aan de omzet die we draaien. Dat is lastig, want zeker op dit moment komt er bijna geen omzet binnen. We schrappen liever niet zodanig banen dat we straks, als er een inhaalslag komt, de boot missen. We proberen zo goed als mogelijk teams te vormen waarbij we, als het weer aantrekt, opgesteld kunnen staan om het aan te kunnen. Het is een feit dat we onszelf als target hadden gesteld om 30% in de loonkosten te schrappen en dat is gelukt. Dat doet pijn, want je neemt afscheid van mensen waar je in al die jaren een enorme band mee hebt opgebouwd. Mensen hebben op een warme manier van ons afscheid genomen. Dat deed mij emotioneel veel. Laten we hopen dat als de markt op een gezet moment weer kantelt, dat zij die graag terugkeren in de reissector weer terug kunnen keren.”

Coby van Dongen


“Met een kleiner team kunnen we niet alles doen”

Blijven jullie wel in hetzelfde pand zitten? “Vooralsnog zeker, want het pand is eigendom. We kijken wel om een bepaalde afdeling anders in te gaan richten. We hebben gefilosofeerd om werkplekken tegen een heel laag tarief beschikbaar te stellen aan zra’s die alleen zijn en ook behoefte hebben om met anderen te sparren. We hebben er met een paar zso’s contact over gehad. Sommige mensen vinden het geweldig om alleen thuis te werken, maar er zijn ook mensen die er behoefte aan hebben om anderen te ontmoeten. Bij de Jong Intra Vakanties vragen we collega’s om regelmatig op kantoor te komen.” Zodra het moment er is, gaat de Jong Intra vakantiemagazines uitbrengen. Tot die tijd behoudt de reisorganisatie de huidige zomerbrochures 2020. Dit betekent dat de huidige brochures (behalve de brochures Excursie- en Rondreizen 2020 en Riviercruises 2020) geldig blijven in 2021. Het aanbod blijft grotendeels hetzelfde en de actuele prijzen zijn online en in ons boekingssysteem vermeld. De brochures Excursie- en Rondreizen 2021 en Riviercruises 2021 worden eind november verwacht. Deze worden wel opnieuw uitgebracht, omdat de Jong Intra Vakanties in deze gidsen met prijstabellen en vertrekdata werkt. Blijft het hele reisaanbod van de Jong Intra Vakanties bestaan? “We zijn al ver in het proces om te beslissen wat we wel en niet blijven aanbieden, want we willen flexibel blijven. Je moet je nu éénmaal richten op de vraag vanuit de markt. Ik denk dat iedereen zo ongeveer dezelfde visie heeft dat de autovakanties als eerste weer zullen aantrekken. Ik hoop van harte dat het vliegen naar de zon weer snel mogelijk wordt en ik verwacht dat het nog wel wat langer zal duren voordat verre reizen mogelijk worden. We krijgen van klanten de feedback dat zij er wel degelijk op letten hoelang het duurt voordat zij thuis zijn vanaf hun vakantieadres. Vanuit Europa ben je nu éénmaal eerder thuis dan vanuit bijvoorbeeld Zuid-Afrika. We hebben enkele busreizen kunnen uitvoeren. Dat hebben we ook bewust gedaan om ervaring op te doen en om ervaringen aan te horen van klanten. Hoe voelt het om met een mondkapje op te reizen met de bus, hoe voelt het om met een mondkapje excursies te doen. Ik ben een aantal keer bij vertrek en terugkomst geweest en met name na terugkomst is het ontzettend belangrijk om de ervaringen van klanten te horen. Dat waren ook mooie momenten, want veel klanten waren ontzettend blij dat hun reis door kon gaan. Zij hadden zich er enorm op verheugd. Het was overigens een druppel op een gloeiende plaat, want de meeste bus-klanten hebben hun reis verzet naar volgend jaar. Met meerdere bus-touroperators hebben we allerlei protocollen opgesteld en dat werd per reis op maat uitgewerkt. De klanten die zo’n reis hebben meegemaakt zijn ontzettend tevreden teruggekeerd van hun vakantie. Daar doe je het voor.”

image

Sarena Zijlmans, begin oktober nog met reisagenten op studiereis in Polen.

Maar bijvoorbeeld Amerika, blijven jullie dat wel aanbieden? “Het ziet er niet naar uit dat we dat binnenkort kunnen aanbieden. De brochures zijn er en wij hebben brochures die twee jaar geldig zijn, dus dat aanbod ligt er nog. Het zal afhankelijk zijn van de marktvraag of we met al ons aanbod doorgaan. Met een kleiner team kunnen we niet alles doen, dus we zullen wat afschalen. Aan de andere kant zullen we opschalen, want ‘auto’ en ‘dichtbij’ schalen we op, omdat we voorzien dat daar meer vraag naar zal komen. We kiezen er met name voor om flexibel te zijn. De huidige 2020 brochures zien we als een overgangsfase naar de toekomst, waarin we meer met magazines gaan werken met heel veel inspiratie daarin, onze top 25 en zoveel meer dat in de systemen te vinden is voor reisagenten en consumenten. Alle magazines gaan we in ieder geval ook digitaal beschikbaar stellen en voor het printmagazine hebben we een nieuwe, milieuvriendelijke papiersoort gekozen. Het zijn magazines die inspireren en het zijn bewaarexemplaren.” Hoe gaat de samenwerking met Oad? “We doen de servicelijnen samen en het mooie was dat we nog een stukje techniek hadden liggen. Het wisselpunt is een gezamenlijk wisselpunt geworden en wij zijn ontzettend tevreden over de samenwerking zoals we die momenteel hebben met Oad.” Hebben jullie al knopen doorgehakt met betrekking tot de Vakantiebeurs? Gaan jullie er staan? “Ik vind het heel verstandig dat ze het vier maanden later laten plaatsvinden, want het gaat een last minute jaar worden. Klanten willen zekerheid en die kunnen we voorlopig nog niet bieden. Vergeet niet dat we sommige klanten al vier of vijf keer hebben geïnformeerd dat hun reis niet doorgaat. Nu willen ze pas boeken als ze zeker weten dat een reis door kan gaan. We hebben er nog geen beslissing over genomen of we op de beurs gaan staan. Het is allemaal nog erg onzeker. We weten bijvoorbeeld niet hoe de winter zal gaan verlopen.” Normaliter hebben jullie, naar ik aanneem, een strategie met betrekking tot de verschillende kanalen (eigen, retail, derden online, enzovoorts). Wat veranderen jullie aan die strategieën? “Vanaf half maart hebben we inmiddels acht prognoses gemaakt; het wordt steeds helderder dat 2021 een heel lastig jaar wordt. We zullen bij lange na niet op het niveau van 2019 komen. Als we op de helft van het niveau van 2019 komen, dan doen we het goed. We passen onze verkoopkosten voor alle kanalen aan op de verlaagde omzet. Als we dat niet doen, dan komt het onderaan de streep niet meer goed. Je probeert het kostenpatroon zodanig aan te passen in 2021 dat je in ieder geval op break even uitkomt. Dan kan je niet met enorme verkoopbudgetten doorgaan als je voorziet dat de totale omzet tussen de 50% en 55% uitkomt. Het kan overigens ook zomaar gebeuren dat er wel tijdig een vaccin is en dat er een enorme inhaalslag komt. Dit zijn allemaal aannames, want niemand weet het. Ik ben er van overtuigd dat, als er veilig kan worden gereisd, er een inhaalslag ontstaat. Nederlanders laten zich niet hun vakantie afnemen.”

Deel dit artikel